رئیس جمهوری روسیه گفت: همکاری میان ایران، روسیه و ترکیه نتایج مهمی برای سوریه داشته است.
کد خبر: ۵۲۴۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰ 14 November 2017
به گزارش تابناک : ولادیمیر پوتین در کنفرانس خبری مشترک با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای خود در شهر سوچی روسیه گفت: به رئیس جمهوری ترکیه اطلاع دادیم که در دیداری که با رئیس جمهور آمریکا در ویتنام داشتیم در بیانیه مشترک بر ضرورت حل بحران سوریه تاکید کردیم.
وی افزود : باید داعش(گروهک تکفیری صهیونیستی داعش) را از بین برد و یکپارچگی ارضی و حاکمیت سوریه را حفظ کرد.
وی گفت: همچنین نتایج سفر اخیر خود را به ایران و دیدار با مقام های این کشور به اطلاع رئیس جمهور ترکیه رساندم. من در این زمینه خوشحالم که بگویم که همکاری مشترک میان ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای اصلی در روند آستانه نتایج قابل توجهی داشته و از میزان خشونت ها در سوریه کاسته شده است که شرایط را برای گفتگوهای سیاسی تحت نظارت سازمان ملل فراهم می کند.
وی افزود: امیدواریم گفتگوهای سازنده ما با ترکیه ادامه پیدا کند. این گفتگوها نشان داده که نتیجه بخش است.
پوتین گفت: در خلال تماس تلفنی اخیر با رئیس جمهوری ترکیه توافق کردیم که این نشست  را در شهر سوچی برگزار کنیم. ما به دنبال بررسی روابط دوجانبه و تقویت روابط اقتصادی و همکاری در موضوعات منطقه ای نظیر سوریه هستیم. روابط اقتصادی روسیه و ترکیه به حالت عادی خود بازگشته است.
وی افزود: مبادلات تجاری دو کشور در 9 ماهه سال جاری سی و شش درصد رشد داشته است. پیشرفت این روابط به دلیل پیگیری کردن رفع محدودیت های سیاسی و اقتصادی است. ما پس از نشست اخیر در آنکارا تصمیم گرفتیم صادرات برخی از کالا  از ترکیه به بازارهای روسیه از سرگرفته شود. امروز اقدامات مشترک را برای برطرف کردن محدودیت های دیگر درباره صادرات کالاها به کشورهای دیگر بررسی کردیم و در این گفتگوها وزرای ذیربط شرکت داشتند. ما همچنین همکاری های راهبردی را درباره انرژی بررسی کردیم. مسئله ساخت نیروگاه هسته ای در ترکیه بررسی شده است و به زودی شرکت روس اتم روسیه عملیات فنی احداث این نیروگاه مهم را آغاز خواهد کرد.
وی گفت: تلاش ما این است که فعالیت این نیروگاه در سال 2023 آغاز شود. همچنین تلاش ها برای حل بحران سوریه را نیز بررسی کردیم. ما در زمینه مبارزه با تروریسم به موفقیت های زیادی رسیده ایم. ما به همراه رئیس جمهوری ترکیه درباره ضرورت تقویت تلاش های سیاسی برای حل بحران سوریه توافق کردیم و باید به سوری ها کمک کنیم تا بتوانند کشور خود را بازسازی کنند.





منبع : شبکه خبر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار