تمرکز داشتن موقع کار، تحت تأثیر عوامل زیادی است. البته اگر شما استرس داشته باشید، هیجان‌زده باشید، خسته باشید و یا حوادثی در زندگی‌تان روی داده باشد، به سختی خواهید توانست تمرکزتان را در محل کار حفظ کنید. اما اگر واقعاً نمی‌توانید دلیل تمرکز نداشتن‌تان را پیدا کنید، خوب است تغییری در تغذیه‌تان و چیزهایی که در طول روز می‌خورید و می‌آشامید ایجاد کنید.
کد خبر: ۴۶۲۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵ 18 July 2017
به گزارش تابناک : غذایی که می‌خوریم نه تنها انرژی مورد نیاز مغز جهت عملکرد مؤثرش را فراهم می‌کند، بلکه روی جریان خون به سمت مغز نیز اثر می‌گذارد، فرارسان‌های عصبی را تنظیم می‌کند، بین نورون‌ها سیگنال ایجاد می‌کند (سیناپس‌ها) و تعیین می‌کند که پیام‌ها چطور به مغز فرستاده شوند.

یک توصیه‌ی کلی برای حمایت از عملکرد مغز و سلامت عمومی، رژیم غذایی سرشار از فلاوونیدهاست. فلاوونوئید نوعی آنتی اکسیدان است که در غذاهایی مانند چای، انواع لوبیا و میوه‌ها یافت می‌شود. آزمایشات نشان داده که فلاوونیدها می‌توانند عملکرد ادراک و شناخت مغز را تقویت کنند. برخی غذاها می‌توانند جریان خون به سمت مغز را افزایش دهند در نتیجه به شما کمک می‌کنند تا متمرکز بمانید. برخی از مواد مغذی مانند آهن و یا مصرف آب فراوان هم می‌توانند روی سطح انرژی و عملکرد مغز اثر بگذارند.

اگر واقعاً برای حفظ تمرکز در محل کارتان مشکل دارید و با کمبود انرژی، سردرد، سرگیجه، شکنندگی ناخن‌ها، رنگ پریدگی پوست و یا سردی دست‌ها و پاها نیز مواجه هستید ممکن است دچار کمبود آهن باشید.

یک راه دیگر افزایش تمرکز در محل کار، خوردن غذاهایی است که به حفظ سطح قند خون کمک می‌کنند.

غذاهای سرشار از فیبر اگر همراه با پروتئین و چربی‌های سالم مصرف شوند می‌توانند سطح انرژی بدن را به طور یکنواخت حفظ کنند.


دارچین

پژوهش‌ها نشان داده استشمام دارچین می‌تواند روی سطح هشیاری تأثیر مثبت گذاشته و احساس خستگی را کاهش بدهد. می‌توانید از خوشبوکننده با عطر دارچین برای محل کارتان استفاده کنید، اما خوردن دارچین در طول روز هم می‌تواند همان تأثیر را داشته باشد.

روی ماستتان دارچین بپاشید، در اسموتی‌ها، غلات صبحانه و یا حتی سالادتان هم می‌توانید از دارچین به عنوان طعمی تازه و متفاوت استفاده کنید. افزودن دارچین به صبحانه و ناهارتان می‌تواند تمرکزتان را حین کار بیشتر کند.


نعنا

مطالعه‌ای که در مورد دارچین و اثرش روی عملکرد مغز صورت گرفت همچنین دریافت نعنا هم می‌تواند تأثیر مثبت روی سطح هشیاری بگذارد. نعنا می‌تواند اضطراب را تا اندازه‌ی قابل توجهی کاهش دهد و از خستگی حین مطالعه بکاهد.

جویدن آدامس نعنا در طول روز می‌تواند هشیاری ذهنی‌تان را بیشتر کند. همچنین می‌توانید نعنای تازه را به اسموتی و آب آشامیدنی‌تان اضافه کنید و یا چای نعنا بنوشید، یا ماستتان را هم همراه نعنای تازه میل کنید.


انواع توت

توت‌ها سرشار از فلاوونوئید هستند. خوردن فلاوونوئید می‌تواند ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته‌ی مغزی و زوال عقل را کاهش دهد. گفته می‌شود فلاوونوئید می‌توان با بهبود جریان خون و حفاظت از سلول‌ها در برابر آسیب، روی سلامت اثر بگذارد.

فلاوونوئید می‌تواند جریان خون را به سمت مغز بیشتر کند که باعث کاهش ریسک زوال عقل می‌شود، اما فراتر از این‌ها می‌تواند با کمک به حافظه، تمرکز و توجه، عملکرد مغز را تحت تأثیر قرار دهد.

توت را همراه با صبحانه یا ناهار و یا اسنک‌تان می‌توانید مصرف کنید؛ تازه و منجمدش هم فرقی نمی‌کند.


شکلات تلخ

گیاه کاکائو نیز منبع خوب دیگری از فلاوونیدهاست. خوردن یک وعده‌ی کوچک شکلات تلخ در بیشتر روزهای هفته یا هر روز می‌تواند فواید بی‌شماری برای سلامتی داشته باشد. محققان دریافتند مصرف شکلات تأثیر شگفت انگیزی بر عملکرد ادراکی مغز، حافظه و منطق دارد.

جو دوسر

خوردن غذاهایی چون جو دوسر که فیبر و پروتئین دارند می‌توانند به حفظ سطح نرمال قند خون کمک کنند. اگر انرژی ناشی از غذای خورده شده به طور یکنواخت در بدن آزاد شود، مغزتان به خوبی سوخت رسانی شده و تمرکزتان افزایش خواهد یافت. اما با خوردن غذاهایی که قند زیاد دارند مانند نوشابه‌های شیرین، غلات شیرین و دونات، قند خون ناگهان بالا رفته و بعد از چند ساعت ناگهان افت می‌کند. این حالت می‌تواند روی عملکرد مغز تأثیر منفی گذاشته و تمرکز کردن را با سختی روبرو کند.


غذاهای سرشار از آهن

اگر واقعاً برای حفظ تمرکز در محل کارتان مشکل دارید و با کمبود انرژی، سردرد، سرگیجه، شکنندگی ناخن‌ها، رنگ پریدگی پوست و یا سردی دست‌ها و پاها نیز مواجه هستید ممکن است دچار کمبود آهن باشید. تمرکز نداشتن می‌تواند یکی از علامت‌های فقر آهن یا مشکلات پنهان دیگری باشد. اگر فکر می‌کنید مشکل تمرکزتان ممکن است بخشی از یک مشکل بزرگ‌تر در سلامتی‌تان باشد، به پزشک مراجعه کنید. خوردن غذاهای سرشار از آهن باعث تمرکز ذهنی بهتر شود. گوشت قرمز کم‌چربی، ساردین، مغزها، بنشن، سبزیجات برگ تیره، نخود سبز و غلات غنی شده با آهن برای رفع کمبود آهن مفید هستند.


بیشتر آب بنوشید
اگر احساس خستگی می‌کنید، تمرکز ندارید و یا دچار سردرد می‌شوید ممکن است بدنتان دچار کم آبی شده باشد. اگر به اندازه‌ی کافی آب ننوشید، عدم تمرکز می‌تواند تنها یکی از عواقب آن باشد. راه حل ساده است؛ در طول روز بیشتر آب بنوشید. نیاز افراد به آب می‌تواند متفاوت باشد اما معمولاً نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب در روز توصیه می‌شود.





منبع : تبیان 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار