لیست ٢١ نفره اصلاح‌طلبان برای انتخابات که درست چند روز مانده به انتخابات‌ شورای شهر و ریاست‌جمهوری با شعار «١+٢١» منتشر شد از همان زمان انتشار با واکنش‌های منفی بسیاری مواجه شد. انتقادها آنقدر بالا گرفت که لیست‌های موازی با سرعت بسیاری منتشر شد تا شاید پاسخگوی انتقادها باشد.
کد خبر: ۴۴۷۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰ 25 June 2017
به گزارش تابناک : مخاطب بیشتر انتقادها اما «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان» یعنی متولی اصلی تهیه لیست بود. محمدرضا عارف اما روز گذشته در مصاحبه مفصلی که با ایسنا داشته است در مورد نحوه بسته شدن لیست اصلاح‌طلبان و شایعات موجود در مورد دریافت پول در ازای گذاشتن اسامی در لیست اصلاح‌طلبان داشته است.

محمدرضا عارف در مورد نحوه آغاز به کار بستن لیست در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: در سال ۹۶ هم با توجه به استقبال خیلی خوب نخبگان در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با تورم کاندیداها روبه‌رو شدیم. همان رویکرد سال ۹۴ را دنبال کرده و فراخوان دادیم. حدود ۷۰۰ نفر در تهران در فراخوان شرکت کردند. گستردگی کار و اینکه از میان ۷۰۰ نفر، باید ۲۱ نفر را انتخاب می‌کردیم قابل پیش‌بینی بود که با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌شویم زیرا کاندیداها همه خود را اصلح می‌دانند و کمتر حاضرند به نفع دیگری کنار بروند. در تهران به دلیل حساسیتی که وجود داشت مسوولیت انتخاب لیست به عهده هیات رییسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گذاشته شد، البته شورای عالی در هیچ استانی در مصداق‌ها دخالت نکرد؛ فقط در تهران به دلیل حساسیت آن شورای عالی ورود پیدا کرد. برای ما مبنا این بود تا براساس شاخص‌ها بتوانیم تصمیم‌گیری کنیم.
در تهران به دلیل حساسیتی که وجود داشت مسوولیت انتخاب لیست به عهده هیات رییسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گذاشته شد و در عین حال قرار شد لیست به تایید نهایی شورای عالی برسد. البته شورای عالی در هیچ استانی در مصداق‌ها دخالت نکرد؛ فقط در تهران به دلیل حساسیت آن شورای عالی ورود پیدا کرد.

تشریح روند رسیدن به لیست ٢١ نفره

وی در ادامه تصریح کرد: نظرمان این بود که براساس شاخص‌ها غربالگری انجام شود و با توجه به اولویت‌ها و مصوبات شورا همین مسیر را جلو رفت. ارزیابی‌ها براساس پرونده‌های افراد و مبنا را خوداظهاری قرار دادیم و کارگروهی ۱۴ نفره تعیین شد تا کار کارشناسی را انجام دهند و براساس پرونده‌ها و شاخص‌ها به افراد امتیاز دهند.

کارگروهی ۷ نفره تشکیل شد که ۵ نفر از اعضای آن از هیات رییسه شورای عالی بودند مسوولیت کارگروه بر عهده آقای موسوی‌لاری بود و خانم فرامرزیان، آقایان صادقی، مرعشی و کمالی و خانم کولایی و آقای گرامی مقدم هم از اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در این کارگروه فعالیت داشتند. در واقع این ۷ نفر مسوول تنظیم لیست تهران شدند.

کمیته کارشناسی زیرنظر این ۷ نفر کار می‌کرد. با توجه به غربالگری انجام شده به لیست ۱۵۰ نفره رسیدیم از این بعد نگاه دیگر نه امتیازبندی بلکه رای‌گیری بود. بنا بود بر اساس مصوبات شورای عالی و رعایت سهمیه هاْلیست در هیات رییسه و در نهایت پیشنهاد شده بود که از ۷۰۰ نفر بخواهیم تا خودشان با رای‌گیری ۲۱ نفر را به ما معرفی کنند که چهره‌های غیرحزبی با این روند مخالف بودند و می‌گفتند اعضا با هم تعامل می‌کنند و فقط چهره‌های حزبی بالا می‌آیند اما در مرحله‌ای که به ۱۵۰ نفر رسیدیم در جلسه‌ای از این افراد خواستیم در انتخاب لیست نهایی به ما کمک کنند. عارف افزود: براساس تخصص‌هایی که مورد نیاز شورای شهر بود، تخصص‌ها در ۱۰گروه تخصصی تقسیم‌بندی شدند و برای هر گروه ظرفیتی در نظر گرفته شد.

بر همین اساس در جلسه‌ای که این ۱۵۰ نفر حضور داشتند درخواست کردیم تا خودشان در این ۱۰ گروه بر اساس پیشنهاد اولیه خودشان تقسیم شوند و در هر گروه تا سه برابر ظرفیت آن گروه را به ما معرفی کنند. در اینجا یکی از دوستانی که بعدا در فضای مجازی شعار داد و با لیست خیلی مخالفت کرد، مطرح کرد که کار مشکلی است و چون به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اعتماد داریم تفویض اختیار می‌کنیم به شورا تا شورا این کار را بکند، آنجا مطرح شد که شما نمی‌خواهید تفویض اختیار کنید این اختیار برای شورا محفوظ است، اما شورا قصد دارد با کمک شما این کار انجام شود و لیست نهایی حتی‌الامکان با نظر این ۱۵۰ نفر بسته شود. در نهایت قرار شد گروه‌ها تشکیل جلسه دهند اگر همه امضا کردند که نمی‌توانیم افراد را انتخاب و معرفی کنیم ما (شورای عالی) خودمان این کار را انجام می‌دهیم و نهایتا همه امضا کردند که نمی‌توانند و بعد از آن کمیته ۷ نفره فعال شد و این مسوولیت را به عهده گرفت.

تصمیم‌گیری در مورد نحوه بستن لیست در انتخابات بعدی

رییس فراکسیون امید مجلس همچنین خاطرنشان کرد: کمیته ۷ نفره پیشنهاد اولیه خود را در هیات رییسه مطرح کرد و در هیات رییسه برای هر کرسی ۲ نفر با رای‌گیری انتخاب شدند. بنابراین برای هر کرسی دو برابر ظرفیت در نظر گرفته شد یعنی لیست ۴۲ نفره تعیین شد و با رای‌گیری در شورای عالی از میان ۴۲ نفر، ۲۱ نفر انتخاب و به مردم معرفی شدند. البته به لیست و چگونگی تعیین لیست انتقادهایی شد. ما نقدها را می‌پذیریم. ماهیت گفتمان اصلاحات نقدپذیری است. از نخبگان جامعه می‌خواهیم عملکرد شورای عالی را در همه زمینه‌ها از جمله بستن لیست نقد کنند و در سه چهار ماه آینده برای ما ارسال کنند قطعا از نظرات آنها در ادامه کار شورای عالی استفاده خواهد شد.
او اما به انتخابات دور بعدی مجلس هم اشاره کرده و گفته است: «در مرحله بعد انتخابات مجلس را در سال ۹۸ پیش رو داریم باید بررسی شود که با این مکانیزم پیش برویم یا مکانیسم دیگری داشته باشیم. ان‌شاءالله با استفاده از نظرات کارشناسی، سعی خواهد شد با خطای کمتر و کیفیت بهتر امور دنبال شود.»

مردم تهران لیست واقعی را تشخیص دادند

عارف اما در ادامه به نگاه مردم تهران به لیست‌های موازی اشاره کرده و گفته است: «ما به هرگونه نقدی احترام می‌گذاریم و سعی می‌کنیم از آنها استفاده کنیم اما مشاهده می‌کنید که مردم در تهران چه کار کردند در این دوره از انتخابات حدود ۵۰ لیست به صورت جعلی و موازی منتشر شد اما مردم تهران لیست واقعی را تشخیص دادند. مردم این انسجام و رویکرد را به خوبی قبول کرده‌اند. دوستانی که نظر می‌دهند، بدانند حفظ سرمایه اجتماعی و حفظ اعتماد مردم برای ما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. بالاخره مردم این رویکرد را پذیرفتند که به دهه ۸۰ که خانم‌ها و جوانان سهمی نداشتند، برنگردیم. البته باز می‌گویم در انتقاد باز است و هرجای کارمان اشکال داشته باشد در گام‌های بعدی اصلاح می‌کنیم.»

ماجرای شایعه پرداخت دو میلیاردی پول برای حضور در لیست

موضوع دیگری که عارف به آن پرداخته است شایعاتی است که در مورد پرداخت پول برای حضور در لیست اصلاح‌طلبان در فضای مجازی منتشر شده بود.
او در این مورد گفت: «در مورد هزینه‌های تبلیغاتی برآوردی که دوستان در ستاد تهران داشتند اعلام کردند و البته خیلی مربوط به شورای عالی سیاستگذاری نیست. ستاد تهران برآورد کرده و به این نتیجه رسیده هرکدام از کاندیداهایی که در لیست قراردارند تا سقف مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان برای هزینه تبلیغات‌شان بپردازند. این موضوع در شورای عالی سیاستگذاری و هیات رییسه مطرح شد و مبلغ ۵۰ میلیون تومان برای هزینه‌های تبلیغاتی تعیین و مقرر شد ستاد سایر هزینه‌ها را از تشکل‌ها و خیرین بگیرد.
در مورد دو میلیارد تومان هم قبل از اینکه واردبستن لیست شویم گزارشی دریافت شد مبنی بر اینکه حدود ۶-٥ ماه قبل فردی به یک فرد دیگر گفته برای اینکه در لیست قرار بگیری باید دو میلیارد تومان بپردازی. آن فرد هیچ ارتباطی با شورای عالی سیاستگذاری نداشت. در آن زمان آقای محمودصادقی، نایب‌رییس هیات رییسه شورای عالی بود، او را مامور پیگیری کردیم و ایشان بحث جدی را با هر دو نفر داشت، هم آن خانمی که مدعی شده بود و هم آقایی که قرار بود پول را بگیرد. اولا مشخص شد هیچ ربطی به شورای عالی سیاست‌گذاری نداشته و توسط وابستگان یکی از احزاب این موضوع مطرح شده است. بنابراین هیچ ربطی به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نداشت. بعد از آن مجددا این مساله مطرح شد در حالی که ما بنا داشتیم تا از این مسائل بگذریم. نهایتا قرار شد تا این موضوع را پیگیری حقوقی کنیم.
این نکته را باید تاکید کنم که ویژگی بارز جریان اصلاح‌طلب پاکدستی است و نسبت به آن حساس هستیم و اجازه نمی‌دهیم برخی جریانات بخواهند با اتهامات بی‌اساس جریان اصیل اصلاح‌طلب را وارد حاشیه کنند و انتظار هم از اصلاح‌طلبان است که از این ویژگی مهم جریان اصلاح‌طلب به خوبی حفاظت و حراست کنند.

هیچ فرد دیگری در بستن لیست انتخاباتی نقش نداشته است

موضوع دیگری که عارف به آن پرداخته شایعات مبنی بر دخالت پسر او در بسته شدن لیست اصلاح‌طلبان است. او در این مورد گفت: «در مورد نقش پسر بنده در بستن لیست‌ها هم باید بگویم که پسرم مدت‌هاست همکاری در کار سیاسی ندارد و نه در انتخابات مجلس و نه در انتخابات شوراها حضور نداشت.
فرزندم اگرچه از بنیانگذاران بنیاد امید ایرانیان بود و برای تشکیل این بنیاد زحمات زیادی کشید و نخستین مدیرعامل بنیاد هم بود ولی بعد از انتخابات ۹۲ به دلیل اعتقاد به گردش نخبگان به صورت داوطلبانه از مدیرعاملی کناره‌گیری کرد و اکنون در هیات‌مدیره بنیاد امید حضوری ندارد و مسوولیتی هم در بنیاد امید متوجه او نیست و به دنبال علایق شخصی خودش است و فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی او که حق طبیعی هر فردی است ارتباطی با بنیاد امید ایرانیان ندارد. نه تنها فرزند من بلکه هیچ فرد دیگری در بستن لیست انتخاباتی نقش نداشته است. رای، رای شورای عالی بود. هیچ فردی در بستن لیست نقشی غیر از تصمیمات شورای عالی و هیات رییسه نداشت. چه برسد به پسر بنده که اصلا درگیر انتخابات نشد.»

عارف همچنین تصریح کرد: «یادمان نرفته رقیب در ٨-٧ سال پیش فاتحه اصلاحات را در این کشور خوانده بود. از مساله ۸۸ عبور می‌کنم؛ آن بحث جداگانه‌ای دارد اما در انتخابات ۸۶ با تمام توان وارد عمل شدیم و نتیجه در انتخابات مجلس در تهران این شد که ۵-٤ نفر را به دور دوم فرستادیم. در انتخابات ۹۰ چه کردیم؟ هیچ حضوری نداشتیم. طبیعتا اکنون رقیب نمی‌تواند این شرایط را بپذیرد. متاسفانه عملا حذف اصلاحات را مطرح کردند و خیلی از اصلاح‌طلبان هم در اوایل دهه ۹۰ پذیرفته بودند و ما به این مرحله رسیدیم طبیعی است که جریان رقیب هم تلاش می‌کند.» او اما ریشه انتقادها به لیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات شوراها را موضوع دیگری دانست و گفت: «طبیعی است که نقدها و انتقادات وجود داشته باشد. چرا این ۲۱ نفری که انتخاب شده‌اند و در لیست قرار گرفته‌اند نقد نمی‌کنند؟ چرا آنهایی که تا روز قبل از بستن لیست در مصاحبه‌های‌شان به به و چه چه می‌کردند فردای آن روز که در لیست قرار نگرفتندصدای اعتراض‌شان بلند شد؟ان‌شاءالله با مکانیزم منطقی و مشورتی اعضای شورای شهر، شهرداری که چهره برجسته و ملی باشد برای شهر تهران انتخاب شود.»

او در مورد دلیل برگزاری جلسه فراکسیون امید با حسن روحانی در آینده نزدیک هم گفته است: «توقع جریان اصلاحات این است که در تشکیل دولت آینده مورد مشورت و رایزنی قرار گیرد تا یک کابینه برجسته با کارایی بالا تشکیل شود. به هر حال جریان اصلاحات با تمام توان به صحنه آمد به خصوص فراکسیون امید که تک تک اعضای آن در سراسر کشور سخنرانی‌های زیادی را انجام دادند. بنابراین توقع جریان اصلاحات این است که حداکثر تعامل را دولت با این جریان داشته باشد. عارف در پاسخ به این سوال که آیا لاریجانی با او مشورت می‌کند یا نه نیز گفته است: «البته من چهره شاخص نیستم. بارها اعلام آمادگی کردم برای مواردی که لازم باشد مشورت کنند. منتها هروقت ایشان تشخیص بدهند ما در خدمت‌شان هستیم. البته ایشان اشراف کامل بر امور دارند. چند دوره رییس مجلس بودند و هر وقت لازم بدانند قطعا ما استقبال می‌کنیم.»




منبع : اعتماد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار