مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش با تاکید بر اینکه خارج سازی شناور مسافربری غرق شده دنا بر عهده مالک است گفت:به دلیل نبود جرثقیل نگهدارنده قوی و امکانات لازم در هنگام خارج سازی توسط پیمانکار ،شناور پس از غوطه ور شدن دوباره به زیر آب فرو رفت.
کد خبر: ۴۶۳۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸ 19 July 2017
به گزارش تابناک : اسماعیل موسوی روز چهارشنبه در مورد اینکه چرا پس از یک ماه کشتی مسافر بری غرق شده 'دنا' بر اثر آب گرفتگی مخازن از زیر آب خارج نشده است ؟ اظهار کرد : پس از حادثه ،بررسی های اولیه توسط تیم غواصی انجام گرفت و از آنجا که کشتی بیمه بود لازم شد تا کارشناسان بیمه نیز بررسی های زیر سطحی انجام دهند و میزان و علت خسارت را بر آورد کنند.
وی وظیفه خروج کشتی از آب را بر عهده مالک آن عنوان کرد و افزود : ما الزامات ایمنی را به آنها گوشزد می کنیم اما وظیفه خارج سازی بر عهده ما نیست مگر آنکه مالک شناور اظهار ناتوانی در خارج سازی آن کرده باشد که تا کنون چنین اتفاقی صورت نگرفته است .
مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاههای کیش توضیح داد : تاکید کردیم خارج سازی با استفاده از امکانات استاندارد و فنی و تیم حرفه ای انجام شود از این رو مالک کشتی ،سراغ یکی از پیمانکاران salvage ( شناور سازی مغروقه ها) رفتند ، پیمانکار به ما معرفی و با توجه به سوابق آن ،این شرکت موافقت شد تا کار شناور سازی انجام گیرد. 
وی تصریح کرد : در طی چند جلسه مکانیسم خارج سازی و روش های فنی کار، از آنها سوال و مقرر شد تا کار خارج سازی انجام گیرد ، در مقطعی کار انجام شد اما به خاطر نبود جرثقیل نگهدارنده قوی و امکانات لازم در هنگام خارج سازی توسط پیمانکار ، شناور دنا کمی پس از غوطه ور شدن در سطح دوباره به زیر آب فرو رفت .
موسوی با بیان اینکه در این هفته به دلیل حجم برنامه ها ، کار متوقف شده بود،اظهار کرد : قرار است در هفته آینده یک بارج جرثقیل دار قوی 300 تا 400 تنی معادل وزن ناخالص کشتی و آب جمع شده در آن ،در محل مستقر شود تا شناور به صورت یکپارچه از آب بیرون کشیده و پس از آن برای تعمیرات اساسی به مرکز کشتی سازی جزیره منتقل شود.
این مقام در شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش با اعلام اینکه همه گونه همکاری و مساعدت را انجام دادیم اظهار کرد : تلاش شد تا کار در بخشی از اسکله برای این منظور متوقف شود .
موسوی در پاسخ به این سئوال که اگر جرثقیل در مرحله دوم هم موفق به بیرون کشیدن کشتی نشود چه اقدامی انجام خواهید داد؟ افزود: در این صورت خود مستقیم وارد عمل می شویم و با استفاده از امکانات مجموعه آن بیرون می آوریم .
وی در مورد هزینه خارج سازی کشتی غرق شده دنا گفت : مالک کشتی خود با گروهی که کار شناور سازی را انجام می دهند قرار داد بسته اند و ما مستقیم در این زمینه ورود نکرده ایم .
موسوی در مورد اینکه چند کشتی کار جا به جایی مسافران را انجام می دهند و آیا کمبودی در این زمینه وجود دارد ؟گفت: تعداد شناورهای ناوگان دریایی کافی است که پس از غرق شدن این کشتی ،شناوری با ظرفیت 315 صندلی به ناوگان حمل و نقل دریایی اضافه شد.
مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش با بیان اینکه بیش از ظرفیت تقاضای مسافران صندلی در ناوگان حمل و نقل دریایی کیش وجود دارد ؛افزود : 10 شناور کار جا به جایی مسافر از کیش به بنادر را انجام می دهند ، در شرایط کنونی دو شناور در مسیر چارک به کیش به دلیل نبود تقاضا، مسافر جا به جا نمی کنند و آنها را برای ایام شلوغ نگهداشته ایم .
کشتی مسافربری دنا 28 خرداد ماه سال جاری بر اثر آب گرفتگی شدید مخازن غرق شد . 
این شناور در روز حادثه هشت خدمه داشت که به کسی آسیبی وارد نشد و همه نجات یافتند. 
کشتی مسافر بری دنا با ظرفیت 220 مسافر در خط کیش چارک و بالعکس و همچنین برای برنامه های شبانه فعالیت می کرد. 




منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار