نماینده مجلس با تاکید بر ایجاد بانک اطلاعاتی شاغلین و بیکاران گفت: روش کنونی آمار گیری به صورت خوشه ای و نمونه گیری، درصد خطای بالایی دارد و با واقعیات جامعه منطبق نیست.
کد خبر: ۵۱۲۴۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰ 22 October 2017
به گزارش تابناک : رییس مرکز آمار در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص وجود آمار مختلف در حوزه اشتغال گفت : برای به دست آوردن آمار اشتغال باید یک دوره خاص مانند شش ماهه اول یک سال مشخص را با شش ماهه اول سال قبل از آن مقایسه کرد و نمی توان آمار اشتغال در بهار را با آمار اشتغال در زمستان مقایسه و نتیجه گیری نمود.
 
وی گفت:  در دولت یازدهم به طور متوسط 490 هزار شغل ایجاد کردیم و برای امسال رقم960 هزار اشتغال هدف گذاری شده  که البته  با شرایط موجود بعید است به این مهم دست پیدا کنیم و ظرفیت اشتغال ما همین 700 تا 750 هزار است.
 
وی با تاکید بر اینکه طبق قانون، مرکز آمار تنها مرجع اعلام آمار است گفت: مشکل اعلام آمار از مراکز مختلف  باید در قالب شورای عالی آمار و یا  نهایتا مجلس حل شود و موازی کاری در این خصوص موجب مشکلات گسترده ای از جمله کاهش اعتماد مردم و یا افزایش بار پاسخگویی و ... می شود.
 
پارسا ادامه داد: اگر به روند 40 ساله کشور  نگاه کنیم به طور متوسط در سال 2 درصد به تعداد شاغلین اضافه شده و در دولت یازدهم این آمار به 2.4 درصد و در یکساله اخیر  به 3 درصد رسیده است و اگر سرمایه های کشور را حمایت کنیم می توانیم این آمار را افزایش دهیم.
 
رییس مرکز آمار افزود: محاسبات ما علمی، دقیق و فنی است. ما باید توجه کنیم دنیا چگونه آمار را اندازه می گیرد. ما با فاصله 20 سال نسبت به دنیا تعاریف آماری را لحاظ می کنیم و ایجاد بانک اطلاعاتی کامل که تمام مشخصات شاغلین و یا بیکاران در آن کامل ثبت شده باشد آرزویی بیش  نیست .
 
بر اساس این گزارش در ادامه حسینی دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برای ما اطلاعات مرکز آمار مرجع است ولی در کشور مراجع مختلف دیگر آمار خاص خویش را  ارائه می دهند که بعضا جامعه را سردرگم می کنند. آمار برای عموم مردم باید قابل فهم باشد. به طور مثال آماری که اخیرا در خصوص ایجاد 1.5 میلیون شغل اعلام  شد برای مردم قابل درک نیست و چگونه در شرایط رکود این همه شغل ایجاد می شود؟ و باید با مردم شفاف بود و به مردم با فرمول و عدد نمی توان آمار داد.
 
وی افزود:بر اساس  روند موجود در کشور طبق صحبت معاون وزیر کار ظرفیت کنونی اشتغال ،حدود 500 هزار شغل در سال است و ما باید لحاظ کنیم این میزان اشتغال در صنایع کوچک و یا خانگی به وجود آمده و یا صنایع بالا دستی ؟ . ما در کشور تمرکز آمار را نداریم. چراکه در کشور اراده ای برای این کار نیست. مرکز آمار باید اطلاعات را  از مراکز مختلف بگیرد و یکپارچه سازی کند. در کشور مبانی و روش های آماری درست نیست.
 
بر اساس این گزارش درادامه مصری نماینده مجلس در خصوص آمار اشتغال گفت: مبنای آماری که  در کشور ارائه می شود با واقعیت هایی که مردم مواجه هستند تفاوت دارد . آمارهایی که ما ارائه می دهیم بر مبنای بانک های اطلاعاتی هست که هنوز کامل نیست و به صورت خوشه ای  و اطلاعاتی که از مراکز مختلف به دست می رسد است.
 
وی ادامه داد: اگر وضعیت کشور به همین منوال باشد و 40 میلیارد دلار کالای وارداتی و 20 میلیارد کالای قاچاقی که به کشور وارد می شود را داشته باشیم ایجاد اشتغال بیش از 500 هزار  شغلی که معاون وزیر کار گفته میسر نیست و اگر بتوانیم 20 میلیارد قاچاق را حذف کنیم 1.5 میلیون شغل می توان ایجاد کرد.
 
 مصری با اشاره به لزوم ایجاد بانک اطلاعاتی افراد برای ارائه آمار اشتغال گفت : آمار گیری ما به سبک نمونه گیری است نه بر اساس بانک اطلاعاتی و  این بی انصافی است که آمار دنیا را بر اساس نمونه گیری بدانیم. در چند کشور مورد مطالعه، آمار بر اساس بانک اطلاعاتی است. می توان بانک اطلاعات را در کشور ایجاد کرد و اطلاعات در کشور ما یکپارچه نیست و باید مدیریت صحیح شود.






منبع : افکارنیوز 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار