هنوز هم مردم خوزستان این سوال را مطرح می کنند که چه کسی مسئول مطرح کردن ایده و عملیاتی کردن پروژه سد گتوند است.
کد خبر: ۴۸۰۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴ 19 August 2017
به گزارش تابناک : زمانی که نام حبیب الله بیطرف به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت نیرو مطرح شد بسیاری از فعالان و کارشناسان  حوزه محیط زیست ، نوک پیکان انتقادات خود را به طرف این گزینه پییشنهادی از سوی رئیس جمهور نشانه گرفتند. دلیل اصلی موج حمله به سوی این انتخاب حسن روحانی، حواشی گسترده و تمام ناشدنی موضوع سد گتوند و انتقال آب از خوزستان است.

 سد گتوند اما یکی از بزرگترین سدهای کشور و بلندترین سد خاکی ایران است. هدف اصلی ازاحداث این سد،  کنترل سیلابهای فصلی کارون و نیز تنظیم آب کشاورزی پایین‌دست است. 

اهدافی که به دلیل برخی اشباهات استراتژیک  و نادیده گرفتن برخی مسائل مهم هر گز محقق نشد. 

بلکه در عین حال،  با آبگیری این سد چالش برانگیز وجود معدن نمک که در فاصله ۵ کیلومتری سد واقع شده عملا به این  فاجعه  منجر شد که به هنگام آبگیری و تشکیل دریاچه پشت سد، این معدن عظیم نمک که ذخیره نمک آن صدها میلیون تن برآورد شده به کلی به زیر آب دریاچه فرو رفته و این امر شوری آب رودخانه کارون را به بالاترین حد ممکن برساند.

از طرف دیگر، به زیر آب رفتن مقدار زیادی از زمین‌های مرغوب و حاصلخیز دشت عقیلی و برخی از آثار باستانی و تخریب صدها اصله درخت از دیگر حاشیه‌های پیرامون آبگیری این سد هستند. به میان آمدن نام بیطرف به دلیل تمام مشکلات حال حاضر خوزستان از جمله کم آبی ، مشکلات برق و گرد و غبار و...  عصبانیت بسیاری از مردم این خطه و صاحب نظران را در پی داشته است چرا که آنها خاطره خوبی از این نام ندارند و این باور وجود دارد که با روی کار آمدن  دوباره بیطرف  و با توجه به رویکرد و جهت گیری فکری و مدیریتی او احتمالا خوزستان درگیر معضلات گسترده تری خواهد شد.

 هنوز هم مردم خوزستان این سوال را مطرح می کنند که چه کسی مسئول مطرح کردن ایده و عملیاتی کردن پروژه سد گتوند است.

 برخی  مستقیما شخص جبیب الله بیطرف را مسئول و مقصر این تمصیم فاجعه بار می دانند چرا که آنها معتقدند طراحی و اجرای سد گتوند در زمان حضور بیطرف در رأس وزارت نیرو کلید خورده است. 

این رو وزیر سایق نیرو رسما باید مسئولیت این اشتباه را بر عهده بگیرد و حداقل از مردم خوزستان عذرخواهی کند. 

برخی دیگر اما تصمیم را از زاویه دیگر می نگرند و می گویند سد گتوند در طول سه دهه از طراحی به بهره برداری رسیده و یک نفر نمی تواند مسئول این پروژه باشد ، بلکه دولت ها و افرادقبلی نیز نقش پررنگی در این اشتباه بزرگ دارند.

 از همین رو، اگر بخواهیم فقط یک نفر را مسئول این مشکل معرفی و قلمداد کنیم ، نوعی سطحی نگری و تبرئه کردن سایر مقصران در موضوع سد گتوند و انتقال آب از خوزستان است. 

با تمام این تفاسیر ، برخی از کارشناسان بر روی این نکته تاکید دارند چه شخص حبیب الله بیطرف مقصر اصلی باشد و چه نباشد بهتر بود به دلیل خاطره نه چندان خوش مرمد خوزستان از نام وی و تمامی مشکل فعلی این استان و برای احترام به مردم این خطه ، رئیس جمهور فرد دیگری را برای سکان داری وزارت نیرو برمی گزید. 

حال که در روزها اخیر بیطرف با حضور در مجلس و ارائه پاره ای از مسائل فنی  در خصوص سد گتوند سعی کرده نمایندگان را در خصوص مشکلات به وجود آمده از رهگذر احداث سد مذکور قانع کند، باید دید واکنش مجلس به این گزینه پر اما و اگر رئیس جمهور چیست و آیا حبیب الله بیطرف می تواند از سد بلند مجلس  بگذرد و آیا اگر از این سد گذشت می تواند با مدیریت خود بر وزارت نیرو ، ذهینت منفی مردم خوزستان را در رابطه با خود تعدیل کند؟ 





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار