معین گفت: از نظر قانون اساسی جریان اصلاحات نیز مانند جریان اصولگرا حقوقی برابر برای حضور در انتخابات دارد. اصلاح‌طلبان خودی و دوستدار نظام باید تلقی شوند، آنها ناخودی نیستند.
کد خبر: ۵۲۳۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰ 13 November 2017
به گزارش تابناک : مصطفی معین گفت: «گفتمانی که آقای روحانی از آن پیروی می‌کند از بسیاری از جهات با گفتمان اصلاحات قرابت و نزدیکی دارد. با این وجود در عمل برخی از وعده‌های انتخاباتی آقای روحانی نسبت به جریان اصلاحات تحقق پیدا نکرده است. این مساله به خصوص درباره انتخاب اعضای کابینه وجود داشته است.
 
هر چند بنده معتقدم هنوز برای قضاوت زود است. با این وجود برخی از اقدامات آقای ‌روحانی برای اصلاح‌طلبان ایجاد نگرانی کرده است. مسائلی مانند جوانگرایی و شایسته‌سالاری در دولت و ایجاد فرصت‌های برابر برای اقلیت‌های قومی و مذهبی از جمله مطالباتی بوده که به صورت جدی مورد توجه آقای روحانی قرار نگرفته است. با این حال نباید درباره آقای روحانی زود قضاوت کرد و به شکلی رفتار کرد که‌ ایشان وعده‌های خود را فراموش کرده‌اند. ممکن است برخی عملکردها به واگرایی تعبیر شود، اما این واگرایی‌ها به صورت تعمدی و برنامه‌ریزی شده نبوده است». 
 
اهم اظهارات معین به شرح زیر است: 
مهم‌ترین تدبیر اصلاح طلبان در وضعیت فعلی صبوری و برخورد اخلاقی با مسائل کشور و به خصوص رویکرد دولت است. ما نباید با پیش داوری درباره آقای روحانی و رویکردی که در پیش گرفته است قضاوت کنیم.البته نمی‌توان تنها با سکوت و صبوری به نتیجه رسید بلکه صبوری سیاسی باید همراه با نقد و نظارت باشد.
بنده نسبت به‌ آینده خوشبین هستم و معتقدم وضعیت انتخابات آینده به دلیل بالا رفتن آگاهی مردم بهتر از سال‌های 92 و 96 خواهد بود. بدون شک از سال92 تاکنون گفتمان اصلاحات در کشور تقویت شده است و این مساله می‌تواند برگ برنده اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده باشد. وضعیت به شکلی است که گفتمان اصلاحات به برخی از طیف‌های جریان اصولگرایی نیز سرایت کرده و برخی از اصولگرایان به شکل‌های مختلف رفتار اصلاح‌طلبانه از خود نشان می‌دهند. به نظر من از سال92 تاکنون همگرایی بین نیروهای اصیل سیاسی کشور بیشتر از گذشته شده است. این وضعیت هم در بین جریان اصلاحات و در هم در اردوگاه اصولگرایی وجود داشته است و نیروهای اصیل سیاسی با وحدت و عقلانیت بیشتری حرکت می‌کنند.
 نام کناره‌گیری آقای عارف از انتخابات ریاست‌جمهوری را ایثار نمی‌گذارم و معتقدم ایشان براساس وظیفه و تکلیفی که بردوش خود احساس می‌کرد از انتخابات کناره گرفت. ایثار اصلی را مردم می‌کنند که به‌رغم تمامی مشکلات و نارسایی‌ها، اعتماد می‌کنند و به ما رأی می‌دهند و ما را به عنوان نماینده و یا رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنند. در نتیجه وظیفه ما ادای دین به مردم است. به نظر من آقای عارف هم چنین انتظاری از جریان اصلاحات ندارد، چنین انتظاری منطقی نیز نیست. جریان اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری سال1400 مانند گذشته با اتکا به خرد جمعی، زمان‌سنجی، درایت و دوراندیشی بهترین گزینه‌ای که قابلیت رأی آوری هم داشته باشد به مردم معرفی می‌کند و این گزینه می‌تواند آقای عارف باشد.
{طرح گفت‌وگوی اصلاح‌طلبان با سپاه پاسداران با چه هدفی صورت گرفته و آیا طرح این مساله ضرورت داشته است؟}:برای من و بسیاری از اصلاح‌طلبان هنوز این مساله مشخص نشده که‌ آیا طرح این پیشنهاد دیدگاه شخصی یکی از افراد منتسب به جریان اصلاحات است و یا اینکه ‌این مساله حاصل تصمیم جمعی گروهی اصلاح‌طلب بوده است. حضرت امام(ره) همواره تاکید داشتند که نیروهای نظامی نباید در جناح‌بندی‌های سیاسی دخالت داشته باشند. در نتیجه گفت‌وگوی سپاه پاسداران به عنوان یک نیروی نظامی با یک جریان سیاسی مانند جریان اصلاحات و یا جریان اصولگرایی برای من ابهام دارد. با این وجود اگر این گفت‌وگو برای نزدیک کردن دل‌ها و ایجاد وحدت و اعتماد در بین نیروهای انقلاب و نظام باشد مثبت خواهد بود.






منبع : آرمان 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار