نخستین مولد برق در سال ۱۲۶۴ وارد ایران شد و در کمترین زمان جای خود را در قالب کارخانه های برق باز کرد؛ این مولدها خیلی زود چرخ کارخانه هایی مانند ریسندگی و نساجی را به حرکت در آورد و در خانه ها نیز لامپ را جایگزین چراغ های نفتی و الکلی قدیمی کرد.
کد خبر: ۴۶۳۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱ 20 July 2017
به گزارش تابناک : با این حال، در سال ۱۳۹۲ و بعد از گذشت ۱۳۰ سال از حضور نخستین مولد برق به ایران، هنوز هزاران روستای کشور از این نعمت برخوردار نشده بودند؛ نعمتی که فقط حامل «رفاه» نبود و علاوه بر آن، با حضور در یک جامعه، شاخص های تولید، اشتغال و از همه مهمتر آگاهی را تغییر می داد.

دولت یازدهم با آغاز بکار خود، روند گذشته خدمات رسانی به روستاها را تغییر داد؛ اعتبارات آبرسانی به روستاها را مجددا جاری کرد و برقدار کردن همه روستاهای بالای ۱۰ خانوار را در دستور کار خود قرار داد.

اکنون که در آستانه چهارسالگی دولت یازدهم قرار گرفته ایم، هیچ روستای بالای ۱۰ خانواری نیست که از نعمت برق برخوردار نشده باشد؛ در این چهار سال به ۲ هزار و ۱۵۲ روستا با جمعیتی بیش از ۳۲ هزار نفر برقرسانی شد.
حمید چیت چیان وزیر نیرو پیش از این در مورد برق رسانی به این روستاها گفت: برای اجرای این پروژه ها، ۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال هزینه شد؛ در جریان این برنامه، یک هزار و ۷۶۳ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ۳۴۱ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و همچنین ۷۹۰ دستگاه ترانسفرماتور نصب شد.

باید در نظر داشت که برقرسانی به روستاها – آن هم روستاهایی که آخرِ صفِ برقرسانی قرار گرفته اند – چالش ها و موانع ویژه ای به همراه دارد؛ روستاهایی که گاه فقط ۱۰ خانوار در آن زندگی می کند و برای رسیدن به آنجا باید راه هایی صعب العبور را طی کرد؛ این روستاها پراکندگی زیادی دارند و طول خط آنها نیز بسیار طولانی است.

وزیر نیرو در جلسه خدمات رسانی آب و برق به روستاها در این ارتباط گفت: برای انتقال تجهیزات به برخی از این روستاها از هلی کوپتر استفاده کردیم، در برخی مناطق از حیوانات بارکش و حتی در بعضی مناطق تجهیزات روی دوش افراد گذاشته و حمل می شد؛ بعضی مناطق حتی از سنگ نوردها برای توسعه شبکه برق استفاده کردیم.

البته در این بین روستاهایی هم وجود داشتند که به دلیل امکانپذیر نبودن توسعه شبکه برق، اتصال آنها غیرممکن بود؛ وزارت نیرو برای تامین برق این روستاها از انرژی های خورشیدی استفاده کرد. به این ترتیب، در دولت یازدهم ۱۱۷ روستا با انرژی خورشیدی برقدار شد که با ۱۰۰ روستایی که از گذشته به انرژی خورشیدی مجهز شده بودند، تعداد روستاهای برقدار از طریق انرژی های خورشیدی به ۲۱۷ روستا افزایش یافت.

در کنار برق رسانی به این روستاها، برق رسانی به عشایر نیز در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت؛ ولی الدین مصلحتی شربیانی مجری طرح برق رسانی روستایی توانیز در این ارتباط گفت: حدود ۲ سال با عشایر برای برق رسانی به آنها جلسه برگزار کردیم و برآورد شد که حدود ۳۴هزار خانوار عشایری بی برق هستند که برای آنها نیروگاه های سبک ۳۰۰ واحد ساعتی با قابلیت حمل طراحی شد.
وی تاکید کرد: ابتدا این طرح به صورت آزمایشی برای ۵۰ دسته عشایر در چهارمحال و بختیاری اجرا شد اما برای همه گیر کردن این طرح هنوز مشکلاتی وجود دارد که باید از طریق مذاکره با دستگاه های نظارتی رفع شود.





منبع : توسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار