انتقاد از قوه اجرایی کشور و حتی تخریب توسط رقیب طبیعت سیاست است؛
بدون شک، عصبانیت رئیس جمهور، معاون اول، سخنگو و سایر ارکان دولت، نه تنها دردی از مردم و جامعه دوا نخواهد کرد، بلکه بازی در زمینی است که مورد انتظار تخریبگران اقدامات دولت است، البته ما طرفدار تخریب دولت نیستیم، چون تخریب چهره دولت به معنای تخریب نظام است، ولی اعتقاد داریم که دولتمردان باید با صبر و بردباری بیشتر در مقابل منتقدان و حتی تخریبگران ظاهر شوند.
کد خبر: ۵۷۶۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵ 08 March 2018

در روزها و هفته اخیر، برخی جملات و کلمات از زبان دولتمردان علیه تخریب کنندگان دولت و حتی منتقدان شنیده شده است که نشان از عصبانیت آنها دارد؛ جملاتی که توسط «حسن روحانی» رئیس جمهور، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور و «محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه علیه تخریبگران و منتقدان قوه مجریه به کار رفت، نه بجا و نه شایسته بود، چراکه یکی از اصلی ترین شاخصه های دولتمردی خویشتن داری و صبوری است.

به گزارش «تابناک»؛ رئیس جمهور در تازه ترین سخنانش در مجمع سالیانه بانک مرکزی با بیان اینکه ما امروز به تورم ‌تک رقمی رسیدیم و این دستاورد بزرگی است که باید آن را حفظ کنیم، گفت: «بی‌خبر نیستم از افرادی که تلاش می‌کنند، این ‌دستاورد صدمه ببیند. البته این از روی کم‌عقلی است. وقتی حساب می‌کنم، می‌بینم کسانی که با دولت مخالفت می‌کنند، بیشتر بر ‌مبنای کمبود عقل است. مبارزه با دولت معنی ندارد، مبارزه با دولت یعنی مبارزه با منافع ملی و منافع یک ملت، ضربه زدن ‌به امید یک ملت به اعتماد مردم است».‌

کم عقل خواندن منتقدان شایسته رئیس‌جمهور نیست

هرچند «حسن روحانی» تلاش برای صدمه دیدن دستاورد «تک رقمی» شدن ‌تورم را «از روی کم‌عقلی» و «مبارزه» با دولت را «بر مبنای کمبود عقل» خوانده است و خواسته ‌بگوید، دستاوردی مانند تک رقمی شدن نرخ تورم برای کل کشور و جامعه است و معنایی ندارد کسی به خاطر مخالفت با ‌دولت فعلی به آن آسیب برساند، این دلیل نمی شود لحن سخن گفتن او را تقبیح نکنیم و آن را از روی عصبانیت نخوانیم، چون استفاده از واژه «کم ‌عقل» برای مخالفان دولت و یا منتقدانش، در شأن جایگاه ریاست جمهوری نیست.‌

جهانگیری: برادر من می‌دانی رکود یعنی چه؟!

روز گذشته هم معاون اول با بیان اینکه من راجع به دوره بد کشور خیلی صحبت کرده‌ام، بیان کرد: از مقطعی به من توصیه به سکوت کردند و من هم گفتم چشم، ولی الان سر تا ذیل حکومت را به بحث گرفته و می گویند انتخابات زودهنگام و بدون مهندسی برگزار شود. وقتی نگذاشتید اقدامات او گفته شود الان باید به این حرف‌ها جواب بدهید البته اگر لازم باشد من موتور را مجدد روشن می کنم.

چرا دولتمردان اینقدر عصبانی هستند؟!

وی در ادامه افزود: وقتی رشد اقتصادی منفی 7درصد بود، می گفتند، دوره خوبی بود. الان که رشد اقتصادی به 6 درصد رسیده می گویند رکود است. برادر عزیز می دانید رکود یعنی چه؟ یک بار رکود را برای مردم تعریف کنید.

جهانگیری ادامه داد: اگر گفته شود این اقدامات توسط دولت انجام شده است، اما به اقدامات بیشتری نیاز است، ما این را قبول داریم. درست است ما بیش از ۸۰۰ هزار شغل ایجاد کرده‌ایم، ولی هنوز افراد بیکار زیاد داریم. کارهای بزرگی انجام شده که نباید ‌آنها کوچک جلوه داد. اشتباه می کنند که دولت را ناکارآمد جلوه می دهند و به آمریکا که می خواهد بگوید نظام ناکارامد است هم صحبت می شوند. شاخص‌های اقدامات دولت که مشخص است.

حمله تند نوبخت به «رسانه لجن پراکنِ انقلاب‌نمای زبان دراز!»

از سوی دیگر «محمدباقر نوبخت» در نشست خبری خود با اهالی رسانه، با بیان اینکه مرکز آمار، مرکز رسمی است و هرکس سؤالی دارد باید بیاید و از آنان بپرسد، گفت: به نظرم این قابل پیگیری است که رسانه‌ای بیاید و در آمار رسمی نظام که صرفاً آمار دولت هم نیست، تشکیک ‌کند و البته این رسانه که می گویم و از آن نام نمی برم که زبان انقلابی بودن از آن رسانه خیلی درازه که از دهانشان هم بیرونه!، عادت به سیاه نمایی و تیره و تار نشان دادن اوضاع کشور و لجن پراکنی دارد که من حتی میلی به پرداختن به این رسانه و کارهایی که کرده ندارم و وقت این جلسه را به آن اختصاص نمی‌دهم.

طبیعی است که طبیعت و ذات سیاست همین است که عده ای طرفدار یک جناح و افرادی خاص باشند و عده ای دیگر طرفدار جناح و افرادی دیگر. بخشی از این هیاهوها هم در دولت های مختلف بر همین مبناست که عده ای منتقد و مخالف دولت حاکم هستند و طبیعی است که انتقاد می کنند و حتی ممکن است در برخی اوقات اقدامات مثبت و شایسته را هم زیر سؤال ببرند تا بتوانند نانی بر تنور سیاست خود بچسبانند.

توصیه‌ای به دولتمردان؛ صبور باشید

اینکه دولتمردان ما با انتقاد و تخریب این گونه گلایه مند بشوند و زبان به اهانت به طرف مقابل باز کنند، قطعا صحیح و پذیرفته نیست، چون یک دولتمرد باید در وهله نخست، یکی از شاخصه هایش تأمل و بردباری و ایستادگی در برابر سختی ها و درشتی های کلام و اقدامات باشد.

با دست فرمان فعلی که روحانی و برخی چهره های شاخص دولتش در پیش گرفته اند، باید شاهد جنگ و جدال های لفظی بیشتر بر سر عملکرد دولت و انتقاد و تخریب طرف مقابلش باشیم؛ در حالی که تمرکز دولتمردان باید بر پیشبرد اقدامات صحیح و اصولی شان باشد و برخی اوقات از انتقاد و تخریب طرف مقابل بگذرند تا بتوانند کار را به گونه ای که به صلاح مردم است پیش ببرند.

بدون شک، عصبانیت رئیس جمهور، معاون اول، سخنگو و سایر ارکان دولت، نه تنها دردی از مردم و جامعه دوا نخواهد کرد، بلکه بازی در زمینی است که مورد انتظار تخریبگران اقدامات دولت است. البته ما طرفدار تخریب دولت نیستیم، چون تخریب چهره دولت به معنای تخریب نظام است، اما اعتقاد داریم که دولتمردان باید با صبر و بردباری بیشتر در مقابل منتقدان و حتی تخریبگران ظاهر شوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار