فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ماجرای حمله موشکی خردادماه سپاه به مقر داعش در سوریه و شرط رهبر انقلاب برای انجام این عملیات را بازگو کرد.
کد خبر: ۵۰۱۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴ 28 September 2017

به گزارش تابناک : سردار سرلشگر محمدعلی جعفری، چهارشنبه ۵ مهرماه در برنامه تلویزیونی دستخط حضور یافت و به سوالات مجری برنامه در حوزه های مختلف از جمله ناگفته های دفاع مقدس و مسائل روز کشور پاسخ گفت.

بخشی از اظهارات فرمانده کل سپاه را در ادامه می خوانید؛

*در سوریه منطقه زیادی باقی نمانده که از لوس وجود داعشی‌ها پاکسازی شود. گروه‌های دیگری البته در سوریه باقی می‌مانند؛ النصره و دیگر گروه‌ها که در غرب سوریه هستند. ولی کار بسیار بزرگی در طی این چند سال صورت گرفت که برنامه‌هایی که دشمن برای این دو کشور مسلمان منطقه داشتند که هم ناامنی ایجاد کنند و هم مناطق قابل توجهی از این دو کشور را به دست عناصر تکفیری بسپارند، عملی نشد و این توطئه خنثی شد. به نظر می‌رسد ما در آینده با نوع دیگری از ناامنی ها توسط این تکفیری‌ها و نیروهای داعشی یا از جنس داعشی که حامی و پشتیبان انها امریکا و اسرائیل هستند، مواجه هستیم؛ یعنی نمی‌توانیم خوش‌بینانه نگاه نکنیم.

*ما اصل کمکی که به عراق و سوریه می‌کنیم کمک فکری و انتقال تجربه است و کمک‌هایی است که دولت‌های مستقر در این کشورها - کمک‌هایی که از جمهوری اسلامی می‌خواهند -... کمترین نوعش کمک نیرویی و نیروی انسانی است که ما انجام می‌دهیم. انها هم نیاز ندارند، چون خودشان رزمنده به اندازه کافی دارند و نیروی مردمی مسلح دارند، ولی ممکن است آموزش نداشته باشند و انتقال تجربه نیاز باشد که عمده کاری است که جمهوری اسلامی انجام می‌دهد.

*سلاح و امکانات هم طبیعی است که امر رایجی است و ما به کشورهای دوست و همسایه خود همانند دیگر کشورها بنا به درخواست دولت‌ها کمک می‌کنند، ما هم کمک‌هایی که از طرف آن دولت‌ها درخواست شود، انجام می‌دهیم ولی دنیا برعکس شده است. ما هم هیچ ابایی از این که بگوئیم کمک به دولت‌هایی می‌کنیم که دچار این مشکلات شده‌اند، نداریم؛ چون این را مبارزه واقعی با تروریسم می‌دانیم.

*دشمنان هدف‌شان ایجاد ناامنی و برهم زدن امنیت در این کشورهاست، از طریق توسعه گروه‌های تروریستی؛ نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم وظیفه این را دارد که به ملت‌های منطقه به خصوص در رابطه با برقراری امنیت انها کمک کند.

*هر کشوری که نیاز داشته باشد و درخواست کمک کند، این کمک را سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام می‌دهد، اما با توجه به شرایط خاصی که در کشور بحرین وجود دارد چنین درخواست‌هایی وجود نداشته است.

* حادثه  مجلس ایران اگر در کشور دیگری اتفاق افتاده بود که تروریست‌ها توانسته بودند نزدیک پارلمان شوند، خیلی ماجرای دیگری اتفاق می‌افتاد. ماجراهای مشابه هست که چند روز به طول انجامیده بود. با تانک و توپ در کشورهای دیگر مقابله می‌کنند. در جمهوری اسلامی با دو الی سه دسته از نیروها این برطرف شد. ظرف چند ساعت بود.

*تاکیدی که حضرت آقا بعد از این ماجرا داشتند، برای برقراری موضوع امنیت اماکن حساس و حیاتی بود که تاکید بیشتری داشتند و هم بر موضوع اشراف اطلاعاتی تاکید داشتند. هماهنگی‌ها در حال انجام است و انجام می‌گیرد. کارهای خوبی هم انجام شده است و امیدواریم تکرار نشود.

*همه مردم و ما دنبال انتقام و جبران این حادثه بودیم. این به ذهن ما رسید و با مشورت‌هایی که انجام دادیم، پیشنهاد را محضر حضرت آقا حدود چند روز قبل از آن دادیم. ایشان هم با ملاحظاتی که به مردم آسیب وارد نشود، با این شرط که به مردم آن منطقه آسیب نرسد، موافقت کردند. بیشتر از این می‌توانستیم اقدام کنیم ولی به خاطر ملاحظات و توصیه رهبری در حد ۶-۵ موشک جواب اینها را دادیم. به لطف خدا موشک‌ها دقیق هدایت شد و تلفات بسیار سنگینی به اینها وارد شد.

*بزرگ‌ترین پیام این بود که موشک‌های جمهوری اسلامی از روی یک کشور دیگری به نام عراق عبور بکند و وارد کشور ثالثی به نام سوریه شود و در نقطه بسیار محدودی که ۵۰ متر در ۱۰۰ متر است، فرود بیاید. کسی این مسئله را باور نمی‌کرد که موشک‌های جمهوری اسلامی و موشک‌های سپاه نقطه‌زنی کند. چند سالی است که این را اعلام کردیم که به این فناوری رسیدیم. الان نویدش را به همه مردم ایران می‌دهم که تقریبا تمامی موشک‌های سپاه مجهز به این فناوری شده است.

*{در رابطه دیدار فرماندهان سپاه با روحانی}دغدغه‌هایی بود که در ذهن فرماندهان سپاه ایجاد شده بود. بعد از انتخابات... در شرایط انتخابات که شرایط خاصی بود و متاسفانه نباید این شرایط ایجاد می‌شد البته به نظر ما خیلی از دلسوزان اصلی نظام رنجش خاطری برایشان ایجاد شد از این فضایی که در انتخابات بود. شرایط بعد از انتخابات به گونه‌ای شد که لازم بود، چنین حرکتی انجام شود. بیشتر با این هدف یعنی هدف ایجاد وحدت و انسجام و جلوگیری از شکافی که بین نیروهای انقلاب احساس می‌شد که دارد پیش می‌آید، با برخی از شخصیت‌های دیگر هم دیدار کردیم. از جمله با رئیس‌جمهور دیدار کردیم و دغدغه‌ها را مطرح کردیم و ایشان هم استقبال کردند. این موضوع جلسه بود.  بحث های انتقادی هم بود ولی در مجموع ایشان هم از این استقبال کردند، چون هدف مخلصانه بود و از روی اخلاص انجام گرفت. با روسای دیگر قوا، برخی مسئولین دیگر هم این جلسات بود.

*غیرت هیچ مسئولی در ایران، چه مسئول نظامی و چه مسئول سیاسی، اجازه نمی‌دهد که به بیگانه اجازه بازدید از مراکز نظامی را به بهانه موضوع هسته‌ای بدهد. مطمئنا آنها مواجه می‌شوند، روزی که بخواهند فشار بیاورند، الان که در حد حرف این را می‌گویند. اگر روزی بخواهند فشار بیاورند که این کار انجام شود ایجاد وحدت و یکپارچگی و انسجام بین همه مسئولین و همه طیف‌های سیاسی را مقابل این خواهند دید.

*هر جایی که لازم باشد از موشک استفاده می کنیم به خصوص آنهایی که باید بفهمند و احساس تهدید از این توانمندی جمهوری اسلامی را کنند این احساس را کردند. یکی از نکاتی که من اشاره کردم این است که دشمن بخواهد این تحریم‌های جدیدی که به بهانه‌های مختلف در عرصه دفاعی و تسلیحاتی و موشکی ایجاد کند، بدون تردید بخواهد فشار خود را اجرایی کند ما اعلام کردیم باید فاصله بگیرد؛ به خصوص آمریکایی‌ها از مرزهای جمهوری اسلامی! موشک‌های با برد ۲ هزار کیلومتر باید از مرزهای ایران فاصله بگیرند و این را قبلا اعلام کردیم. چون این چیزی نیست که با آن معامله کنیم و بخواهیم سر این مسئله کوتاه بیاییم.

*اواخر سال ۶۱ و اوایل ۶۲ بود. ۵-۴ عملیات پشت سر هم خوبی که به صورت مشترک بین ارتش و سپاه انجام شد، یعنی عملیات شکست حصر آبادان، طریق‌القدس و فتح المبین و بیت‌المقدس انجام شد، به راحتی انجام می‌شد دو دلیل عمده وجود داشت.

*{فرماندهی آیت الله رفسنجانی} فرماندهی جنگ بر عهده ایشان نبود، نماینده حضرت امام در جبهه بودند. بیشتر برای هماهنگی ارتش و سپاه بودند. فرماندهی جبهه سپاه یا قرارگاه همین فرماندهی بود که به عهده فرمانده کل سپاه و فرمانده ارتش یعنی آقا محسن رضایی و شهید صیاد شیرازی بود. حضرت امام هم فرمانده کل قوا بودند؛ ایشان نماینده حضرت امام در جبهه بودند. مشکل و مسئله‌ای بود در میان می‌گذاشتیم.

*حضرت آقا رئیس‌جمهور بودند و همیشه دلشان جبهه بود و می‌خواستند کمک کنند ولی اختیارات بیشتر دست نخست وزیر بود. اینجا به صورت کامل معتقد هستیم امکاناتی که دولت می‌توانست کمک کند انجام نمی‌شد ولی امام فرمان خیلی قاطع و تندی صادر کردند که باید جبهه را کمک کنید. امکاناتی را بسیج کردند و معاونت‌هایی را در جبهه گذاشتند، کمک کردند و با این امکانات عملیات فاو انجام گرفت. ولی این امکانات و این کمک باید مستدام می‌بود و همواره و هر ساله بیشتر می‌شد تا بتوانیم خودمان را گسترش دهیم. متناسب با گسترشی که ارتش عراق به خود می‌داد ما هم باید این را انجام می‌دادیم. به هر حال آن طور که باید کمک می‌شد آن کمک انجام نمی‌شد.

*{درباره حصر که می‌گویند احتمالا برطرف می‌شود} یک بار بحثی در شورای عالی امنیت صورت گرفت ولی اجماعی روی این نبود تا این چنین شود، چون اجماع نظرات روی این بود که آرامش جامعه به ادامه وضع فعلی است و اگر حصر برداشته شود، یکی از دلایلی که در جلسات امنیتی به اجماع روی این رسیده نمی‌شود، این است که دوباره زمینه‌های ناامنی و ایجاد اختلاف و شکسته شدن وحدت در جامعه فراهم می‌شود. در مجموع به نظرمی‌رسد ادامه وضع موجود، آرامش سیاسی در جامعه را تامین می‌کند. در مقابل حصر، کسی هم نمی‌گوید کسی برداشته شود بلکه می‌گویند حصر برداشته شود و محاکمه صورت گیرد. محاکمه صورت بگیرد مشکلات بیشتری برای آنها ایجاد می‌شود. قطعا به ضرر آنها است.







منبع : خبرآنلاین 
برچسب ها: سردار جعفری ، رفع حصر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار