روسیه اعلام کرد که اقدام ماموران آمریکایی در ادامه اشغال ساختمان سرکنسولگری این کشور در سانفرانسیسکو، ناقض قوانین بین المللی است.
کد خبر: ۴۹۱۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۱ 09 September 2017
به گزارش تابناک : ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که آمریکا به عنوان کشور میزبان موظف است به سرکنسولگری احترام گذاشته و از اماکن و آرشیو آن محافظت کند نه اینکه از اسناد موجود در ساختمان به نفع خود استفاده کند.

پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه به نقل از سخنان وی نوشت: طرف آمریکایی حتی برای اینکه وارد ساختمان سرکنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو شود، موظف بود از طرف روسی اجازه بخواهد.

زاخارووا افزود: اما پلیس فدرال آمریکا زحمت نکشید، چنین اجازه ای بگیرد و حتی ماموران این سازمان مستقیم تهدید کردند در ساختمان را می شکنند. آنها با اشغال ساختمان چه هدفی را دنبال می کنند؟ آیا برای دسیسه ضدروسی تلاش می کنند؟ آیا ممکن است شئی را برای بدنام کردن مسکو داخل ساختمان انداخته و سپس ادعای یافتن چنین چیزی را مطرح کنند.

وی ادامه داد: ماموران اطلاعاتی آمریکایی دستگاههای ویژه ای را داخل ساختمان کنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو آورده اند و همچنان فعالیت های مشکوکی دارند.

زاخارووا گفت: آمریکا با اقدامات خود در مورد مراکز دیپلماتیک روسیه در این کشور، کنوانسیون سال 1961وین ویژه روابط دیپلماتیک و کنوانسیون وین سال 1963 روابط کنسولی را نقض کرده است.

وی همچنین تلاش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا برای توجیه این اقدامات را غیرقابل پذیرش خواند.

آمریکا شنبه گذشته سرکنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو و دو مرکز کنسولی این کشور را در نیویورک و واشنگتن بست.

به گزارش رسانه های روسی، ماموران امنیتی آمریکا این املاک دیپلماتیک روسیه را بازرسی کردند و هنوز در ساختمان سرکنسولگری روسیه حضور دارند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور را موظف کرده است، علیه اقدامات غیرقانونی واشنگتن به دادگاه آمریکا شکایت کند.

همزمان هشدارهای دو طرف برای اقدام های بیشتر علیه یکدیگر ادامه دارد و سبب شده، مناسبات واشنگتن و مسکو در بدترین شرایط ممکن پس از سال 1991 یعنی فروپاشی شوروی و تشکیل روسیه نو قرار گیرد.





منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار