اوپک در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت اوپک در دو سال آینده کندتر از حد انتظار رشد خواهد کرد زیرا بهبود قیمت‌های نفت به تجدید رشد تولید رقیبان این سازمان منجر می‌شود.
کد خبر: ۵۲۱۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱ 09 November 2017
به گزارش تابناک : سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش "دورنمای نفت جهانی ۲۰۱۷" اعلام کرد رشد سریع خودروهای برقی ممکن است باعث شود تقاضای نفت در نیمه دوم دهه ۲۰۳۰ ثابت بماند و به دورنمای بلندمدت اوپک لطمه بزند.

اوپک و متحدانش شامل روسیه برای خلاصی از اشباع عرضه نفت، تولیدشان را در سال ۲۰۱۷ کاهش داده‌اند که به افزایش قیمت‌ها و بالا رفتن عرضه غیراوپک منجر شده است، اما اوپک همچنان انتظار دارد که سهم بازارش افزایش بیشتری پیدا کند.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در مقدمه این گزارش نوشت واضح است که پایبندی بالا به کاهش تولید، در فرآیند متعادل کردن عرضه و تقاضای بازار در سال جاری محوری بوده است.

طبق این گزارش، تقاضا برای نفت اوپک در سال ۲۰۱۹ به ۳۳.۱۰ میلیون بشکه در روز می‌رسد. این رقم در مقایسه با ۳۲.۷۰ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۶ بالاتر است اما نسبت به ۳۳.۷۰ میلیون بشکه در روز که در گزارش سال گذشته پیش‌بینی شده بود، کمتر است.

اوپک همچنین پیش‌بینی کرد رشد قیمت‌های نفت در سال ۲۰۱۷ به همراه رشد مستمر تقاضا، به عرضه بالاتر از سوی تولیدکنندگان خارج از این سازمان منجر خواهد شد.

در گزارش امسال اوپک برآوردی از قیمت نفت ارایه نشده است در حالی که گزارش سال قبل پیش‌بینی کرده بود سبد نفت اوپک در سال ۲۰۲۱ به ۶۵ دلار می‌رسد.

بر اساس این گزارش، تولید جهانی نفت به هفت میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۰ و ۹.۲۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید.

برآورد سال گذشته از رشد تولید جهانی، ۴.۵۵ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۰ و ۶.۷۳ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۳۰ بود.

اوپک میزان رشد تقاضای جهانی برای نفت در میان مدت را افزایش داد و انتظار دارد مصرف نفت به ۱۰۲.۳ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۲ بالغ شود که ۲.۲۴ میلیون بشکه در روز بالاتر از میزان برآورد شده در گزارش سال گذشته این سازمان است.
تقاضا برای نفت ۱۱۱.۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۴۰ در مقایسه با ۱۰۹.۴ میلیون بشکه در روز در گزارش سال گذشته پیش‌بینی شده است. انتظار می‌رود سهم اوپک از بازار نفت جهان به ۴۶ درصد رشد کند که نسبت به ۴۰ درصد برآورد شده در سال ۲۰۱۶ بالاتر است. اما تا سال ۲۰۴۰ در صورت رونق خودروهای برقی، تقاضا برای نفت ممکن است به ۱۰۸.۶۰ میلیون بشکه در روز محدود شود.





منبع : رویترز 
برچسب ها: نشست اوپک ، قیمت نفت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار