وزیر خارجه آمریکا با اعلام این‌که واشنگتن از اقدامات دوحه در ارتباط با توافقی با هدف مبارزه با تروریسم، رضایت دارد از چهار کشور عربی خواست به محاصره زمینی قطر پایان دهد.
کد خبر: ۴۶۴۱۲۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵ 22 July 2017
به گزارش تابناک : «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، جمعه طی اظهاراتی، از کشورهای عربی خواست که به «محاصره زمینی» قطر پایان بدهند.

تیلرسون اظهار داشت که واشنگتن از اقدامات قطر در رابطه با توافقی که با هدف مبارزه با تروریسم و قطع منابع مالی گروه‌های تروریستی انجام داده است، رضایت دارد.

وزیر خارجه آمریکا، هفته گذشته در سفر به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس تلاش کرد تنش‌ها میان کشورهای عربی این منطقه را کاهش دهد که حاصل آن امضای تفاهم‌نامه‌ای با دولت قطر برای «تشدید مبارزه علیه تروریسم» بود.

این تفاهم‌نامه اما چندان رضایت کشورهای عربی مخالف سیاست‌های قطر را به دنبال نداشت به طوری که عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین با انتشار بیانیه‌ای، عنوان کردند که اگرچه اقدامات آمریکا را ارج می‌نهند اما این کافی نیست.

این چهار کشور عربی، ماه گذشته با اعمال تحریم‌هایی علیه قطر، آن را به تامین مالی گروه‌های افراط‌گرا متهم کردند، امری که قطر به شدت آن را رد کرده است.

با این حال چهار کشور عربی برای قطر شروط 13 گانه‌ای تعیین کرده‌اند که از جمله آنها کاهش سطح روابط با ایران، بستن پایگاه نظامی ترکیه و تعطیلی شبکه خبری الجزیره است.

قطر این شروط را رد کرده و عنوان داشته که این کشورها نمی‌خواهند دوحه سیاست خارجی مستقلی داشته باشد.

در این حال تیلرسون بر لزوم انجام مذاکره میان قطر و چهار کشور عربی تاکید کرده و گفته است: «قطر علاقه‌مند به مذاکره با این کشورها درباره خواسته‌هایشان است اما برای دوحه این اهمیت بسیاری دارد که به حق حاکمیت ملی همه این پنج کشور در چنین مذاکراتی احترام گذاشته شود.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین درباره توافق واشنگتن و دوحه گفت: «آنها برای اجرای این توافق بسیار مصر هستند و ما از تلاش‌هایشان در این باره رضایت داریم.»

قطر برای رفع اتهامات چهار کشور عربی، قوانینی را برای مسدود کردن شریان اقتصادی تروریسم تصویب کرده است. این کشور تنها با عربستان سعودی مرز زمینی دارد و از این رو به نظر می‌رسد که مخاطب گفته‌های تیلرسون برای لزوم پایان دادن به محاصره زمینی قطر بیشتر ریاض باشد تا سه کشور عربی دیگر.





منبع : رویترز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار