رئیس دانشگاه جامع علمی کابردی کشور گفت: در حال حاضر سه چهارم ظرفیت دانشگاههای علمی کاربردی در کشور خالی است و باید با ایجاد رشته های مهارتی جدید این ظرفیت را پر کنیم.
کد خبر: ۵۷۸۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵ 12 March 2018

به گزارش تابناک : محمدحسین امید در حاشیه افتتاح ساختمان جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین اظهارداشت: در حال حاضر صندلی خالی زیادی در دانشگاهها داریم که از مجموع ظرفیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری امسال تنها ۶۰۰ هزار متقاضی داشتیم و برای هر دانشجو سه صندلی داریم.

وی بیان کرد: این وضعیت در دانشگاههای جامع علمی کاربردی بدتر است و از مجموع یک میلیون نفر ظرفیت دانشجویی کمتر از ۲۵۰ هزار نفر پذیرش شدند که بیش از سه چهارم ظرفیت دانشگاه های علمی کاربردی خالی است.

امید تصریح کرد: باید ۳۰ درصد دانشگاههای کشور مهارتی شود و در این زمینه قانون داریم و باید دانش آموزان را ترغیب کنیم به سمت رشته های مهارتی بروند که این کار نیازمند فرهنگ سازی است و باید تلاش کنیم تا فرهنگ مهارت آموزی جای مدرک گرایی را بگیرد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کابردی کشور در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که در حال حاضر چه تعداد مرکز علمی کاربردی داریم و چه تعداد حذف شده است یادآورشد: در سراسر کشور قبل از مصوبه دولت برای توقف فعالیت مراکز علمی کاربردی مراکز دولتی حدود ۸۵۰ مرکز فعال داشتیم که با این مصوبه حدود ۲۴۰ مرکز حذف می شود و ۶۰۰ مرکز باقی می ماند.

وی اظهارداشت: ظرفیت مراکز علمی کاربردی کشور حدود ۴۰۰ هزار دانشجو با ۸۰۰ رشته و ۶ هزار کد رشته محل است که در چهار بخش صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر دانشجو داریم.

امید گفت: همچنین بالغ بر ۵۰۰ رشته پودمانی هم در آموزش های کوتاه مدت برای آموزش کارکنان وظیفه نیروهای مسلح داریم که این ظذرفیت نیز استفاده می شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در خصوص حذف رشته های غیر ضروری هم اظهار داشت: حذف رشته های غیر ضروری در اولویت برنامه های ماست که در این راستا کد رشته ها از ۱۴ هزار کد رشته به شش هزار کدرشته کاهش یافته است.

وی بیان کرد: به این نتجیه رسیده ایم که هر رشته ای که به هر دلیلی بازار و متقاضی ندارد و یا اشباع و منسوخ شده باید جای خود را به رشته های جدید مورد نیاز جامعه بدهد.

شرکت های دانش بنیان راه اندازی می شود

امید در ادامه گفت: برای ایجاد مشاغل کوچک توسط فارغ التحصیلان این مراکز نسبت به دادن تسهیلات مورد نیاز اقدام خواهیم کرد تا دانش اموختگان راحت تر بتوانند در کنار مراکز دانشگاهی مراکز رشد را ایجاد کنند و به فارغ التحصبلان امکانات می دهیم بیایند شرکت های دانش بنیان را فعال کنند و اشتغال ایجاد شود.

وی اظهارداشت: در قزوین به دلیل محدودیت فضا مراکز رشد توسعه نیافت که با راه اندازی ساختمان جدید دانشگاه می توانیم در کنار برخی واحدهای صنعتی کلینیک های تخصصی و مراکز رشد را راه اندازی کنیم تا اشتغال دانشجویان هم محقق شود.

 

 

 

منبع : مهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار