نوبخت گفت: هزینه‌های جاری دولت از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۲۰۷ هزار میلیارد تومان در سال ۹۵ افزایش یافت که نشان می‌دهد با توجه به تورم ۷۳ درصد اضافه شده است.
کد خبر: ۴۹۹۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰ 26 September 2017
به گزارش تابناک : محمدباقر نوبخت امروز در نشستی با خبرنگاران افزود: براساس عملکرد، هزینه‌های عمرانی دولت از حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ به حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۵ رسیده است که افزایش ۹۰ درصدی نشان می‌دهد.

وی گفت: اگر اعتبارات آب‌های مرزی را که بر اساس آن دولت از مقام معظم رهبری اجازه گرفت طی چهار سال ۸ میلیارد دلار برای مهار آب‌های مرزی از صندوق توسعه ملی تسهیلات بگیرد و هزینه کند، اضافه کنیم؛ اعتبارات عمرانی در سال ۹۵ در عمل به ۵۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و اعتبارات عمرانی دولت در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۲ حدود ۱۴۳ درصد افزایش داشته است.
نوبخت افزود: برخی منتقدان بدون ارائه رقم و عدد خاص به صورت کلی می‌گویند که هزینه‌های جاری دولت خیلی زیاد شده است و ما نمی‌دانیم منظور آن‌ها از خیلی، چیست، ولی براساس اعداد و ارقام می‌توانیم بگوییم که در مقابل افزایش ۷۳ درصدی هزینه‌های جاری در دولت یازدهم و براساس عملکرد سال‌های ۹۲ تا ۹۵، هزینه‌های عمرانی حدود ۱۴۳ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: البته در همین مدت قیمت جهانی نفت از ۱۰۴ دلار در هر بشکه در سال ۹۲ به ۴۴ دلار در سال ۹۵ کاهش یافت و این نشانگر کاهش قیمت نفت به میزان ۵۸ درصد است.

نوبخت افزود: به این ترتیب درآمدهای نفتی کشور در سال‌های ۹۲ تا ۹۵، یکصد و ۵۷ میلیارد دلار بود که در مقایسه با چهار سال قبل از آن یعنی از ۸۸ تا ۹۱ که ۲۵۱ میلیارد دلار بود، ۳۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: به این ترتیب بن مایه منابع ما که نفت است در دولت یازدهم نسبت به چهار سال قبل خود نصف شد.

نوبخت گفت:: در سال ۹۲ مجموع درآمدهای کشور ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در بودجه سال ۹۶ به ۳۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و نشانگر رشد ۶۵ درصدی مجموع درآمدهای کشور در قانون بودجه است.

وی با تاکید بر اینکه در بودجه ریزی، ترکیب منابع و مصارف بسیار مهم است، افزود: سهم درآمدهای نفتی از کل منابع عمومی ملی در سال ۹۲ حدود ۴۱ درصد بود که در سال ۹۵ براساس عملکرد، به ۲۶ درصد کاهش یافت.

نوبخت گفت: سهم مالیات از کل منابع عمومی دولت در سال ۹۲، سی و سه درصد بود که در سال ۹۵ به ۳۶ درصد افزایش یافت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: به این ترتیب شاخص مالیات به تولید ناخالص داخلی از ۵ و ۴ دهم درصد در سال ۹۲ به ۶ و نیم درصد در سال ۹۵ افزایش یافته است.






منبع : صدا و سیما 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار