نیازی به نوشتن مقدمه نیست وقتی پای صحبت‌های فردی چون محمد مایلی‌کهن در میان باشد. همه این پیشکسوت شناخته‌شده فوتبال ایران را می‌شناسند.
کد خبر: ۴۷۵۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷ 09 August 2017
به گزارش تابناک :  وقتی نام مایلی‌‌کهن برده می‌شود، همه آماده خواندن یک مصاحبه آتشین و جنجالی از مرد منتقد فوتبال ایران هستند. این‌بار اما این مربی باسابقه در گفت‌وگو با ما پیرامون مهمترین بحث‌های روز فوتبال ایران حرف‌های بسیار مهمی را مطرح کرده و گریزی هم به مشکلات استان گیلان زده است.

گفت‌ و گو با «محمد مایلی‌کهن»، مرد مصاحبه‌های جنجالی و آتشین

حرف و حدیث‌‌ها درباره بازی‌کردن احسان حاج‌صفی و مسعود شجاعی در مقابل نماینده رژیم اشغالگر قدس به اوج خود رسیده است و به نظر می‌رسد محرومیت‌هایی در انتظار این دو بازیکن خواهد بود.

من از نظر فوتبالی صحبت‌هایم را مطرح می‌کنم. به نظر شما با محرومیت این دو بچه خوب فوتبال ایران چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ آقایان فکر می‌کنند مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی عزیز واقعا علاقه داشتند که مقابل نماینده رژیم صهیونیستی بازی کنند؟ واقعا این دونفر از شرایط و مشکلاتی که ممکن بود برای آنها درست شود، اطلاع نداشتند؟ اگر آنها به ارزش‌ها و مسائل سیاسی کشور می‌خواستند پشت کنند، در بازی رفت به همراه تیم خود به اسراییل سفر می‌کردند. غیر از این است؟

اما به‌ هرحال نگاه و نظر در این‌باره کاملا مشخص است و همیشه نمایندگان ایران در مسابقات مختلف از رویارویی با نماینده‌های اسراییل خودداری می‌کنند. چون ما اصلا آنها را به رسمیت نمی‌شناسیم.

مگر غیر از این است که این دونفر جریمه و مشکلات را قبول کردند تا به کشور رژیم اشغالگر قدس نروند؟ چرا آن زمان که شجاعی و حاج‌صفی حاضر نشدند به اسراییل بروند، یک‌نفر از این آقایان حرفی نمی‌زد و از آنها تشکر نکردند؟ حالا حاج‌صفی به تازگی به این تیم پیوسته است، اما شجاعی که‌ سال قبل هم در این باشگاه یونانی حضور داشت! بله همه ما می‌دانیم که اسراییل رژیمی غاصب و جنایتکار است که سرزمین‌های فلسطین را اشغال کرده است، اما من به خاطر صحبت‌هایی که انجام شده، می‌خواهم به یک نکته بسیار مهم اشاره کنم. شاید این مثال بسیاری از ابهامات را درباره اتفاقی که برای شجاعی و حاج‌صفی افتاده، را برطرف کند.

بفرمایید.

هیچ‌کسی نمی‌تواند بگوید که آنها از عمد حاضر شدند در این مسابقه به میدان بروند، اما من از مسئولان محترم یک سوال بسیار مهم دارم. از نظر ما اسراییل یک رژیم غاصب است و باید از صحنه روزگار محو شود، اما در سازمان ملل این کشور را به هر شکلی که هست، با حمایت متحدانش به رسمیت می‌شناسند.
دقت کنید به جز مراسم عمومی سازمان ملل که روسای‌جمهوری ایران و رژیم صهیونیستی سخنرانی می‌کنند و طرف مقابل جلسه را ترک می‌کند، آیا نماینده دایم ایران در سازمان ملل در هیچ‌کدام از جلسات عمومی دیگر شرکت نمی‌کند؟ به ‌هرحال، نماینده رژیم صهیونیستی هم در تمامی این جلسات حضور دارد و نماینده ایران در سازمان ملل هم در این جلسات شرکت می‌‌کند! چون دستورالعمل و پروتکل‌های سیاسی و دیپلماتیک نماینده ایران را مجبور می‌‌کند که در جلسه سازمان ملل که نماینده اسراییل هم در آن شرکت دارد، حضور پیدا کند. ما قبول کرده‌ایم که بعضی از مواقع باید به قوانین بین‌المللی احترام بگذاریم. ما باید از شعاردادن فاصله بگیریم. این دونفر فرزندان کشور ما هستند و نباید آنها را محروم کنند.

گویا فدراسیون پیش از برگزاری بازی به هر دو بازیکن اعلام کرده بود که نباید در بازی مقابل تیم رژیم اشغالگر به میدان بروند.

حرف می‌زنیم و ما را تهدید به شکایت می‌کنند. مدیران فوتبال ایران فکر می‌‌کنند بنده از بیان‌کردن حقایق ترس دارم. مردم عزیز ما قضاوت کنند. خداوکیلی اگر این چرخ گردون صد‌هزار بار دیگر می‌چرخید، باز هم آقای استقلال (مایلی‌کهن از چندی قبل تاج رئیس فدراسیون فوتبال را به نام آقای استقلال مورد خطاب قرار می‌دهد) و ساکت می‌توانستند به جایگاه ریاست و دبیرکلی فوتبال ایران برسند و این همه مدعی باشند؟
آقایانی که با رانت و رابطه و مسائل خاص خودشان را به این‌جا رسانده‌‌اند و درباره عملکرد خود حتی نمی‌خواهند پاسخگو باشند! من در مصاحبه‌های قبلی که در رسانه‌ها منتشر شد هم، درباره گذشته آقایان صحبت کردم و خواستم پاسخگو باشند که قبلا چه داشتند و حالا که وارد فوتبال شدند، چقدر دارند و اصلا آورده آنها برای فوتبال این مملکت چه بوده است؟ مشکل ما این است که آنها اصلا فوتبالی نیستند که به این شکل بر فوتبال ایران مدیریت می‌‌کنند. بدبختی فوتبال ایران این است که هیچ‌کس سر جای خودش نیست که اگر این‌طور بود، آقای استقلال(تاج) الان رئیس فدراسیون فوتبال نبود!

در این مدت البته بسیاری از بازیکنان تیم‌ملی و پیشکسوتان بنام فوتبال ایران همچون علی کریمی و فرهاد مجیدی و... از شجاعی و حاج‌صفی حمایت کردند و تأکید داشتند مجبور بودند به تعهد حرفه‌ای خود به باشگاه پایبند باشند.

این دونفر مجبور بوده‌اند، باز هم تأکید می‌کنم مجبور بوده‌اند به خاطر تعهد رسمی که به باشگاه خود داشته‌اند، مقابل باشگاه رژیم صهیونیستی بازی کنند. آنها چاره‌ دیگری نداشتند و در بازی رفت هم که در خاک اسراییل برگزار شد، حضور پیدا نکردند! قبول کنیم فوتبال حرفه‌ای دنیا با مباحث سیاسی و اعتقادی ما ارتباطی ندارد و آن‌جا قوانین سفت و محکمی وجود دارد.
در آن‌جا همه چیز سر جای خودش است و مسائل سیاسی را با فوتبال قاطی نمی‌کنند. با تمام این صحبت‌‌ها، باشگاه یونانی برای بازی رفت همکاری لازم را با بازیکن ایرانی خود داشته و تا حدودی با آنها همکاری کرده است، اما وقتی باشگاه یونانی دو سهمیه بازیکن خارجی خود را به ملی‌پوشان ایرانی اختصاص داده و با آنها قرارداد بسته است، هدفش این بوده که بتواند از شجاعی و حاج‌صفی در این مسابقات بسیار مهم استفاده کند. به این دو بازیکن پول نمی‌دهند که برایشان به خاطر مسائل سیاسی بازی نکنند!

گفت‌ و گو با «محمد مایلی‌کهن»، مرد مصاحبه‌های جنجالی و آتشین

به نظر می‌رسد در فضای فعلی بیشتر انتقاد شما به عملکرد فدراسیون فوتبال است.

ما بحث سیاسی نمی‌‌کنیم و از نظر قوانین بین‌المللی فوتبالی دراین‌باره حرف زدیم. آقایان استقلال (مهدی تاج) و ساکت‌ که اشتباهی به فوتبال آمده‌اند، به جای این کارها، باید رفتار سرمربی تیم‌ملی این کشور را محکوم کنند. بیایند بگویند او در یک‌سال گذشته چند روز در خارج از ایران حضور داشته است؟ بیایند بگویند چقدر پول می‌‌گیرد که بیشتر مواقع‌ سال در خارج از ایران به کارهای شخصی خود می‌پردازد! بیایند بگویند مگر کی‌روش برنامه‌ریزی فنی تیم امید را انجام نداد؟ پس چرا تمام هجمه‌ها و انتقادها از امیرحسین پیروانی عزیز بود. این مدیران غیرفوتبالی باید سرمربی تحت قرارداد و مدیریت خودشان را محکوم کنند، نه دو بازیکنی که به تعهد حرفه‌ای خود با باشگاه پایبند بوده‌‌اند.

آقای مایلی‌کهن! ‌شما انتقاد‌های زیادی را درباره کارلوس کی‌روش مطرح کرده‌اید. این مسأله باعث شده بسیاری از مردم که از عملکرد این مربی راضی هستند، انتقادهای شدیدی از شما داشته باشند.

من آن‌قدر فریاد زده‌ام دیگر صدایم درنمی‌آید. به نظر شما و همه آنهایی که به بنده فحش می‌دهند، محمد مایلی‌‌کهن نمی‌توانست مثل خیلی‌های دیگر سکوت کند؟ نمی‌توانستم برای کی‌روش و همکارانش به‌به و چه‌چه کنم؟ نمی‌توانستم از آقای استقلال و ساکت و دوستان اصفهانی آنها که یکی‌یکی پست‌های مهم مدیریتی فوتبال ایران را در اختیار دارند، تعریف کنم؟ من دلم برای این فوتبال و کشور می‌سوزد. من غصه می‌خورم از این‌که می‌توانیم خیلی‌جلوتر از اینها باشیم، اما به خاطر این شرایط مدام درجا می‌زنیم.

پس بعضا در جریان حتی فحاشی‌هایی که به شما می‌شود هم قرار دارید؟ وقتی می‌بینید به خاطر بحث‌هایی که مطرح می‌کنید، به شما فحش می‌دهند، چه احساسی پیدا می‌کنید؟

من بی‌رگ نیستم که از فحش‌هایی که به من می‌دهند، ناراحت نشوم. قطعا دلم می‌شکند، اما من از قبل از انقلاب یک بچه کلفت بودم که زندگی سختی را پشت سر گذاشتم و نه‌تنها به گذشته سخت خودم افتخار می‌کنم بلکه از قبل از انقلاب هم برای خودم خانه داشتم. بهترین خودرو را هم سوار می‌شوم، اما داشته‌های من مشخص است. آیا محمد مایلی‌کهن نقد کورکورانه می‌کند؟ بیایند این‌گونه بحث‌ها را تحلیل کنند.

این‌که من می‌‌گویم قرارداد کی‌روش را شفاف به مردم نشان بدهید که آیا طبق قرارداد باید از دستیاران ایرانی استفاده کند، حرف اشتباهی است؟ این‌که من می‌گویم کی‌روش طبق همان قرارداد باید مشخص کند چند هفته در طول‌ سال مرخصی دارد و چرا الان در ایران نیست، حرف اشتباهی است؟ این‌که می‌گویم کی‌روش علاوه بر سرمربیگری، مدیریت تیم‌ملی و فدراسیون فوتبال را هم برعهده دارد و قرارداد او باید افزایش بیابد، غیرمنصفانه است؟ به‌ هرحال ما دیدیم که او دستیاران و پزشک و مدیرمالی تیم‌ملی را برکنار کرد. دیدیم که رئیس سازمان اقتصادی و دبیرکل فدراسیون را هم برکنار کرد. این‌که من می‌گویم در جام ملت‌های آسیا به عراق جنگ‌زده باختیم و حذف شدیم، غیرمنصفانه است؟ این‌که تأکید دارم کی‌روش هفت‌سال است سرمربی تیم ملی است، اما در ایران حضور مستمر ندارد، غیرمنصفانه است؟
این‌که من می‌گویم شعار می‌دهند و ذهن مردم را با بازی بسیار درخشان مقابل آرژانتین و نیجریه شست‌وشو می‌دهند، غیرمنصفانه است؟ بله ما جلوی آرژانتین با سیستم دفاعی، فوتبال خوبی انجام دادیم و این بازی را سال‌هاست که دارند در بوق و کرنا می‌کنند، اما آقای کی‌روش و کی‌روشی‌پور‌ها چرا نمی‌آیند بگویند مهمترین بازی برای تیم‌ملی در جام‌جهانی بازی با بوسنی حذف شده بود که ما باخت بدی به آ‌نها داشتیم. آنها بیایند از این بازی هم حرف بزنند. ما اگر بوسنی را می‌بردیم، به مرحله بعدی جام‌جهانی صعود می‌کردیم! این‌که من می‌‌گویم کی‌روش به وزیر و رئیس فدراسیون و مربیان لیگ و فوتبال ایران توهین می‌کند، اشتباه است؟ اگر اشتباه است و این اتفاقات رخ نداده، بیایند بگویند.

با این حال کی‌روش تیم‌ملی را با اقتدار در شرایط کنونی به جام‌جهانی رسانده و حقیقت این است که مردم از او راضی هستند.

دست او درد نکند، اما وظیفه‌اش را انجام داده است. ما او را تبدیل به یکی از گران‌ترین مربیان دنیا کرده‌ایم. ما نباید خودمان را مقابل کی‌روش کوچک کنیم. قرارداد یک‌میلیون و٤٠٠‌هزار یورویی برای هر‌ سال با پاداش و پول دندانپزشکی، خشکشویی لباس، ‌تلفن، خودرو، ‌خانه فول امکانات، بلیت هواپیمای رفت و برگشت فرست‌کلاس به کشور‌های مختلف و پاداش‌های چند برابری نقدی نسبت به بازیکنان و مربیان، سهم داشتن از پاداش‌های ١٢‌میلیون دلاری فیفا برای حضور تیم‌ملی در جام‌جهانی و حضور بیشتر روزهای ‌سال در خارج از ایران امتیاز‌هایی است که فوتبال ایران به کی‌روش داده است. زمانی که من مربی تیم‌ملی بودم، بازیکنان در خوابگاه نصرت بودند. الان اما با تمام مشکلاتی که هست، بهترین امکانات در اختیار او قرار دارد.



گفت‌ و گو با «محمد مایلی‌کهن»، مرد مصاحبه‌های جنجالی و آتشین
خودتان فکر می‌‌کنید دلیل این انتقادهایی که به شما می‌کنند، چیست؟

درباره کی‌روش به راحتی افکار عمومی را می‌سازند. همین آقای کی‌روشی‌پور با قدرت این کار را انجام می‌دهد. هر کسی نقد کند، تصویری بد از او می‌سازند و دستاورد‌های سرمربی تیم‌ملی را بیشتر از آن چیزی که هست، به مردم القا می‌کنند. تا وقتی طرفداران پرتعداد کی‌روش هستند، باید هم وقتی محمد مایلی‌کهن نقدی انجام می‌دهد، بدترین فحش‌ها را بخورد! تازه همین که به من در این فضا می‌‌گویند دیوانه(!) شانس آورده‌ام. وگرنه آقایان دوست دارند بدتر از اینها درباره من گفته شود، اما باز هم می‌‌گویم که من دلم برای کشورم می‌سوزد و ناراحت می‌شوم که مردم بازیچه این تصویرسازی‌های دروغ قرار می‌گیرند.

شما الان بیشتر وقت خود را در انزلی سپری می‌کنید. آن‌جا آرامش بیشتری نسبت به تهران دارید؟

بله اما این‌جا هم مدام غصه می‌‌خوریم. دیگر مانده‌ام بعضی از حرف‌ها را با چه زبانی بگویم آقایان متوجه بشوند! واقعا جای تأسف دارد که سپیدرود نماینده گیلان در لیگ برتر باید در ورزشگاه عضدی رشت بازی برگزار کند که چمن مصنوعی دارد. در شهری که اگر شما میله در زمین بکارید، بعد از یک هفته سبز می‌شود، مگر می‌شود بعد از ٥٠، ٤٠‌سال هنوز این شهر استادیوم مناسب نداشته باشد؟ همین ورزشگاه شهید والا مقام عضدی هم قبل از انقلاب ساخته شده است و آقایان یک آجر روی آجر در تمام این سال‌ها نگذاشته‌اند! ورزشگاه سردار جنگل را هم ساخته‌اند اما می‌بینیم که آن‌قدر از آن استفاده نشد و به شرایطش رسیدگی نکردند، تخریب شده است! این مشکلات در تمام استان‌های ما وجود دارد. پس این آقایانی که مسئول می‌شوند، برای چه می‌آیند پشت صندلی می‌نشینند؟
ولی چندین دهه است که فکری به حال این جاده کمربندی انزلی نمی‌شود. همین بندر انزلی از اولین بنادر کشور بوده است اما آمده‌اند منطقه آزاد اقتصادی انزلی را راه‌اندازی کرده‌اند و کسبه انزلی را بیچاره کرده‌اند. وضع اقتصادی این مردم واقعا الان با راه‌اندازی این منطقه آزاد جای تأسف دارد! شما به من بگویید برای ساخت و بهینه‌سازی یک جاده کمربندی در انزلی چقدر زمان لازم است؟ ٢٠‌سال کافی است؟ به من بگویید کافی است! اما در این همه ‌سال یک جاده درست و حسابی برای مردم نساخته‌اند.

چند وقت قبل هم به خاطر درگیری به وجود آمده در حاشیه ساخت یک مسجد کلی حاشیه برای شما درست شد که بحثی غیرفوتبالی بود.

مدیران می‌آیند برای نمایش‌دادن نه کارکردن برای مردم! در همان قضیه مسجد یک روستا که ما را به دادسرا و دادستانی و... هم بردند. اخیرا نماینده مجلس مردم انزلی زحمت کشیده‌اند و رفته‌اند در مسجد این روستا از پروسه ساخت مسجد بازدید کرده‌اند و با ستون‌هایی که بعد از این همه جنجال و درگیری بالا رفته است، عکس یادگاری گرفته‌اند! نماینده مجلس ما تازه یادش افتاده که برود عکس یادگاری بگیرد، اما در مجاورت همین مسجد که تا به این‌جا هم با هزینه‌های یک خیر ساخت‌وساز آن پیش رفته است، قبرستانی وجود دارد که عزیزان مردم روستا و انزلی آن‌جا دفن شده‌اند. شهدای والامقام ما آن‌جا دفن شده‌اند، اما شما بروید ببینید چقدر زباله در این قبرستان وجود دارد!‌
این نماینده مجلس با هیأت همراه خود وقتی آمد، آیا این آشغال و وضع اسفناک محیط پیرامون مسجد را ندید؟ نمی‌توانست دستور بدهد که یک پولی به چند کارگر بدهند و بیایند آن‌جا را نظافت کنند؟ اما آقایان آمدند عکس یادگاری گرفتند تا نشان بدهند حضور داشتند! من هراسی از مطرح‌کردن واقعیت ندارم. احترام نماینده مجلس واجب، اما آنها نماینده مردم نمی‌شوند که بیایند عکس یادگاری بگیرند و نمایش بدهند! اخیرا هم که شاهد آبروریزی برای گرفتن عکس سلفی با خانم موگرینی بودیم!

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به اقدام شجاعی و حاج‌صفی
در زمان انعقاد قرارداد توجهات بیشتر شود

در حالی ‌که بسیاری از اهالی فوتبال منتظر تصمیم‌گیری وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال درباره احسان حاج‌صفی و مسعود شجاعی هستند، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه به موضوع بازی‌کردن آنها مقابل نماینده رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد. او گفت: «موضع ما نسبت به رژیم صهیونیستی مشخص است. این رژیم یک رژیم نامشروع است که ما آن را به رسمیت نمی‌شناسیم و به‌طور عمده سیاست ایران در حوزه ورزش رویارو‌نشدن تیم‌های ایران با تیم‌های رژیم اشغالگر قدس بوده است. در خصوص اتفاقی که افتاده باید وزارت ورزش پاسخگو باشد. البته آنها در روز نخست انتشار این اخبار موضع‌گیری‌هایی را داشتند.» قاسمی افزود: «آنچه که مهم است این‌که باشگاه‌های ایران و سازمان ورزش در تبادل با باشگاه‌های خارجی به این موضوع توجه بیشتری کنند و در قراردادهایی که انعقاد می‌کنند موضوع بحث بازی با تیم‌های رژیم اشغالگر را مشخص کنند و در قراردادها به صورت شفاف و دقیق تکلیف این موضوع مشخص و روشن شود، البته من نمی‌دانم در قراردادهای این دو بازیکن این بحث مدنظر بوده یا نه.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار