پاييز فرصت بي‌نظيري براي سفر و گردش است؛ فصلي با آب و هواي مطلوب و دلپذير كه آرامش خاصي را به گردشگران هديه مي‌كند. مي‌توان به‌دور از شلوغي و ترافيك و آلودگي شهر، در مناطق زيبا و بكر، روزهاي آخر هفته را به‌خوبي گذارند و خاطراتي طلايي ثبت كرد. پاييز فصل هزار رنگ است كه نبايد فرصت گردش در آن را از دست داد.
کد خبر: ۵۰۵۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵ 08 October 2017
به گزارش تابناک : پاييز فصل هزار رنگ است كه نبايد فرصت گردش در آن را از دست داد. در گوشه كنار ايران، هزاران جاذبه گردشگري نهفته است كه پاييز مي‌تواند زمان مناسبي براي سفر به آنجا باشد.

نگيني به‌نام الموت

 گردشگر ي در فصل هزار رنگ
 
الموت، شهري افسانه‌اي كه درباره آن داستان‌هاي بسياري روايت شده است. پاييز فصل خوبي براي سفر به الموت است.

از قزوين كه به سمت جاده‌ الموت حركت مي‌كنيد، به قلعه‌ای سرخ و خاکستری رنگ می‌رسید که یکی از منحصربه فردترین قلعه‌های ایران است. اطراف قلعه از هر چهار جهت پرتگاه است و تنها راه ورود، در انتهای ضلع شمال شرقی واقع شده است. اوان، دریاچه‌ای با زلال‌ترین آب‌هاست كه می‌توان در آن قایق سواری و ماهیگیری کرد.



روستای افجه

 گردشگر ي در فصل هزار رنگ
 
یکی از بهترین مناطق برای سفری یک روزه، روستای افجه است. روستایی با آب و هوای خوش و سرسبز که دشت هویج آن بسیار معروف است. هرچند این روزها هرچه بگردید هویجی در آن پیدا نمی‌کنید و این قضیه به گذشته‌های دور برمی‌گردد. علاوه بر گشت و گذار در مزارع و باغ‌های این منطقه، اگر دل‌تان خواست می‌توانید سری نيز به دره شمالی افجه بزنید، جایی که از بقیه نقاط بکرتر است.
 
آبشار پسچویک ‏ با ۱۵ متر ارتفاع در فاصله یک و نیم کیلومتری شمال شرق افجه و‏ ‏ آبشار موآب ، قبل از دشت هویج از دیدنی‌های این منطقه است. هرچند که باغ‌های گیلاس این نقطه که در بهار شکوفه زده و بین آبشار پسوچیک و دشت هویج قرار دارند، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

با عبور از جاده لشگرک به روستای افجه و دشت هویج می‌رسید.


 
آبشار گزو

 گردشگر ي در فصل هزار رنگ
 
اگر دل‌تان می‌خواهد تنها دو ساعت در راه باشید و بعد به منطقه‌ای بکر و خوش آب و هوا، با درختان سربه فلک کشیده برسید و در کنار آبشاری، خستگی راه را از تن به در کنید، آبشار گزو می‌تواند مقصدتان باشد. آبشار گزو که ۴۸متر ارتفاع دارد، در دل جنگل‌های سرسبز شمال واقع شده است.
 
اين آبشار، کنار امام‌زاده‌ای معروف به سه بزرگوار گزو در فاصله‌۱۵ کیلومتری زیرآب سوادکوه قرار گرفته و اگر وقتش را داشته باشید و به سد البرز یا لفور که با آبشار فاصله کمی دارد سری بزنید، جایی که اسب‌ها بر زیبایی‌اش افزوده‌اند و تا چشم کار می‌کند مه و سبزی است، پکیج سفرتان کامل می‌شود. هرچند که راه آبشار نيز از کنار سد و جنگل‌های بکر لفور می‌گذرد.برای رسیدن به گزو، باید از جاده فیروزکوه تا شیرگاه بروید، بعد از شیرگاه از طریق جاده لفور در پشت سد در حال ساخت البرز، وارد جنگل زیبا و بکر لفور شوید.


 
دشت لار

 گردشگر ي در فصل هزار رنگ
 
زمانی دشت لار مكاني بود که پادشاهان برای فرار از گرمای هوا به آن پناه می‌بردند و حالا این دشت محلی است که رفتن به آن مخصوص گروه خاصی نیست. دشت لار که یکی از قشنگ‌ترین و خوش آب و هواترین دشت‌های اطراف تهران است، در کوهپایه دماوند و نزدیکی آمل قرار دارد. تنوع گیاهی و جانوری در دشت لار بسيار است، به‌گونه‌اي که هم گون، هم آویشن، هم کاسنی و هم شیرین بیان در آن پیدا می‌شود.
 
جانوران اینجا نيز مثل گیاهانش متنوعند و شامل پلنگ، گرگ، روباه، عقاب طلایی، افعی البرزی، بزمجه، مارمولک، خرس قهوه‌ای، گراز، کل و بزکوهی، قوچ و میش، آهو و... می‌شود. دربهار، دشت لار پر از گل‌های زرد و شقایق‌ می‌شود و آن را به تابلویی بی‌مانند تبدیل می‌کند. اطراف چشمه دوبرار، یکی از قشنگ‌ترین جاهای این منطقه است.باید به روستای ایرا برسید و رسیدن به آن نيز، بعد از خروج از لواسان وعبور از برگ جهان و نیکنام ده و یا از مسیر جاجرود با عبور از کنار سد لتیان و گذر از نیکنامده و انشعاب از روستای کلان خیلی راحت میسر می‌شود.


 
کویر ابوزیدآباد
 
گردشگر ي در فصل هزار رنگ 
 
اسم کویر كه می‌آید کویر مصر و مرنجاب به ذهن متبادر می‌شود؛ در حالی که ایران، کشوری کویری است و کویرهای بسياري در نقاط مرکزی‌ و شمال شرقی اش دارد. کویرگردی در پاییز طرفدار زیادي دارد، چون دیگر ،نه از گرمای کشنده هوا خبری هست و نه هنوز سرمای استخوان سوز شب‌های کویر شروع شده است.

برای کویرگردی در پاییز پیشنهاد ما رفتن به کویر ابوزیدآباد است. کویر ابوزیدآباد که مردم محلی آن را بوزآباد نيز می‌نامند به معنی بوی آباد است. در ابوزیدآباد که قلعه‌ها و خانه‌های تاریخی‌اش از نظر معماری بسیار باارزش است، همان سکوت کویر، حاکم است و چشم‌اندازي ازریگ‌های روان و شنی وجوددارد. بعد از دیدن کویر نیز می‌توان از کاروانسرای صفوی، آب انبار و شهر زیرزمینی اویی که در نوش‌آباد واقع شده، دیدن کرد که قدیمی ترین شهر زیرزمینی دنیا محسوب می‌شود. تاریخ این شهر به قبل از اسلام و اوایل دوران ساسانی برمي‌گردد. کویر مصر و مرنجاب و کویر متین آباد از انتخاب های دیگر برای کویر دوستان است.کویر ابوزیدآباد در شمال شرقی کاشان قرار گرفته وفاصله آن از تهران چهار ساعت راه است.
 
بايداز اتوبان تهران-قم حرکت کنیدوبا ادامه راه در آزاد راه امیرکبیر یا جاده قم-کاشان وارد شهر کاشان شوید. در کاشان وارد بلوار قطب راوندی شده و با ادامه مسیر در بلوار ملاصدرا به دو‌راهی می رسید که باید به سمت چپ بپیچید تا با ادامه مسیر به ابوزید آباد برسید.


 
نایبند؛ طبس

 گردشگر ي در فصل هزار رنگ
 
از دیگر جاهای دیدنی ایران در پاییز ، روستای نایبند است. به روستای نایبند، به خاطر خانه‌های پلکانی‌اش ماسوله کویر نيز می‌گویند و از آنجا که طبیعتش دیدنی است، برای سفر در پاییز هم بکر و هم دیدنی است. نایبند در ۲۲۵ کیلومتری جنوب طبس، در دامنه کوهستان و مشرف بر کویر لوت و با نزدیک‌ترین فاصله از شهر دیهوک قرار گرفته و اگر از سمت جنوب به خراسان می‌روید، حیف است که سفرتان بدون دیدن نایبند تمام شود.
 
آنچه نایبند را حیرت‌انگیز می‌کند، سرسبزی آن در دل کویر است. کشتزارهای گندم و جو، نخلستان‌ها و باغ‌های میوه که به صورت پلکانی، قرار گرفته‌اند، نایبند را با وجود کویری بودنش دیدنی‌تر کرده‌اند. قدمت نایبند به هزاران سال پیش و به دوره نادرشاه افشار برمی‌گردد.

برای رفتن به نایبند باید از جنوب طبس وارد جاده شده و به سمت کرمان حرکت کنید. بعد از گذر از کریت، دیهوک و زنوغان، ۱۰۵ کیلومتر دیگر برانید تا به نایبند برسید. این روستا در سمت راست جاده قرار گرفته است.


 
میبد؛ یزد

 گردشگر ي در فصل هزار رنگ
 
چهار فصل را می‌توان در پاييز یزد تجربه کرد. پیشنهاد ما نيز برای سفر در پاییز، میبد یزد است. صبح ‌های بهاری، ظهر‌های گرم تابستانی، غروب پاییزی و شب‌ها و نیمه‌شب‌‌های زمستانی، ارمغان پاییز برای کویر است. میبد ۴۵ کیلومتر با یزد و ۱۰ کیلومتر با اردکان فاصله دارد و از نظر قدیمی بودن رودست ندارد. میبد، بر اساس یک افسانه، در روزگار کیومرث بنیان گذاشته شده و وجود نارین قلعه که به عقیده مردم محلی و برخی منابع قدمتش به دوران حضرت سلیمان باز می‌گردد، شاهدی بر این مدعاست.

جدا از نارین قلعه که از خشت‌های قطور ساخته شده، برج کبوترخانه، کاروانسرا و مسجد جامع میبد، کاروانسرای عباسی، قلعه مهرجرد و یخچال تاریخی میبد، از انگیزه‌های سفر به این شهر است. از میبد می توان سفال های رنگارنگ و زیلوهای خوبی خرید. همچنین میبد پر از باغ‌های میوه است که در فصل پاییز در آن‌ها جشنواره انار برگزار می‌شود. از تهران به سمت قم حرکت کنید و پس از رسیدن به یزد، تابلوهای راهنما شما را به سمت میبد، هدایت خواهد کرد.


 
از ناهارخوران تا لندویل

 گردشگر ي در فصل هزار رنگ
 
پاییز بهترین فصل رفتن به جنگل است. رنگارنگی درختان و قدم زدن بین آن‌همه رنگ و بوی خاک باران‌خورده از چیزهایی است که حال و هوای جنگل را در پاییز خواستنی‌تر می‌کند. برای جنگل نوردی در پاییز می‌توان به یکی از این جاها رفت که تصاویر بدیعی را پیش چشم‌مان قرار می‌دهد؛جنگل ناهارخوران در گرگان،جاده زیبای اسالم به خلخال وجنگل الیمستان يا منطقه رویایی و سرسبز لندویل كه پر از آبشار و درختان هزار رنگ است. لندویل در ۱۵ کیلومتری آستارا واقع شده و دریاچه حیرت‌انگیز الیمالات نيز درجاده چمستان به نور قرار دارد.


 
روستاي آهار

 گردشگر ي در فصل هزار رنگ
 
پاییز در تهران نيز زیبایی‌های خودش را دارد و برای دیدن پاییزی رنگارنگ، نیاز به رفتن راه‌های خیلی دور نیست. یکی از روستاهای اطراف تهران که برای پاییزگردی بی‌نظیر است، روستای آهار است. روستایی که در مسیر جاده لشگرک به فشم قراردارد. این روستا به نام اوهر نيز شهرت داردكه به معنی آب و آسیاب است .
 
در دو طرف این روستا، دو رودخانه پر آب قرار دارد که در پایین روستا به يكديگر وصل می‌شوند. یکی از جذابیت‌های آهار جز طبیعت هزار رنگش، آبشاری به‌نام شکر آب است. آتشگاه باستانی قصران نيز در ارتفاعات روستا که قدمتش به زمان ساسانیان برمی‌گردد، از دیدنی‌های آهار است.


 
پاييز در لرستان

 گردشگر ي در فصل هزار رنگ
 
لرستان، یکی از استان‌هایی است که در پاییز، رنگ و بوی خاصي به خود می‌گیرد و می‌تواند یکی از مقصدهای فوق‌العاده برای گردشگران رمانتیك پاییزگرد باشد. لرستان، عروس آبشارهای ایران است و گردشگری آبشاری را می‌توان در این اقلیم زیبا و خوش آب و هوا در فصل پاییز، در دسترس داشت.

یکی از آبشارهای زیبای این استان را می‌توان آبشار بیشه دانست که در شهرستان درود قرار دارد. در این آبشار، سقوط آب از ارتفاعی بیش از ۴۵ متر، بسیار زیبا بوده و رنگین‌کمان پاییز را شکل می‌دهد. جالب است که بدانید این آبشار در سال ۸۷، به عنوان یکی از آثار طبیعی لرستان در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسید.

در اطراف این آبشار،‌ جنگل‌های پوشیده از بلوط، زیبایی خاصی دارند که بر شکوه آن می‌افزاید. برای رفتن به روستای بیشه، بايد به خرم آباد برويد و پس از طی مسافت ۵۰ کیلومتری یعنی در کمتر از نیم ساعت، به این منطقه زیبا می‌رسید.


 
دریاچه الیمالات

 گردشگر ي در فصل هزار رنگ
 
در مسیر جاده چمستان به نور، دریاچه ای قرار دارد که برای اروپا گردها، یادآور پاییز سويیس و سوئد است. دریاچه ای که الیمالات نام داشته و برای رسیدن به آن، باید از قلب جنگلی مملو از درختان تنومند هزار رنگ گذر کرد. در مسیر دریاچه، خرد شدن برگ درختان سبز که در نظر هوشیار، هر ورقش دفتریست معرفت کردگار، دیدنی و شنیدنی خواهد بود. دریاچه الیمالات را باید نگین نور دانست که درختان تنومندش، او را همچون نگین در آغوش گرفته اند.
 
انعکاس فوق العاده رنگ‌های پاییزی در آب، تصویری متفاوت را برای شما به‌نمايش مي‌گذارد. اگر به این خطه پاییز نوردی ایران در شمال کشور سفر کنید، گردشگرانی را مشاهده خواهیدكرد که با بر پا کردن کمپ‌هایی، شب را به صبح می ‌رسانند و با صدای پرندگان مهاجر از خواب بر می خیزند و مناظری بکر از طبیعت چهار فصل را مشاهده می کنند.


 
پاييزگردي در البرز

 گردشگر ي در فصل هزار رنگ
 
استان البرز که در نزدیکی پایتخت واقع شده است، طبیعت زیبایی در فصل پاییز دارد. در این استان که پاتوق آخر هفته‌های تهرانی‌های خوش‌نشین است، روستایی قرار دارد که در مسیر جاده چالوس واقع شده و برای عاشقان کوچه باغ های شاعرانه، مکانی فوق العاده به نظر می‌رسد.

روستای بیابانک از جمله روستاهای تاریخی کشور است که در این استان واقع شده و در طول سال به‌خصوص فصل پاییز، پذیرای خیل گسترده‌ای از عاشقان طبیعت گردی و روستا گردی در ایران است. رودخانه‌ای از وسط بیابانک می‌گذرد و زیبایی آن را برای پاییزگردها خاطره‌انگیز می‌کند.

این روستا، فاصله کمی از روستای کاخ ناصری دارد که یکی از عمارت‌های مهم عهد قجر در آن واقع شده است. برای رفتن به این مکان زیبا از طریق جاده چالوس، پس از گذشت ۴۲ کیلومتر، از روستای آسارا گذر کرده و تابلوی شهرستانگ را خواهید دید.


 
بهشت گمشده

 گردشگر ي در فصل هزار رنگ
 
بهشت گمشده نام منطقه‌ای خوش آب‌وهوا و سرسبز در شهرستان مرودشت و کام‌فیروز است. نام اصلی این مکان «تنگ بستانک» بوده است که اکنون به بهشت گمشده مشهور شده است. این منطقه دیدنی که زیبایی درختان انبوه و رودخانه‌های پرآبش، چشم هر بیننده ای را می‌نوازد و مهمانان را به تحسین و تکریم آفرینشگر هستی وامی دارد از جمله مناطق حفاظت شده استان فارس است.

انبوه درختان در منطقه بهشت گمشده در پاره ای از مناطق؛ چنان پنجه در پنجه هم انداخته و سقفی از نوازش بر سر رهگذران و گردشگران ساخته‌اند که به سختی می‌توان درخشش آفتاب را از میان شاخ و برگ درختان دید.


 
کالپوش

 گردشگر ي در فصل هزار رنگ
 
منطقه کالپوش در شهر میامی شهرستان شاهرود استان سمنان واقع شده است. جلوه‌ای بهشت‌گونه از طبیعت سرخ و آتشین، آکنده از شقایق‌هایی که چشم هر بیننده ای را مسحور می کند، یکی از جاذبه‌های طبیعی و فصلی منطقه کالپوش است که همه ساله در اردیبهشت، رُخ می نماید.اين منطقه در پاییز و زمستان به دلیل مجاورت با پناهگاه حیات‌وحش و پارک ملی گلستان از موقعیت فوق‌العاده گردشگری برخوردار است.





منبع : روزنامه قانون 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار