پایگاه خبری موسسه بین المللی مطالعات راهبردی روز چهارشنبه در مقاله ای نوشت که آمریکا و اروپا در ارتباط با ایران ممکن است مجزا از هم عمل کنند.
کد خبر: ۴۶۳۲۷۹
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴ 20 July 2017
به گزارش تابناک : در این مقاله آمده است: واشنگتن وقتی پای ایران و آینده توافق هسته ای در میان باشد، رویکردی مقابله جویانه را در پیش می گیرد، در حالی که سیاست گذاران اروپایی برای تاکید بر اهمیت این مساله، به زحمت افتاده اند.
همانطور که 'پولینا ایزویکس' در این مقاله شرح می دهد، اروپا برای تعیین مسیر خود، آماده به نظر می رسد. 
دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه بار دیگر پایبندی ایران به برجام را تائید کرد. اگرچه این تصدیق با نارضایتی های داخلی توام بود. 
طبق ارزیابی نیویورک تایمز، همه مشاوران کلیدی ترامپ از تائید این مساله حمایت کردند، در حالی که شخص وی در یک جلسه 55 دقیقه ای به آنها گفت که موافق این مساله نیست.
سرانجام این تائیده منتشر شد، اما با این مضمون که هرچند تهران به لحاظ فنی از برجام پیروی می کند، ناقض روح آن است.
اما آمریکا و اروپا در مورد این مساله، توافق ندارند. زمانی که دبیر کل سازمان ملل گزارشی در مورد پایبندی ایران به قطعنامه 2231 شورای امنیت در مورد ایران را منتشر کرد، نمایندگان سازمان ملل و اتحادیه اروپا این توافق هسته ای را تحسین کردند.
در عوض، نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل در واکنش به این گزارش، از نقش مخرب و بی ثبات کننده ایران در خاورمیانه انتقاد کرد. 
اگرچه آمریکا رویکرد مقابله جویانه تری را در قبال ایران در پیش گرفته، ظاهرا اروپا آماده است مسیر خاص خود را در مورد ایران تعیین کند. 
فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هفته های اخیر در چندین نوبت بر تداوم تعهد اروپا به توافق هسته ای تاکید کرده است. وی در یک مورد به طور مشخص گفت که توافق هسته ای به یک کشور تعلق ندارد.
در حالی که روابط فراآتلانتیکی از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ به سرعت به سردی می گراید، سیاست اروپا در مورد ایران با سیات آمریکا در مورد این کشور هم سو نیست. 
از نظر اروپایی ها، الزامات برنامه هسته ای ایران به اصلی ترین موضوعات پرداخته است و فضا و حسن نیت لازم برای شروع مذاکره در مورد حیطه های دیگر را فراهم می کند.
در واقع، موگرینی و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران آوریل 2016 بیانیه مشترکی را صادر کردند که برنامه گسترده ای برای همکاری در مورد موضوعات منطقه ای، مهاجرت، آموزش، فرهنگ و مسائل دیگر را طرح ریزی می کند.
ایران به طور خاص نسبت به تعامل با اتحادیه اروپا در زمینه موضوعات حقوق بشری ابراز تمایل کرده است.
در همین حال، ملاحظات اقتصادی همچنان نقش قابل توجهی ایفا کرده است. اروپا برخلاف آمریکا، مناسبات تجاری با ایران را در پی انقلاب اسلامی حفظ کرد و تنها در زمان آغاز بحران هسته ای، به مهار این روابط پرداخت. پس از برجام، اروپایی ها مشتاق به تعامل مجدد هستند.
در این میان، دولت ترامپ و کنگره آمریکا که در اختیار جمهوریخواهان است، به شدت منتقد اقدامات ایران در زمینه های غیرهسته ای بوده اند. 
ایران با آزمایش موشک های بالستیک، رفتارهای منطقه ای، نقض حقوق بشر و بازداشت شهروندان آمریکایی، بهانه کافی به منتقدان داده است.
اینکه این موارد می بایست در توافق هسته ای گنجانده می شد یا توانست گنجانده شود، بحث دیگری است. اما به نظر می رسد دولت ترامپ مایل است با ایران در ارتباط با این موضوعات، رو در رو شود و برجام را گروگان گیرد. 
جداول زمانی متعدد پیوست شده به توافق، ضرب الاجل های را به تیم ترامپ می دهد. جدای از تائید پایبندی ایران به برجام از سوی آمریکا هر 90 روز یکبار، معافیت از تحریم ها نیز باید هر 120 تا 180 روز یکبار تمدید شود. 
بعلاوه، یک بررسی سیاسی در دستور کار است مبنی بر اینکه آیا تداوم لغو تحریم های ایران، برای منافع امنیت ملی آمریکا، حیاتی است یا نه.
مهلت اولیه در نظریه گرفته شده برای این مساله اواسط جولای (اواخر تیر ماه) بوده که در حال حاضر تمدید شده است.
اما این تغییرات توام با افزایش لفاظی های مقابله جویانه، پایتخت های اروپایی را دلسرد کرده است. 
بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس هفته گذشته در دفاع از برجام، مقاله ای را برای روزنامه واشنگتن پست نوشت، که نشانه ای از لابی پنهان دیپلمات های انگلیسی با کنگره بود.
با این همه، مشخص نیست آیا دیپلماسی پیدا یا پنهان کشورهای اروپایی، تاثیر زیادی بر دونالد ترامپ خواهد داشت یا نه.
پیام روشن تری می تواند این باشد که اگر آمریکا کناره گیری از توافق هسته ای را برگزیند، این کار را به تنهایی برعهده خواهد گرفت.
اما اروپا برای بازداشتن ایران از واکنشی تلافی جویانه که به مثابه نقض برجام است، اهرم فشار دارد و اعمال دوباره تحریم های ضد ایرانی اتحادیه اروپا، بسیار بعید به نظر می رسد.
با این حال، نباید محدودیت های اتحادیه اروپا بر سوئیفت و بخش نفتی ایران در گذشته را به دست فراموشی سپرد. 






منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار