مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت کار گفت: ورود تعاونی‌ها به کلیه فعالیت‌های اقتصادی بزرگ از جمله بانکداری و بیمه از طریق تعاونی‌های سهامی عام ممکن است و پیگیر تشکیل موسسات مالی و اعتباری و یا بانک در قالب تعاونی‌ سهامی عام هستیم.
کد خبر: ۴۷۹۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵ 16 August 2017
به گزارش تابناک : علیرضا ناطقی، مدیر کل دفتر تعاونی های خدماتی وزارت تعاون،کار با اشاره به نقش کلیدی بخش تعاون در تحقق سیاست های اقتصادی کشور افزود: تعاونی‌های سهامی عام یکی از راه‌های افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور است.
 وی با تأکید بر اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، استفاده از سرمایه‌‌های کوچک مردم (پذیره‌نویسی) از طریق تشکیل تعاونی‌های سهامی عام را برای مردمی کردن اقتصاد و بمنظور انجام کار‌های بزرگ اقتصادی و تولید اشتغال مولد و پایدار راه‌گشا دانست.
ناطقی ادامه داد: براساس بند (9) ماده (1) قانون «اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی»، تعاونی سهامی عام نوعی شرکت سهامی‌عام است که با رعایت قانون تجارت و محدودیت‌های موجود در قانون مذکور تشکیل شده باشد. دراین نوع تعاونی‌ها سرمایه‌ به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است و مؤسسین آنها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تأمین خواهند کرد. بنابراین مهمترین دغدغه کارآفرینان و صاحبان سرمایه یعنی تأمین سرمایه برای کارهای بزرگ تولیدی از این طریق برطرف خواهد شد.
 مدیر کل دفتر تعاونی های خدماتی بیان کرد:تعاونی‌های سهامی عام تنها نوع تعاونی  است که می‌تواند وارد بورس شده و سهام خود را از طریق بازار سرمایه ارائه نماید، پس از ابلاغ قانون «اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی» و معرفی تعاونی‌های سهامی عام بخش تعاون توانست به بازار سرمایه راه پیدا کند.
وی ورود تعاونی‌ها به کلیه فعالیت‌های اقتصادی بزرگ از جمله بانکداری و بیمه را نیز از طریق تعاونی‌های سهامی عام ممکن دانست و از پیگیری دفتر تعاونی‌های خدماتی برای تشکیل موسسات مالی و اعتباری و یا بانک در قالب تعاونی‌ سهامی عام خبر دادند.
ناطقی ادامه داد: این نوع تعاونی‌ها به وسیله هیأت مدیره‌ای که از بین صاحبان سهام در مجمع عمومی مؤسس و مجمع عمومی عادی انتخاب شده و کلاً و بعضاً قابل عزل می‌باشند اداره خواهد شد. متقاضیان تشکیل اینگونه تعاونی‌ها می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس www.mcls.gov.ir نسبت به دریافت دستورالعمل تشکیل تعاونی‌های سهامی عام اقدام نمایند.
  مدیر کل دفتر تعاونی های خدماتی  وزارت کار گفت: تاکنون تعداد 14 شرکت تعاونی سهامی عام در 6 استان کشور به ثبت رسیده است. این تعاونی‌ها دارای 5808 نفر سهامدار (عضو) متشکل از تعداد 5659 عضو حقیقی و 149عضو حقوقی و تعداد 3854 نفر فرصت شغلی و سرمایه ثبتی آنها 799 میلیارد ریال می‌باشند.
 ناطقی بیان کرد:استان‌ تهران با تعداد 5 تعاونی سهامی عام و سرمایه بالغ بر 300 میلیارد ریال رتبه نخست کشور در تشکیل اینگونه تعاونی‌ها را دارا می‌باشد. پس از آن استان‌های خوزستان با تعداد 4 تعاونی سهامی عام (3 مورد تشکیل و 1 مورد تبدیل) با سرمایه 33 میلیارد ریال، یزد با تعداد 2 تعاونی سهامی عام (1مورد تشکیل و 1مورد تبدیل) با سرمایه 21 میلیارد ریال، استان فارس (تبدیل ) با سرمایه 435 میلیارد ریال، گلستان با سرمایه 5 میلیارد ریال و مازندران با سرمایه 5 میلیارد ریال هرکدام با یک شرکت تعاونی سهامی عام، رتبه دوم تا ششم را در کشور کسب نموده‌اند.
وی ادامه داد: علاوه بر تعاونی های یاد شده و با عنایت به موافقتنامه هایی که با پیگیری‌های این دفتر صادر گردیده است، تعداد 2 شرکت تعاونی سهامی عام در استان‌های تهران با سرمایه سیزده میلیارد ریال و استان اردبیل با 5 میلیارد ریال سرمایه در حال پذیره نویسی می باشند و تعداد 1 تعاونی سهامی عام نیز در استان گیلان با سرمایه 5 میلیارد ریال پذیره نویسی خود را به اتمام رسانیده و مجمع عمومی موسسین را نیز برگزار نموده و در حال ثبت نزد اداره ثبت شرکت ها است.





منبع : تسنیم 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار