توقف شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف در حالی است که خودروسازان هنوز مصوبه جدید هیات دولت مبنی بر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به ازای تولید خودروهای پرمصرف را اجرایی نکرده‌اند.
کد خبر: ۵۰۴۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰ 07 October 2017
به گزارش تابناک : به دلیل مصرف سوخت بالا پلیس راهنمایی و رانندگی شماره‌گذاری خودروهای تیگو ۵، آریزو ۵، ام‌وی‌ام‌ X۳۳، جک S۵، لیفان ۸۲۰، سوزوکی گراند ویتارا، هایما S۷ و BYD S۶ را متوقف کرد.

به دنبال مصوبه اخیر هیات دولت مبنی بر الزام خودروسازان به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به ازای تولید خودروهای با مصرف سوخت بالا، پلیس راهنمایی و رانندگی شماره‌گذاری برخی خودروهای داخلی را متوقف کرده است. ۲۴ مرداد ماه سال جاری معاون اول رئیس‌جمهوری مصوبه جدید هیات دولت در زمینه هزینه‌ها و عوارض شماره‌گذاری خودروهای وارداتی و داخلی را به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه ابلاغ کرد.

طبق این مصوبه خودروسازان داخلی برای اولین بار در طول تاریخ فعالیت خود مشمول جریمه‌ در صورت تولید خودروهای سواری پرمصرف شده‌اند به‌گونه‌ای که از زمان اجرایی شدن این مصوبه خودروسازان داخلی باید برای شماره‌گذاری خودروهای سواری تولیدی با مصرف سوخت ۸.۵ لیتر و بیشتر، یک خودروی فرسوده را اسقاط کنند.

از چند روز پیش نیز پلیس راهنمایی و رانندگی با استناد به همین مصوبه هیات دولت، شماره‌گذاری چند مدل خودروی داخلی را متوقف کرده و خواستار از رده خارج کردن یک خودروی فرسوده به ازای شماره‌گذاری هر دستگاه خودروی داخلی با مصرف سوخت ۸.۵ لیتر و بیشتر شده است.

براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، خودروهایی که شماره‌گذاری آنها متوقف شده شامل تیگو ۵، آریزو ۵، ام‌وی‌ام‌ X۳۳ (خودروسازی مدیران)، جک S۵، لیفان ۸۲۰ (کرمان موتور)، سوزوکی گراند ویتارا، هایما S۷ (ایران خودرو) و BYD S۶ (کارمانیا) هستند.

توقف شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف در حالی است که خودروسازان هنوز مصوبه جدید هیات دولت مبنی بر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به ازای تولید خودروهای پرمصرف را اجرایی نکرده‌اند.

در همین رابطه معاون فنی و مهندسی پلیس راهنمایی و رانندگی با اعلام توقف شماره گذاری 9 خودروی داخلی در راستای اجرای مصوبه هیات دولت  توضیحاتی را در این مورد ارائه داد. 
 
سرهنگ سعید روحی در مورد علت اقدام پلیس در شماره نکردن تعدادی از خودروهای داخلی در روزهای اخیر گفت: برابر مصوبه ای که امسال در هیات محترم وزیران به تصویب رسیده و از تاریخ 20 شهریور96 اجرایی شد شماره گذاری کلیه  خودروهای سواری داخلی  که میزان مصرف سوخت آنها 8.5 لیتر و یا بالاتر از 8.5 در 100 کیلومتر است را موکول به اسقاط یک خودروی فرسوده کرده است که مطابق این مصوبه 9 خودروی داخلی شناسایی و شماره گذاری آنها نیز منوط به اسقاط خودروی فرسوده شد. 
 
به گفته معاون فنی و مهندسی پلیس راهنمایی و رانندگی هم اکنون شماره گذاری 9 خودرو داخلی مربوط به 4 شرکت متوقف شده است. 
 
سرهنگ روحی در مورد اینکه عنوان شده که وزیر صنعت در نامه ای خواهان لغو  این مصوبه تا بررسی دقیق آن شده است نیز گفت: این مصوبه از سوی هیات محترم وزیران ابلاغ شده است و لذا اگر بنا باشد تا اجرای آن متوقف و یا به تعویق بیفتد باید از سوی هیان محترم دولت ابلاغ شود که در این مورد تاکنون مطلبی به ما واصل نشده است. 
 
 معاون فنی و مهندسی پلیس راهنمایی و رانندگی در خصوص  چگونگی اجرای این مصوبه از سوی خودروسازان نیز گفت: راهکار این موضوع  کاملا مشخص است و خودروسازان می توانند از طریق ستاد مدیرت حمل و نقل و سوخت نسبت به اسقاط خودرو اقدام نمایند. 
 
سرهنگ روحی در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که لغو این مصوبه از طریق هیات  محترم دولت اعلام نشود کماکان مصوبه قبلی از سوی پلیس در حال اجرا است.

در حالی شماره‌گذاری این خودروها همچنان متوقف است که رضا تقی‌زاده، معاون فروش و بازاریابی سایپا حل این مشکل را منوط به ارتقای استانداردهای زیست محیطی می‌داند و می‌گوید: خودروسازان در حال ارتقای استاندارد زیست محیطی هستند و در صورتی که بتوانند استانداردهای لازم را به‌دست بیاورند، می‌توانند مجوزهای لازم را دریافت کنند و شماره‌گذاری خودروها نیز از سر گرفته می‌شود.

 از آنجا که مباحث محیط زیستی به‌خصوص آلودگی هوا از اهمیت بسیاری برخوردار است هیات دولت در مصوبه اسفندماه سال 90 با عنوان «برنامه کاهش آلودگی هوا در 8 کلانشهر بزرگ کشور» شرکت‌های تولیدکننده را مکلف کرد که از ابتدای سال 1395 همه خودروهای پایه گازسوز و دوگانه‌سوز خود را براساس سیستم یورو 4 تولید کنند.

 آن‌گونه که به‌نظر می‌رسد، تولیدکنندگان خودرو به‌دلیل محدودیت‌های فنی از سازمان محیط زیست فرصت چند ماهه‌ای را دریافت کردند، اما نتوانستند در مهلت مقرر خودروهای دوگانه‌سوز و پایه گازسوز خود را به استاندارد یورو4 ارتقا دهند؛ بنابراین با پایان یافتن این مدت زمان، مجوز شماره‌گذاری خودروهایی که استاندارد مذکور را رعایت نکردند، لغو شد. با این وجود، رضا تقی‌زاده تبدیل استاندارد یورو2 خودروهای دوگانه‌سوز و پایه گازسوز به یورو 4 را آسان نمی‌داند و می‌گوید: این موضوع نیازمند تغییراتی در سیستم فنی خودرو است. 

بنابراین جای‌گذاری قطعات درون خودرو عوض می‌شود؛ به‌طوری‌که نقشه مکانیکی خودرو تغییر می‌کند و این موضوع نیازمند بررسی دقیق است. وی معتقد است که خودروسازان توان لازم برای ارتقای استانداردها را دارند و در حال حاضر نیز در مرحله آزمون به سر می‌برند.





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار