وضعیت بومیان جزیره لاوان به مانند مثال آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم است؛ چگونه جزیره‌ای که خود قطب بزرگ نفتی کشور است در تابستان با دمای ۴۵ درجه با قطعی مکرر برق روبه‌رو می‌شود.
کد خبر: ۴۵۳۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸ 04 July 2017
به گزارش تابناک : جزیره لاوان در ۲۸ کیلومتری غربی ساحل نخیلوه در آب‌های خلیج فارس واقع شده‌، این جزیره از توابع دهستان لاوان در بخش کیش شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان است، طول این جزیره ۲۳٫۵ و عرض آن حداکثر ۴٫۸ کیلومتر و مساحت آن ۷۸ کیلومتر مربع است و دارای جمعیتی بالغ بر ۱۶۰۰ نفر در قالب ۳۷۰ خانوار در این جزیره ساکن هستند، جزیره لاوان پس از جزایر قشم و کیش بزرگ‌ترین جزیره ایرانی در آب‌های خلیج فارس است.
ذخایر نفت آب‌های نزدیک جزیره لاوان بسیار قابل توجه‌ است و در حال حاضر صنایع جزیره منحصر به تأسیسات نفتی است که به‌نام «پالایشگاه لاوان» در حال فعالیت است.
شرکت نفت فلات قاره ایران مستقر در همین جزیره، چند سکوی استخراج و بهره‌برداری نفتی ازجمله سکوی سلمان، سکوی بلال، سکوی رسالت (مشهور به R1) و سکوی رشادت (مشهور به R4) در نزدیکی جزیره دارد که رفت‌وآمد به این سکوها با بالگرد و کشتی انجام می‌شود و سازمان منطقه ویژه اقتصادی لاوان مسؤول توسعه امکانات جزیره لاوان است و این سازمان زیر نظر شرکت ملی نفت ایران فعالیت می‌کند.
شاید با این توضیحات مختصر در خصوص آشنایی با جزیره لاوان کمتر کسی به این موضوع پی نبرده باشد که عمده استخراج نفت کشور از این جزیره و سکوهای نفتی اطراف آن صورت می‌گیرد ولی اهالی بومی این جزیره با مشکلات عدیده اقتصادی، آموزشی، فرهنگی، رفاهی و درمانی دست و پنجه نرم می‌کنند.
بومیان این جزیره از دیرباز به شغل صیادی مشغول بودند ولی در سال‌های اخیر گرایش به کار کردن در شرکت نفت در بین مردم رواج یافته‌، ولی متاسفانه از همه ظرفیت نیروی انسانی بومی این جزیره برای اشتغال در شرکت‌های نفتی استفاده نمی‌شود و اکثر جوانان بیکارند.
از دیگر مشکلات این جزیره نبود مقطع تحصیلی متوسطه برای پسران است و دختران نیز در یک رشته تحصیلی در این جزیره به درس خواندن مشغولند.
این جزیره با دارا بودن سه درمانگاه، دو درمانگاه در شرکت فلات قاره و یکی در پالایشگاه و یک درمانگاه نیز در دهکده، از داشتن پزشک متخصص و حتی سونوگراف نیز محروم است و حتی بومیان برای زایمان باید مسیر دریا را تا رسیدن به خشکی طی کنند، تازه اگر اقبالشان خوب باشد و دریا طوفانی نباشد و جالب اینجاست که همه‌روز از این جزیره به مقصد شیراز و تهران نیز پرواز برقرار است و به نظر می‌رسد تامین پزشک متخصص به‌صورت پروازی کار دشواری نباشد.
مشکل عمده حال حاضر بومیان جزیره در این گرمای ۴۵ درجه تابستان قطعی پی‌درپی برق است، برقی که از شرکت نفت برای این مردم تامین می‌شود، کشش کافی را با توجه به استفاده مردم از وسایل سرمایشی ندارد و توربین‌های مولد برق این شرکت قدیمی است و باید یا افزایش پیدا کنند و یا تعویض شوند و همچنین تاسیسات انتقال برق از قبیل ترانس‌های افزاینده و دیگر ملزومات فرسوده هستند و این خود نیز باعث قطعی مکرر برق می‌شود.
وضعیت بومیان این جزیره مانند مثال آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم است. چگونه جزیره‌ای که خود قطب اقتصاد نفتی کشور است با این مشکلات روبرو است، با تقدیر از تلاش و کوشش شبانه‌روزی کارگران و کارمندان شرکت نفت که چرخ اقتصاد نفتی کشور به دستان پرتوان این کارگران سخت‌کوش و زحمتکش در سکوهای نفتی و پالایشگاه‌ها در کنار این همه مشقت می‌چرخد، نفت،‌ مهمترین کالای بازارهای اقتصادی و سلطان مواد خام است، نفت همچنین مهمترین منبع درآمد کشور به حساب می‌آید؛ ۷۰ تا ۸۰ درصد درآمدهای صادراتی ایران و حدود یک پنجم تولید ناخالص ملی آن را نفت تامین می‌کند، جا دارد وزیر محترم نفت در کنار قراردادهای کلان و میلیارد دلاری نفتی، نگاهی هم به بومیان جزایر نفت خیز ایران ازجمله لاوان داشته باشند.
سؤالی که طی سال‌های اخیر مهجور مانده این است که مردم ساکن مناطق نفت‌خیز ایران از بوشهر، بندرلنگه،‌ مسجدسلیمان،‌ خرمشهر،‌ آبادان که غالبا در جنوب کشور قرار دارند،‌ تا چه میزان از نعمت درآمدهای سرشار مواد خامی که در زیرزمین‌های اجدادی‌شان قرار دارد،‌ بهره‌مند شده‌اند و آیا اصلا رضایتی از وضع موجود دارند؟
رئیس شورای اسلامی لاوان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به مشکلات عدیده این جزیره، اظهار داشت: در گرمای طاقت‌فرسا این جزیره قطعی پی در پی برق گاها بین ۴ تا ۱۲ ساعت، مردم را کلافه کرده و گاها خانواده‌هایی که دارای فرزند خردسال و نوزاد هستند مشکلشان چند برابر است.
علی احمدی افزود: بیکاری جوانان از طرفی، گرایش برخی از آنان به مواد مخدر از طرف دیگر امنیت اجتماعی این جزیره را به مخاطره انداخته است و باید برای این معضل فکری اساسی و زیربنایی شود.
وی با اشاره به اینکه مدیریت شرکت نفت فلات قاره و مدیرعامل پالایش نفت در حد توان خود همکاری خوبی با مجموعه دهیاری و شورای جزیره دارند، اضافه کرد: برای برطرف شدن مشکلات بومیان جزایر نفت خیز به یک عزم جدی توسط مسؤولان کشوری نیازمندیم و از نماینده محترم مجلس شورای اسلامی غرب هرمزگان تقاضا داریم مشکلات ما را درسطح ملی بررسی کنند و وزیر محترم نفت نیز نگاهی ویژه‌ای به مناطق نفت‌خیز داشته باشد.



منبع:فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار