واشنگتن پست از تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده برای توقف تجهیز شبه نظامیان مخالف بشار اسد در سوریه به وسیله سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی آی ای، خبر داده است.
کد خبر: ۴۶۳۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸ 20 July 2017
به گزارش تابناک : عملیات محرمانه سی آی ای برای کمک به مخالفان بشار اسد از جمله طرح های دولت باراک اوباما در سال ۲۰۱۳ برای فشار بر حکومت سوریه بود.


واشنگتن پست به نقل از مقام هایی که نامشان را فاش نکرده، نوشته است این تصمیم می تواند بیانگر علاقه دونالد ترامپ برای همکاری با روسیه در سوریه باشد.


بر اساس این گزارش، توقف این عملیات محرمانه همچنین می تواند بیانگر پذیرش محدود بودن توانایی دولت آمریکا در برکناری بشار اسد باشد.


انتشار این خبر پس از آن صورت می گیرد که دیدار روسای جمهوری آمریکا و روسیه در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در هامبورگ با توافق برای برقراری آتش بس در بخش هایی از جنوب غربی سوریه همراه بوده است.

ترامپ از این آتش بس به عنوان یکی از مزایایی همکاری با روسیه در عرصه جهانی نام برده است.


اما منتقدانش تصمیم تازه او برای توقف عملیات محرمانه سی آی ای را نشانه مصالحه دونالد ترامپ در برابر روسیه می دانند و واشنگتن پست به نقل از آنها این تصمیم را یک پیروزی برای ولادمیر پوتین نامیده است.


این در حالی است که وزارت دادگستری و کنگره آمریکا در حال تحقیق درباره ارتباطات احتمالی اطرافیان آقای ترامپ با دولت روسیه هستند.

بیش از پنج سال جنگ داخلی سوریه را ویران کرده است

به گزارش واشنگتن پست، تصمیم توقف ارسال کمک های محرمانه سی آی ای به مخالفان اسد ماه گذشته و پس از دیدار دونالد ترامپ با مارک پمپئو رییس این سازمان اتخاذ شده است.


به نوشته این روزنامه، توقف کمک به شبه نظامیان از شرایط توافق روسیه با آمریکا برای برقراری آتش بس محدود در سوریه نبوده است.


این روزنامه همچنین نوشته است که این تصمیم شامل کمک های جداگانه وزارت دفاع آمریکا به گروه های مخالف اسد برای مقابله با داعش نمی شود.


تحلیلگران تقویت گروه های شبه نظامی تندرو در برابر مخالفان میانه رو بشار اسد را از تبعات تصمیم دونالد ترامپ عنوان می کنند.


همچنین به گفته آنها یکی دیگر از تبعات این تصمیم تضعیف توانایی آمریکا در جلوگیری از ترکیه و کشورهای عرب خلیج فارس از ارسال سلاح های پیشرفته به شبه نظامیان سوری است.




 
منبع : بی بی سی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار