یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه سیاست های پولی و بانکی باید به گونه ای باشد که پول مردم به گردش در بیاید و در خدمت تولید باشد ، گفـت: اگر پول مردم در خدمت تولید باشد ، اشتغال ایجاد می شود و هم کشور رشد کند و سرمایه گذاران سود می برند.
کد خبر: ۴۸۲۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷ 23 August 2017
به گزارش تابناک : معاون اقتصادی  بانک مرکزی در جدیدترین اظهارات خود عنوان کرده که از قرار معلوم از 11 شهریور نرخ سود علی الحساب سپرده های یکساله بانکی حداکثر 155 درصد شود. خبری جنجالی که قطعا با مقاومت بانک ها مواجه خواهد شد. چرا که تجربه نشان داده هر زمان که دولت ها تصمیم به کاهش نرخ سود گرفته اند، بانک ها با ترفندهای خاص خود از این دستور سرپیچی می کنند. 

در این خصوص، فرید قربانی ، کارشناس اقتصادی  با تاکید بر اینکه  این تصمیمات هیچ تاثیری در رویه بانک ها  در گفتگو با اکوتیتر گفت: در دو سال اخیر هر زمان که بانک مرکزی دستور به کاهش نرخ سود داده هیچ یک از بانک ها رعایت نکرده اند. در حال حاضر نیز بانک مرکزی در آخرین تصمیم خود  نرخ سود را  16 درصد برای سپرده گذاران تعیین کرده اما بانک ها عملا بالای 20 دردصد سود می دهند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بانک مرکزی نیز از هیچ ابزار خاصی برای کنترل این رویه بانک ها استفاده نکرده است. چرا که انتظار می رود بانک مرکزی به صورت جدی با بانک ها برخود کند و اجازه ندهد هر بانکی هر طور که می خواهد عمل کند واز این رهگذر به اقتصاد کشور آسیب بزند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه این رویه  مخدوش حتی باعث می شودخود بانک ها نیز آسیب ببیند و زیان ده شوند، افزود: در حال حاضر سود سپرده ها بالای 20 درصد و سود تسهیلات 18 درصد است و این رویه برای بانک ها سوددهی ندارد. 

 قربانی با تاکید بر اینکه  نرخ سود بانکی باید تا 9 درصد کاهش پیدا کند ، خاطرنشان کرد: نرخ سود مطابق اظهارات رئیس جمهور تا 9 درصد باید کاهش یابد تا اقتصاد کشور به چرخش دربیاید. 

وی ادامه داد: متاسفانه الان هرکسی که سپرده ای قابل توجه در بانک ها دارد هیچ تمایلی ندارد آن را در تولید به کار بگیرد  چرا که اصولا فعالیت در عرصه تولید ریسک دارد اما سپرده گذاری در بانک ها هیچ ضرری را متوجه سپرده گذاران نمی کند و 22 درصد پول هم نصیب آنها می شود. 

قربانی با تاکید بر اینکه  سیاست های پولی و بانکی باید به گونه ای باشد که پول مردم  به گردش در بیاید و در خدمت تولید باشد ، گفـت: اگر پول مردم در خدمت تولید باشد  ، اشتغال ایجاد می شود  و هم کشور رشد کند و سرمایه گذاران سود می برند. 

وی افزود:  برخی افراد هستند که ماهانه چند صد میلیون  تومان از بانک ها سود می گیرند این افراد می توانند این پول های هنگفت را  وارد چرخه تولید کشور کنند نه اینکه آنها را دربانک ها بگذارند. این رویه و تبدیل سپرده ای کلان تنبل به سرمایه گذاری برای تولید نیازمند اتخاذ سیاست های تاثیرگذار ازسوی بانک مرکزی  و کنترل رفتار بانک ها است که متاسفانه در حال حاضر چنین رویکردی از سوی بانک مرکزی دیده نمی شود و به همین دلیل این امید وجود ندارد که  چرخ تولید کشور به چرخش دربیاید.  





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار