رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه پرداخت تسهیلات و کمک بلاعوض به زلزله‌زدگان کرمانشاه از هفته آینده آغاز می‌شود، گفت: از چند روز دیگر بنیاد مسکن برای بازسازی واحدهای مسکن مهر آسیب‌دیده در زلزله کرمانشاه ورود خواهد کرد.
کد خبر: ۵۲۸۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴ 23 November 2017
به گزارش تابناک : علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن با اشاره به اینکه در برآوردی که از خسارت‌ زلزله کرمانشاه به‌دست‌آمده است ۳۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی دچار آسیب شدند، گفت: در برآوردهای انجام‌شده که آن را مبنای اقدامات خود قرار داده‌ایم، ۱۵ هزار و ۵۰۰  واحد مسکونی غیرقابل تعمیر هستند که ۴ هزار و ۵۰۰ واحد آن مسکن شهری و ۱۱  هزار واحد مسکونی در روستاها هستند.

تابش با تأکید بر اینکه بازسازی و تعمیر واحدهای تجاری در شهر و روستا که حدود ۱۵ هزار واحد است با اعطای تسهیلات کار بازسازی آن‌ها آغاز خواهد شد، گفت: در جلسه هیئت‌وزیران مصوبه‌ای برای تأمین تسهیلات و کمک‌های بلاعوض صورت گرفت، بنابراین برای پرداخت تسهیلات مبلغ ۷۶۷  میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت با نرخ سود ۴ درصد تصویب شد که مقرر شد در اختیار بنیاد مسکن قرار گیرد.

بانک مرکزی مصوبه تأمین تسهیلات و کمک‌های بلاعوض به زلزله‌زدگان را به بانک‌های عامل ابلاغ کرده

رئیس بنیاد مسکن با بیان اینکه بانک مرکزی این مصوبه را به بانک‌های عامل ابلاغ کرده گفت: یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای دریافت وام، سفته زنجیره‌ای است که در این مصوبه به آن تأکید شده است، بنابراین از هفته آینده پرداخت کمک‌های بلاعوض آغاز و به‌حساب افراد واریز خواهد شد.

به گفته وی، از هفته آینده تشکیل پرونده برای پرداخت تسهیلات نیز آغاز و مراحل پرداخت انجام خواهد شد.

تابش ادامه داد: سقف فردی این تسهیلات برای بازسازی اماکن روستایی که حدود ۱۱ هزار واحد مسکونی است، ۲۵ میلیون تومان و برای ۴ هزار و ۵۰۰ واحد شهری ۳۵ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: سقف پرداخت تسهیلات برای واحدهای تجاری آسیب‌دیده که نیازمند تعمیر هستند ۱۲ میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: برای تعمیر لوازم‌خانگی نیز ۱۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت خواهد شد.

کمک بلاعوض  میلیون تومانی برای ۱۱ هزار واحد مسکونی روستایی

وی با اشاره به پرداخت کمک‌های بلاعوض در همان مصوبه هیئت‌وزیران ۲۸۱ میلیارد و ۶۱۶ میلیون تومان که به‌صورت هزینه‌ای در اختیار بنیاد مسکن قرار خواهد گرفت، گفت: برای احداث ۱۱ هزار واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد ۵ میلیون تومان و برای ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی شهری نیز به ازای هر واحد ۶ میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

تابش خاطرنشان کرد: در جهت پرداخت کمک‌های بلاعوض برای مرمت و تعمیر ۱۵ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی به ازای هر واحد مسکونی ۲ میلیون تومان و برای تعمیر لوازم‌خانگی برای این تعداد واحد مسکونی به ازای هر واحد ۲ میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

به گفته وی، در راستای پرداخت کمک‌های بلاعوض برای تأمین اسکان موقت زلزله‌زدگان، برای ۱۱ هزار واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد ۳ میلیون تومان و برای ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی شهری برای اسکان موقت ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت خواهد شد.

بنیاد مسکن به نیابت از مالک هزینه نخواهد کرد و پول دراختیار مالکان قرار خواهد گرفت

تابش با تأکید بر اینکه بعد از سفر مقام معظم رهبری به مناطق زلزله‌زده، تحول خوبی در رسیدگی به زلزله‌زدگان صورت گرفته است، گفت: ۹ استان ستاد معین در منطقه مستقر شدند تا اقدامات آواربرداری را به نحو احسن انجام دهند.

وی با بیان اینکه شیوه بازسازی بنیاد مسکن، مدیریت احداث واحدهای مسکونی آسیب‌دیده و دادن مشاوره خواهد بود، گفت: بنیاد مسکن پیگیری‌های لازم برای تأمین مصالح، انتخاب پیمانکاران خواهد بود، بنابراین مدیریت هزینه‌بر عهده مالکان خواهد بود، پس بنیاد مسکن به نیابت از مالک هزینه نخواهد کرد و پول دراختیار مالکان قرار خواهد گرفت و آن‌ها خودشان هزینه خواهند کرد.

وی ادامه داد: وظیفه بنیاد مسکن کمک به تأمین اسکان موقت، کمک به آواربرداری واحدهای تخریب‌شده، تهیه طرح‌های ساختمانی، فراخوان گروه‌های کار برای تأمین نیروی انسانی، انجام کنترل‌های فنی و حسن انجام کار از طریق هدایت تشکل‌ها خواهد بود، پس خواهشی که از مردم منطقه داریم این است که برای سرعت دادن به بازسازی منطقه، افرادی که در فروش مصالح ساختمانی فعالیت می‌کردند به منطقه بازگردند.

وی تأکید کرد: خواهش ما در خصوص کمک‌های مردمی که ارزش معنوی دارد این است که افرادی که قصد کمک دارند، با مراجعه به ستاد معین بنیاد مسکن، از آن‌ها برای اینکه چگونه کمک‌های خود را توزیع کنند مشورت بگیرند.

میزان خسارت در واحدهای مسکن مهر نسبت به ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی شهری و روستایی پایین‌تر است

وی در خصوص تخریب واحدهای مسکونی مهر گفت: مسکن مهر در حوزه وزارت راه و شهرسازی است، بنابراین بنیاد مسکن به این حوزه ورود نکرده است، اما از چند روز آینده بنیاد مسکن به بازسازی واحدهای مسکن مهر ورود خواهد کرد، بنابراین طبق هماهنگی که با وزارت راه و شهرسازی صورت خواهد گرفت، آواربرداری و بازسازی را در واحدهای مسکن مهر همانند سایر واحدهای مسکونی آغاز خواهیم کرد.

وی افزود: طبیعتاً میزان خسارت در واحدهای مسکن مهر نسبت به ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی شهری و روستایی پایین‌تر است.






منبع : فارس 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار