رئیس جمهور بر مخالفت ایران با هر گونه اقدام در تقابل با تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق، تاکید کرد.
کد خبر: ۴۹۹۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳ 25 September 2017
به گزارش تابناک : روحانی در گفتگوی تلفنی با"حیدر العبادی" نخست وزیر عراق گفت: ایران همواره از دولت عراق حمایت می کند.
رئیس جمهور گفت: همه باید به قانون اساسی عراق احترام بگذارند و تخلف از آن به معنای اقدامات غیرقانونی است.
نخست وزیر عراق هم با قدردانی از مواضع ایران گفت: حرکت بارزانی در اقلیم کردستان، تحولات را به سمت رویارویی جدید در عراق پیش می برد.
حیدر العبادی افزود: دولت مرکزی بسیار فراتر از آنچه در قانون اساسی عراق بیان شده، به اقلیم کردستان اختیار داد و اقدام بارزانی، ضد تمامیت ارضی و قانون اساسی است که هرگز پذیرفتنی نیست.
روسای جمهور ایران و ترکیه  هم در گفتگوی تلفنی بر حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق تاکید کردند آقایان روحانی­ و "رجب طیب اردوغان" اظهارداشتند: مواضع دو کشور درباره عراق کاملا هماهنگ است.
روحانی هماهنگی و همراهی کشورهای منطقه را در خصوص تحولات عراق بسیار مهم و اثرگذار دانست و گفت: بی تردید کشورهای منطقه اجازه تشکیل بی ثباتی جدیدی را در منطقه نخواهند داد.
رئیس جمهور ترکیه نیز بر اتخاذ اقدام مناسب در قبال بی ثباتی در عراق تاکید کرد.
نخست وزیر عراق دیروز گفت : بغداد هرگز همه پرسی اقلیم کردستان و نتیجه آن را به رسمیت نمی شناسد.حیدر العبادی افزود : اقدام بارزانی برای تقسیم کشور مغایر قانون اساسی است و دولت تدابیر لازم را برای مقابله با آن و حفظ وحدت عراق اتخاذ می کند.
رئیس مجلس عراق هم گفت : یکپارچگی عراق ،نگرانی اصلی ماست و از تمامیت ارضی کشور دست نخواهیم کشید . سلیم الجبوری افزود: عراق مرحله نابودی تروریسم را پشت سر گذاشت و وارد مرحله سازندگی شده ، اما موضوع همه پرسی ما را غافلگیر کرد. الجبوری گفت: درخواست برای همه پرسی اقلیم  کردستان درحالی است که نمایندگان کرد مجلس به حفظ وحدت کشور سوگند خورده اند. 
رئیس ائتلاف ملی عراق نیز گفت : در حالیکه در قلب نبرد با خنجرهای داعش هستیم ،با خنجر همه پرسی در کردستان مواجه شدیم .عمار حکیم گفت : هموطنان کرد بیشترین ضرر را از همه پرسی اقلیم می بیند و زمانی پشیمان می شوند که سودی نخواهد داشت. با وجود مخالفت های جهانی و دولت عراق ، مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق بر برگزاری همه پرسی برای جدایی اقلیم کردستان اصرار دارد. همه پرسی امروز برگزار می شود. 






منبع : شبکه خبر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار