مجتبی خسروتاج، رییس سازمان توسعه تجارت در حالی یکی از دلایل بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو را افزایش ۴۰ درصدی آمار واردات خودرو در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته اعلام کرد که آمار دقیق واردات خودرو در شش ماهه امسال رشد۳۶ درصدی را نشان می دهد که ۱۵ درصد آن متعلق به خودروسازان داخلی و مجوزهای خاص دولتی است.
کد خبر: ۵۱۱۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱ 21 October 2017
به گزارش تابناک : سایت ثبت سفارش خودرو نزدیک به چهار ماه است که بسته شده و یکی از دلایل آن افزایش چشم گیر میزان واردات خودرو از سوی مسوولین وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد. حالا اما آمار دقیق واردات خودرو و قطعات در شش ماهه نخست امسال، نشان می دهد که بخش عمده ای از این رشد به تولیدکنندگان داخلی خودرو و واردات دولتی بازمیگردد. 
 
فرهاد احتشام زاد، رییس انجمن واردکنندگان خودرو در این زمینه به خبرنگار خودروکار می گوید: «در شش ماهه نخست سال گذشته ۳۲ هزار و ۶۶۳ دستگاه خودرو به ارزش ۸۵۵ میلیون دلار وارد کشور شده است، در شش ماهه اول سال جاری ۴۴ هزار و ۶۹۵ دستگاه خودرو به ارزش یک میلیارد و ۱۹۴ میلیون دلار خودرو وارد کشور شده است که رشد ۳۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است اما از این میزان واردات در سال جاری پنج هزار و ۱۶ دستگاه خودرو به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار مربوط به تولیدکنندگان داخلی و مجوزهای خاص دولت بوده است.» 
 
او می افزاید: «با کسر واردات خودروسازان داخلی و دولتی، میزان واقعی واردات خودرو طی شش ماه گذشته ۳۹ هزار و ۶۷۹ دستگاه به ارزش یک میلیارد و ۹۳ میلیون دلار است. که با احتساب تولید شش ماهه اول، سهم واردات نسبت به تولید داخل ۵/۸ درصد بوده و از نظر تعدادی واردات خودرو ۲۱ درصد و از نظر دلاری ۲۸ درصد رشد داشته است.» 
 
احتشام زاد درباره کشورهای طرف معامله، اظهار کرد: «۷۰ درصد امارات، ۶ درصد فرانسه، چین، کره و آلمان هر یک ۴ درصد، ۳ درصد ترکیه و ۲ درصد کویت بوده است. همچنین ۴۲ درصد واردات از گمرک شهید باهنر، ۱۴ درصد از بندر ویژه بوشهر و ۱۲ درصد از بندر لنگه بوده است.» 
 
او با بیان اینکه شرکت رنو رتبه اول واردات به کشور را در شش ماهه نخست داشته است، تصریح کرد: «شرکت رنو با سهم ۳۰ درصدی از واردات رشد ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. برند هیوندایی با افت ۱۴ درصدی واردات، با سهم ۱۸ درصدی در رتبه دوم، تویوتا با افت واردات ۵ درصدی با سهم واردات ۱۴ درصد در رتبه سوم، نیسان با سهم ۱۱ درصدی و کیا با سهم ۷ درصدی در رتبه چهارم و پنجم واردات قرار دارند.» 
 
رییس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به میزان واردات قطعات خودرو در شش ماهه نخست سال جاری، بیان کرد: « یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار قطعه در این مدت وارد کشور شده است که با احتساب سهم حدودا ۵۰ درصدی قاچاق قطعه، این عدد باید حدود دو میلیارد دلار باشد. با احتساب سهم قاچاق تقریبا ۷۰ درصد بیش از ارزش خودروهای وارداتی، قطعه به کشور وارد شده و بدون احتساب سهم قاچاق، ۲۱ درصد بیش از ارزش خودروهای وارداتی خودرو به کشور وارد شده است.» 
 
او ادامه می دهد:« ۴۷ درصد قطعات از چین، ۲۰ درصد از فرانسه، ۱۶ درصد از کره، ۵ درصد از ژاپن، ۴ درصد از رومانی و ۴ درصد از ترکیه وارد کشور شده که بیشترین قطعات با سهم ۳۹ درصدی از گمرک شهید رجایی، ۱۵ درصد از منطقه ویژه اقتصادی بم و ۱۰ درصد از گمرک غرب تهران وارد کشور شده است.» 
 
احتشام زاد در پاسخ به این پرسش که چه میزان از سهم افزایش واردات خودرو متعلق به خودروسازان داخلی و مجوزهای خاص است؟ بیان می کند: «کل واردات خودرو در این مدت ۳۶ درصد رشد داشته که حدودا ۱۵ درصد آن متعلق به تولیدکنندگان داخلی و مجوزهای خاص دولتی بوده است.» 
 
رییس انجمن واردکنندگان خودرو درباره سهم واردات رنو به ایران توضیح داد: « ۳ درصد از این سهم مربوط به ایران خودرو و ۲۷درصد متعلق به نگین خودرو بوده است.» 
 
آمار واردات خودرو و قطعات توسط خودروسازان داخلی رقمی نگران کننده و حرکت خلاف جهت آنها در برابر تولید داخلی را نشان می دهد. شاید بهتر باشد وزارت صنعت به جای بستن درهای بازار و محدود کردن مشتریان، سیاست های خود در مقابل تولید کنندگان داخلی را اصلاح کند.






منبع : پدال نیوز 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار