خواب مانند تنفس و خوردن در زندگی انسان ضروری است. بدون خواب مناسب، بدن به درستی عمل نمی کند. در هنگام خواب، بدن بی حرکت است و خاطرات را تثبیت می کند. در خواب اطلاعاتی که در طول روز جمع آوری شده است به حافظه بلند مدت منتقل می شود. همچنین، در طول خواب بدن ما رشد عضلانی، تولید هورمون ها، تعمیر بافت ، بازسازی و جوان شدن را انجام می دهد.
کد خبر: ۴۸۷۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹ 01 September 2017
به گزارش تابناک : گاهی اوقات، خواب از ما فرار می کند و کل شب تا طلوع خورشید بیدار هستیم. کلینیک مایو بی خوابی را به این شکل تعریف می کند "اختلال مداوم که می تواند خوابیدن، خواب ماندن، یا هر دو حالت را سخت کند.”

بسیاری از ما گاه و بی گاه در زندگی از نوعی از بی خوابی رنج برده ایم، برای میلیون ها آمریکایی، این کابوس چند شب پشت سر هم تکرار می شود. برآوردها نشان می دهد که بیش از ۷۰ میلیون آمریکایی از بی خوابی مزمن که شامل ۹۰ اختلالات مختلف خواب است، رنج می برند.

بی خوابی مزمن منجر به بیماری های مختلفی از جمله چاقی، اضطراب، افسردگی، فشار خون بالا، دیابت، بیماری قلبی و … می شود. اگرچه بسیاری از مردم از قرص های مختلف برای خوابیدن استفاده می کنند، آنها فقط علت بی خوابی را می پوشانند و مشکلات بیشتری برای آن ها به وجود می آید.

خبر خوب این است که برخی از داروهای گیاهی بسیار موثر هستند و این درمان ها به تعادل بدن و آرامش کمک کرده و بدن اجازه می دهد بهبود یابد.

اگر به خاطر مشکلات مختلف و مشغول بودن ذهن و نگرانی و اضطراب نمی توانید بخوابید مصرف داروهای گیاهی زیر می تواند به آرامش کمک کرده و باعث استراحت راحت شود.

داروهای گیاهی برای بی خوابی و راحت تر خوابیدن

والرین (Valeriana officinalis)

ریشه این گیاه گلدار چند ساله قد بلند خشک می شود و به عنوان آرام بخش استفاده می شود. با توجه به مطالعات متعدد، والرین، بومی اروپا و آسیا است و به کاهش زمان مورد نیاز برای به خواب رفتن کمک می کند. همچنین طول مدت و کیفیت خواب را افزایش می دهد.

در صورت خرید این گیاه به شکل کپسول، توصیه می شود هر چهار یک بار یا قبل از خواب مصرف شود. تاثیر این قرص حدود چهار ساعت می باشد. اگر در طول شب بیدار شوید باید قرص دیگری بخورید. بیشتر افراد این مقدار دوز را موثر می دانند. سعی کنید این قرص را سه هفته مصرف کنید سپس آن را به داروی گیاهی دیگری تغییر دهید زیرا بدن شما به این قرص عادت می کند. پس از تغییر قرص، پس از دو هفته می توانید به قرص واریان برگردید و این قرص تاثیر قبلی خود را دارد.

گل ساعت (Passiflora incarnata)

علاوه بر این که این گل فوق العاده زیبا است به عنوان ابزاری مناسب برای آرام کردن ذهن و آرامش استفاده می شود. این گل نام خود را از پاپ V در ۱۶۰۵ گرفته است که گل را به عنوان نمادی از "مصائب مسیح” در نظر گرفته است.

این داروی گیاهی برای مدت زمان بسیار طولانی برای کاهش استرس های روانی استفاده می شده است. از لحاظ تاریخی این دارو برای خوابیدن و برطرف کننده استرس استفاده می شود.

ترکیب شیمیایی این گیاه چیزی کمتر از ماده ای شگفت انگیز نیست. مطالعات علمی نشان می دهد این گیاه خواص آرام بخشی دارد به خصوص زمانی که با سایر گیاهان ترکیب می شود. این گیاه غنی از فلاون، آلکالوئیدها و coumarins می باشد. که خواص بازدارنده انتقال دهنده عصبی دارد و نقش مهمی در تنظیم تحریک پذیری و حجم عضلانی ایفا می کند.

این گیاه برای کودکان و افراد سالم خطری ندارد و میتوان آن را به شکل شربت مصرف نمود. بین ۳۰ و ۶۰ قطره قبل از خواب و یا هر زمان دیگری که نیاز به استراحت دارید، مناسب است.

گیاهان دارویی برای سحرخیزی

اگر شب به راحتی میخوابید اما صبح زود بیدار می شوید به بی خوابی صبحگاهی دچار شده اید. دلیل بی خوابی صبحگاهی افزایش هورمون کورتیزول (هورمون استرس) می باشد.

علاوه بر رژیم غذایی سالم و ورزش، داروهای گیاهی زیادی برای برطرف کردن بی خوابی وجود دارد.

Ashwagandha (Withania somnifera)

این گیاه یکی از قدرتمند ترین گیاهان در عمل آیورودا است که بومی هند می باشد و از زمان های قدیم برای بیماری های مختلف استفاده می شده است. این گیاه در خانواده گوجه فرنگی است و میوه ای کوچک، قرمز و کشمش مانند دارد. اگر چه برگ و میوه این گیاه دارای ارزش درمانی است، اما ریشه آن قوی ترین است.

این گیاه معمولا برای تقویت سیستم ایمنی بدن پس از بیماری استفاده می ش. تحقیقی در مجله پزشکی روانشناسی هند نشان می دهد این گیاه باعث کاهش استرس مزمن می شود که با کاهش سطح کورتیزول، بدون کاهش انرژی همراه است.

افرادی که از شاخ و برگ این گیاه مصرف می کنند احساس آرامش بیشتر و ذهنی آرام و با کاهش اضطراب و افسردگی ، و بی خوابی مواجه می شوند.

اکثر مردم ۳۰۰mg از این ماده را دو بار در روز به مدت زیاد مصرف می کنند.

پوست ماگنولیا (Magnolia officinalis)

پوست درخت ماگنولیا، در طب چینی استفاده می شود و به منظور کاهش سطح کورتیزول و افزایش آرامش بدن و ذهن مصرف می شود. نه تنها این ماده تاثیر مثبت در بهبود مدت و کیفیت خواب دارد بلکه به کاهش خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع دو نیز کمک می کند.

مطالعات ایتالیایی نشان میدهد پوست ماگنولیا باعث کاهش اضطراب می شود و هنگامی که عصاره پوست درخت با منیزیم ترکیب شد باعث بهبود خواب، خلق و خوی، کاهش اضطراب و افسردگی در زنان یائسه می شود.

بهتر است این گیاه را پیش از خواب بخورید. تنها با یک کپسول ۲۰۰ میلی گرم در هنگام نیاز شروع کنید.

گیاهان برای بی خوابی

اگر از بی خوابی رنج می برید و به سختی خوابتان می برد یا از خواب می پرید بهتر است چای های گیاهی زیر را مصرف کنید:

اسطوخودوس (Lavandula angustifolia, Lavandula officinalis)

اسطوخودوس درختچه های چوبی با عطر بسیار دلپذیر و گل های بنفش دوست داشتنی است. اگر چه این گیاه بومی مناطق کوهستانی دریای مدیترانه است، در حال حاضر در سراسر جهان از جمله ایالات متحده، استرالیا و جنوب اروپا نیز رشد کرده است.

یک فنجان چای اسطوخودوس گرم قبل از خواب راه بسیار خوبی برای افزایش آرامش و کاهش اضطراب، افسردگی، استرس و بی خوابی می باشد. علاوه بر نوشیدن چای، سعی کنید بالش خود را به غبار اسطوخودوس آغشته کنید یا بالش خود را در حمام گرم با چند قطره از اسانس اسطوخودوس و نمک سولفات منیزیم فرو کنید.

دیگر نکات طبیعی برای خواب راحت

علاوه بر این گیاهان آرامش دهنده، کارهایی می توانید انجام دهید تا شب ها راحت تر بخوابید:

هر شب در زمانی ثابت بخوابید و بیدار شوید
گیاهان آرامش بخش را در اتاق خواب رشد بدهید
در تاریکی کامل بخوابید
یک پنجره را برای هوای تازه باز نگه دارید
از یک لامپ نمک استفاده کنید – اطلاعات بیشتر در مورد لامپ در اینجا ذکر شده است.
استفاده از تختخواب ارگانیک
قبل از خواب حمام آب گرم بگیرید
مدیتیشن کنید
ورزش کنید (سعی کنید صبح زودتر ورزش کنید)
یک مجله از چیزهایی که دوست دارید نگه دارید
کاهش مصرف کافئین
رژیم غذایی کامل
کاهش مصرف قند
می توانید از گیاه شناس یا پزشک متخصص برای مصرف گیاهان دارویی مشاوره بگیرید. به خاطر داشته باشید که گیاهان فوق العاده قوی هستند و گیاهان دارویی به مقدار مناسب ضروری هستند.






منبع : مجله سلامت 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار