ابتکار جوانان ایرانی این بار در قالب ساخت «اسپی کو» خود را نشان داد تا همدستی باد و خورشید باعث حرکت یک خودروی هیبریدی و سبز شود.
کد خبر: ۵۲۶۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴ 19 November 2017
به گزارش تابناک : خودروهای هیبریدی به آن دسته خودروهایی گفته می‌شود که از ترکیب دو یا چند منبع مجزای قدرت استفاده می‌کنند و «اسپی کو» خودرو تولیدشده در خرم‌آباد است که با بهره‌گیری از دو انرژی باد و خورشید قادر به حرکت است؛ خودروهایی که با اتمام تدریجی منابع سوخت فسیلی و برای مقابله با آلودگی‌های محیط زیستی، جایگزین خودروهایی می‌شوند که با بنزین و گازوئیل کار می‌کنند. 

ساخت خودروی هیبریدی در خرم‌آباد

هاجر باقری طولابی سازنده خودروی هیبرید خورشید و باد می‌گوید: اسم خودروی خود را «اسپی کو» (سفیدکوه) گذاشته تا نمادی از تلاش و کوشش جوانان خرم‌آباد باشد، نمادی باشد برای اینکه بگوییم مثل کوه ایستاده‌ایم.
وی که فارغ‌التحصیل رشته مهندسی برق قدرت و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد خرم‌آباد است، از فعالیت‌های پژوهشی خود در حوزه انرژی‌های نو و خط و شبکه می‌گوید و ادامه می‌دهد: از یک سال پیش ایده استفاده هم‌زمان از انرژی باد و خورشید و تبدیل آن به نیروی محرکه خودرو در ذهنم ایجاد شد و از تیرماه سال جاری با همکاری «هادی گل ورانی» و «ابراهیم سلطانی فر» دانشجویان  دوره کارشناسی مهندسی برق کار اجرایی ساخت خودرو «اسپی کو» را آغاز کردیم.

حرکت خودرو در هر ساعت از شبانه روز

باقری طولابی می‌گوید: کاری که ظرف دو سال و با بهره‌گیری از ۳۰ نفر نیروی انسانی باید انجام می‌شد، طی ۵ ماه و با مشارکت ۳ نفر انجام شد.

سازنده خودرو هیبرید خورشید و باد «اسپی کو» مزیت اصلی خودروی خود را عدم استفاده از سوخت فسیلی و نداشتن آلودگی زیست‌محیطی می‌داند و ادامه می‌دهد: برخلاف خودروهای خورشیدی که در شب امکان شارژ ندارند، «اسپی کو» در شب نیز می‌تواند با استفاده از توربین بادی خود انرژی باد را دریافت و ذخیره کند، درنتیجه در هر ساعت از شبانه‌روز امکان حرکت و استفاده از خودرو وجود دارد.

ارتقای سرعت به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و تحمل ۱۵۰ کیلو وزن

باقری طولابی می‌افزاید: خودرو اسپی کو بدون گیربکس ۸۰ کیلومتر در ساعت را می‌پیماید و با نصب گیربکس سرعت آن به ۱۲۰ تا ۱۳۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد؛ «اسپی کو» با ۲۰ کیلو وزن، توان تحمل ۱۵۰ کیلو بار را نیز دارد و برخلاف دیگر خودروهای این رده که تنها در جاده‌های صاف حرکت می‌کنند، می‌تواند پستی‌وبلندی‌های مختلف و گردنه‌های سنگین را پشت سر بگذارد.

وی یادآور می‌شود: «اسپی کو» را در جاده‌های دانشگاه آزاد خرم‌آباد حرکت داده‌ایم و در صورت حمایت مسئولان ذی‌ربط و اسکورت کردن خودرو در خیابان‌ها و معابر اصلی، این آمادگی راداریم تا هر جا بخواهید خودرو را تردد دهیم.

سازنده خودرو هیبرید خورشید و باد «اسپی کو» انتقال انرژی خالص و مفید به سیستم خودرو، دریافت ماکزیمم توان خورشید و باد و سیستم هماهنگ ترمز و گاز و موتور برنامه‌ریزی‌شده را از دیگر مزیت‌های «اسپی کو» معرفی می‌کند.

باقری طولابی ادامه می‌دهد: استانداردهای جهانی در ساخت خودرو رعایت شده و در حال حاضر می‌توانیم «اسپی کو» را در مسابقات ادونچر استرالیا شرکت دهیم و قول می‌دهیم با حمایت مسئولان مدل چهارچرخ «اسپی کو» را بسازیم و برای شرکت در مسابقات کلاس چلنج آماده شویم.

وی بابیان اینکه خودروهایی مشابه در دانشگاه‌های تهران و قزوین با هزینه دومیلیاردی و به‌کارگیری تیم‌های ۲۵ نفره از فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری ساخته شدند، این در حالی است که خودرو «اسپی کو» با هزینه ۲۵ میلیونی که یک‌سوم آن از محل پژوهانه دانشگاه و دوسوم آن هزینه شخصی بوده ساخته شد، می‌افزاید: توانمان را بالفعل کرده‌ایم و حالا تنها حمایت مسئولان را می‌خواهیم.

باقری طولابی می‌گوید: در شرایطی «اسپی کو» را ساختیم که برای تهیه یک سیم ترمز و یا یک‌تکه کوچک مکانیکی تلاش‌ها و پیگیری‌های بسیاری کردیم، ما در شهر خرم‌آباد تحریم‌ها را پشت سر گذاشتیم و سلول‌ها و تجهیزات روی خودرو را خودمان ساختیم.

یک‌تنه به‌اندازه ۱۰ نفر تلاش کردیم

سازنده خودرو هیبرید خورشید و باد «اسپی کو» می‌گوید: یک سال است که استادم در آمریکا منتظر من است اما من در خرم‌آباد مانده‌ام چون می‌خواهم برای شهر و کشور خودم کارکنم.

از باقری طولابی در مورد برنامه‌اش برای آینده می‌پرسم، می‌گوید: آینده را مسئولین تعیین می‌کنند، با حمایت‌هایی که خواهند داشت، ما قول می‌دهیم و ثابت هم کرده‌ایم که می‌توانیم کارکنیم و سیستم آئرودینامیک خودرو را ارتقا دهیم و در سطح جهان برای خرم‌آباد و کشور افتخارآفرینی کنیم و رتبه‌های درخشان کسب کنیم.

وی می‌افزاید: دانشجوهای ما نیاز به حمایت دارند، ما شب و روز کارکردیم و یک‌تنه به‌اندازه ۱۰ نفر فعالیت کردیم تا ابتکار عمل و توانایی خود را ثابت کنیم، حالا نیاز است که نه‌تنها مسئولان استانی بلکه مسئولان کشوری برای حمایت از ما وارد میدان شوند.





منبع : خودرونویس 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار