در حال حاضر با وجود اجرای نسبتا موفق توافق تولیدکنندگان نفت برای کاهش 8/ 1 میلیون بشکه‌ای عرضه جهانی در 7 ماه گذشته، قیمت‌ها نتوانسته‌اند رشد چندانی بیابند و همچنان نزدیک به سطح 50 دلاری نوسان می‌کنند این در حالی است که پیش بینی های رسیدن به نفت 100 دلاری همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۴۷۸۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳ 15 August 2017
به گزارش تابناک : کارشناسان بر این باورند عواملی چون ادامه رشد تقاضا برای نفت، کاهش عرضه نفت از منابعی غیر از شیل به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و شرایط اقتصادی نامساعد کشورهای عضو اوپک، پیش‌بینی نفت 100 دلاری را قابل تامل کرده است.

بر اساس این گزارش با وجودیکه برخی منابع نفتی بر این باروند که تا سال 2020 نفت مجددا به 100 دلار خواهد رسید در مقابل معامله‌گران بازار نفت هشدار می‌دهند که شرکت‎‌های نفتی باید خود را برای ادامه حیات در سطوح قیمتی کنونی آماده کنند، یعنی این تفکر حاکم است که به دلیل رشد تولید نفت شیل و گسترش استفاده از خودروهای برقی، قیمت نفت برای سال‌ها در سطح 50 دلار باقی خواهد ماند.

یک کارشناس در این خصوص می گوید: «سال 2014 برای چهارمین سال متوالی نفت در قیمت‌های حدود 110 دلار معامله می‌شد. در آن زمان غالب تحلیلگران می‌گفتند هیچ‌گاه قیمت نفت به زیر 100 دلار نخواهد رسید.»

مسعود برزی در این باره می گوید:  «در حال حاضر نیز بسیاری بر این باورند که هیچ‌گاه نفت قیمت‌های سه سال پیش را نخواهد دید.»

این در حالی است که بسیاری بر این باورند که تولید نفت شل بسیار در این زمینه تاثیر گذار است و معتقدند که رشد تولید نفت شیل چندان ادامه نمی‌یابد.

 در واقع هرچند بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده نفت شیل می‌گویند که در سال‌های اخیر هزینه‌های خود را به‌شدت کاهش داده و در قیمت‌های نزدیک به 50 دلار کنونی می‌توانند به‌طور سر‌به‌سری به تولید بپردازند، با این حال این شرکت‌ها به منظور تامین مالی حفاری‌های جدید خود به شدت به اخذ وام روی آورده‌اند. اندیرون بر این باور است که کنار هم گذاشتن این مسائل نشان می‌دهد که تولیدکنندگان نفت شیل برای ادامه حیات خود در بلندمدت به افزایش قیمت‌ها نیاز دارند. 

بر اساس این گزارش آنطور که اداره اطلاعات انرژی آمریکا در آخرین گزارش خود برآورد کرده است، رشد تولید نفت شیل در سال‌جاری حدود 500 هزار بشکه در روز و در سال 2018 حدود 560 هزار بشکه در روز خواهد بود.

 رشد تولید نفت شیل در سال جاری با وجود کاهش عرضه نفت از سوی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به میزان 8/ 1 میلیون بشکه در روز به شدت بر قیمت‌ها فشار آورده و مانع از صعود نفت در بازارهای جهانی شده است.

گفتنی است برخی از کسانی که تداوم قیمت‌های کنونی برای نفت را پیش‌بینی می‌کنند به کاهش تقاضا تاکید دارند. به‌طور مثال شرکت انگلیسی هلندی شل بر این باور است که ظرف سال‌های آینده تقاضا برای نفت به پیک خود خواهد رسید و سپس رو به کاهش خواهد گذاشت؛ غالب برآوردها از کاهش تقاضا به فراگیر شدن و افزایش تعداد خودروهای برقی اشاره دارند.





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار