بامیه گیاهی یک ساله است که ارتفاع آن به دو متر می رسد. میوه های مخروطی و چند ضلعی دارد, رنگ آن سبز است و اندازه اش به یک انگشت می رسد. گل های آن زرد رنگ است و قسمت مرکزی آن به سرخی می زند. بامیه از ارزش غذایی بالایی برخوردار است از جمله خاصیت ضد التهابی, ملین, کاهنده قند و چربی خون, ضد سرطان.
کد خبر: ۴۷۹۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸ 16 August 2017
به گزارش تابناک : رویش اصلی این گیاه درمناطق گرم آفریقا و آسیا است اما امروزه در دیگر نقاط جهان نیز کشت می شود. گیاه این میوه معطر است و عطری شبیه به میخک دارد. در کشور ما معمولا از آن در خورشت استفاده می شود اما در کشورهای دیگر به صورت خام و سالاد مصرف می گردد. البته امروزه در کشور ما نیز بامیه به صورت کنسروی و مربا و ترشی نیز استفاده می شود.
ارزش غذایی
این میوه سرشار از ویتامین ث, آ و منیزیم است. بهترین خواص درمانی این میوه برای درمان و ناراحتی های دستگاه گوارش است زیرا مانع جذب باکتری هایی که برای زخم معده و اثنی اشعر مضر هستند می شود. از لحاظ علم سنتی طبع بامیه سرد و تر است. بنابراین افرادی که مزاج سرد دارند بهتر است که آن را با ادویه های گرم از جمله فلفل, دارچین و زنجبیل استفاده کنند.
از دیگر خواص این میوه می توان به کاهش قند خون و چربی خون اشاره کرد. فیبر موجود در بامیه مانع جذب کلسترول موجود در غذا می شود همجنین به دلیل داشتن پتاسیم کافی برای افرادی که فشار خون بالا دارند بسیار مفید است. بنابراین افرادی که دارای چربی خون و فشار خون هستند بهتر است این میوه را در رژیم غذایی روزانه شان جای دهند.
از دیگر خواص:
رفع کم خونی
این میوه به دلیل دارا بودن آهن و فولات بسیار برای کم خونی مفید است. به علاوه مواد مغذی موجود در آن باعث افزایش قوای جسمانی بدن می شود.
تقویت سیستم ایمنی بدن
یکی از خواص این میوه بالا بردن سیستم ایمنی بدن است زیرا حاوی ویتامین ث است. این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و همین طور بدن را در برابر عفونت ها محافظت می کند.
کاهش وزن و درمان یبوست
این میوه سرشار از فیبر است که کمک به کاهش وزن می شود. همچنین مانند مابقی سبزجات به درمان یبوست نیز کمک می کند.
تقویت استخوان ها
کلسیم موجود در بامیه برای پیشگیری از پوکی استخوان و تقویت استخوان ها بسیار مفید است. و همچنین از آرتروز و روماتیسم نیز جلوگیری می کند.





منبع : رکنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار