طرح توسعه فرودگاه بین المللی کیش پروژه ای است که با اجرای ترمینال مدرن و بزرگ آن و همچنین زیر ساخت‌های فنی اش تحول چشمگیری در حوزه گردشگری این جزیره زیبا را رقم خواهد زد. احداث یکی از بزرگترین فرودگاه‌های کشور در حالی محقق می شود که این فرودگاه پرتردد با نزدیک به 68 پرواز روزانه خود از مشکلاتی که پیش از این، در فصول معمول سال و ایام خاص با آن روبرو بود رهایی خواهد یافت و بدین ترتیب مروارید درخشان خلیج نیلگون فارس، بیش از پیش جذاب خواهد شد.
کد خبر: ۵۷۷۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱ 11 March 2018

به گزارش تابناک : ایرج امیری مدیر عمران شهری سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به این که طرح توسعه این فرودگاه در ابتدای سال 92 شروع شد گفت: طبق برنامه زمان بندی اولیه قرار بود این طرح در یک بازه 3 ساله به اجرا برسد  اما به دلیل عدک تزریق منابع مالی حدود یک و نیم سال به تاخیر در ساخت مواجعه شد ولی اینک  این پروژه در فرآیند احداث به 60 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

وی افزود: با تمهیداتی که مدیریت سازمان اندیشیده است این طرح روند طبیعی خود را با همکاری مستقیم شرکت ملی ساختمان و دیگر پیمانکاران و سرمایه گذاران بخش خصوصی از سر می گذراند.

وی در خصوص برآورد کلی کار به لحاظ هزینه نیز بیان کرد: 340 میلیارد تومان هزینه این طرح است و تا مقطع فعلی چیزی در حدود 110 میلیارد تومان آن به صرف اجرا رسیده است و در مقطع سه چهار ماهه اخیر پیمانکار با مذاکراتی که با بخش خصوصی داشته است موفق شده تا سقف 110 میلیارد تومان برای تهیه تجهیزات فرودگاهی قرار داد ببندد.

امیری اضافه کرد: هم اینک نزدیک به 180 نفر به طور مستقیم در این پروژه مشغول به کار هستند و تقریبا حدود 50 نفر دیگر نیز به شکل غیر مستقیم با این پروژه همکاری دارند.

مدیر عمران شهری سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این که تعریض، بهسازی و روکش باند جنوبی به طول تقریبی 4 کیلومتر که با هدف آماده سازی فرودگاه بین المللی کیش جهت نشست و بر خاست هواپیما های ایرباس A380  آماده شده است، گفت: گسترش و نو سازی سالن ورودی پروازهای داخلی و افزودن بیش از 2 هزار متر مربع به فضای داخلی این سالن، دو طرح عمرانی در فرودگاه بین المللی کیش است که در این مدت اجرا شده است.

وی ادامه داد: همچنین جهت راه اندازی و بهره برداری از بزرگترین سایت زیربنایی هلی کوپتری یکپارچه کشور، اجرای تاسیسات زیر بنایی این سایت آغاز شده که تا چند ماه آینده به بهره برداری می رسد.

بر اساس اطلاعات موجود از دیگر طرح های عمرانی در فرودگاه بین‌المللی کیش می توان به اتصال سیستم فاضلاب فرودگاه به شبکه شهری، نصب و راه اندازی 8 دستگاه پکیج با ظرفیت 30 تن در جهت افزایش ظرفیت سیستم‌های برودتی ترمینال ها و سالن های فرودگاهی، خرید دستگاه دیزل ژنراتور جهت راه اندازی ساختمان تکنیکال بلاک و برج مراقبت جدید و افزایش ظرفیت برق اضطراری فرودگاه، نصب و راه اندازی دستگاه های یوپی اس با هدف ارتقاء روشنایی سطوح پروازی فرودگاه کیش از  CAT1  به CAT2   و افزایش ایمنی و سلامت پرواز اشاره کرد.

همچنین شایان ذکر است که با احداث باند شمالی این فرودگاه، این پایانه بزرگترین سالن یکپارچه پروازهای داخلی بوده و در بین فرودگاه‌های کشور دومین پایانه بزرگ مسافری پس از پایانه فرودگاه امام خمینی (ره)  خواهد شد.

این مقام مسئول هزینه احداث این باند را تاکنون  قریب بر 35 میلیارد تومان ارزیابی کرد و گفت که باهزینه کرد 12 میلیارد تومان دیگر این طرح نیز به اتمام خواهد رسید.

امیری در ادامه اظهار داشت: با مذاکراتی که به عمل آمده و طبق برنامه های تدوین شده این طرح قرار است تا شهریور ماه سال 98 به بهره برداری برسد  و این در حالی است که بر اساس طرح نهایی ظرفیت پذیرش مسافر در این ترمینال به 4.5 میلیون مسافر در سال خواهد رسید که نسبت به ترمینال فعلی که 2 میلیون و 200 هزار مسافر در سال را پوشش می دهد از رشد قابل توجهی در این زمینه بهره مند خواهد شد.

وی همچنین گفت: ترمینال جدید مسافری فرودگاه بین المللی کیش دارای 4 ورودی و 4 خروجی و 6 گیت خروجی و پل هوایی و مجهز به تسمه نقاله هایی به طول 40 و 60 متر، همراه با 32 دستگاه چک است که پیش بینی شده برای بارهای خارج از اندازه نیز مورد استفاده قرار گیرد.

امیری همچنین گفت: این ترمینال در زمینی در مجاورت فرودگاه فعلی به مساحت 9000 متر مربع با زیر بنایی نزدیک به 41.832 متر مربع،تاسیس خواهد شد.

 

 

 

منبع : عصر اقتصاد 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار