عضو کانون عالي شوراهاي اسلامي کار مي‌گويد دليل اجراي شتابزده طرح کارورزي اين است که دولت تحت فشار است و مي‌خواهد بازار کار را ولو به شکل مُسکن موقتي تحريک کند.
کد خبر: ۴۴۷۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹ 25 June 2017
به گزارش تابناک : علي اصلاني با اشاره به اجراي طرح کارورزي فارغ‌التحصيلان از دهه نخست تيرماه اظهار کرد: مهمترين مشکل حال کشور اشتغال است که به نگراني خاطر جامعه و بسياري از خانواده‌ها منجر شده است تا جايي که حتي در مناظرات انتخابات هم اشتغال و رفع دغدغه بيکاري به يک گفتمان تبديل شده بود لذا دولت در حوزه ايجاد شغل مصمم است به هر طريقي که شده ولو به شکل مسکن موقت اهداف خود را از توسعه اشتغال با اجراي طرح‌هاي اشتغال محقق کند.

وي افزود: طرح کارورزي هم در اين راستا تصويب شده و قرار است از اين هفته اجرايي شود منتها بهتر بود قبل از اجراي شتابزده طرح به طور سه جانبه مورد بررسي و کار کارشناسي قرار مي‌گرفت ولي عجله کرده و طرح را بدون اصلاح ايراداتش زودتر به اجرا درآوردند.

عضو کانون عالي شوراهاي اسلامي کار تاکيد کرد: بر اساس اعلام وزارت کار تاکنون ۲۰۰ هزار نفر در سامانه کارورزي ثبت نام کردند که از اين تعداد تنها ۵۰ هزار نفر فارغ التحصيل دانشگاهي بوده‌ است بنابر استقبال فارغ التحصيلان از اين سامانه کمرنگ بوده طبيعي است چون کسي که داراي مدرک کارشناسي ارشد است و تحصيلات عاليه دارد حاضر به کارورزي با حقوق ناچيز نيست.

اصلاني با اين اعتقاد که کثرت دانشگاهها و ايجاد مراکز متعدد پيام نور، علمي کاربردي و غير انتفاعي در کشور از جمله عوامل موثر در مدرک گرايي است، گفت: قرار بود مراکز علمي کاربردي براي برگزاري دوره‌هاي آموزشي شاغلان بنگاهها و سازمانها باشد تا در کنار شغل مهارتي هم کسب کرده باشند ولي اين مراکز برخلاف انتظار کمترين آموزش را درباره مهارت و شغل به افراد مي‌دهند و در پايان دوره، تنها به يک مدرک تحصيلي بسنده مي‌کنند.

اين مقام مسئول کارگري در عين حال ايرادات طرح کارورزي را از دو منظر مورد ارزيابي قرار داد و گفت: اولين مشکل طرح معافيت بيمه‌اي کارفرمايان است. بدهي دولت به سازمان تامين اجتماعي زياد است و با معافيتي که در اين طرح براي کارفرمايان به مدت دو سال پيش‌بيني شده منابع تامين اجتماعي دچار مشکل خواهد شد.

وي افزود: مساله بعدي اين است که هيچ ضمانتي بعد از دو سال براي نيروي کارورزي که در اين طرح آموزش مي‌بيند ديده نشده است و مشخص نيست که بعد از اتمام دوره کارورزي آيا نزد کارفرما مي‌ماند يا بايد کارگاه را ترک کند و جايش را به کارورز ديگر بدهد.

به اعتقاد رييس کانون شوراي اسلامي کار البرز طرح کارورزي بايد در شوراي عالي کار به طور سه جانبه چکش‌کاري مي‌شد تا طرحي مورد وفاق و رضايت همه گروهها و تشکل‌ها با کمترين درصد خطا به تصويب مي‌رسيد و اجرايي مي‌شد.

اصلاني با طرح اين پرسش که چند درصد مشکل اشتغال کشور ناشي از نداشتن تخصص است؟ اظهار کرد: اي کاش وزارت کار قبل از اجراي طرح کارورزي بررسي و اعلام مي‌کرد که براي حل مشکل اشتغال، چقدر نيروي متخصص لازم است و چند درصد کارخانه‌ها با مشکل نيروي ماهر و متخصص روبه رو هستند سپس نيروهاي کارورز را به اين کارخانه‌ها هدايت مي‌کردند.

وي در پايان گفت: شايد به اين دليل که دولت و وزارت کار تحت فشار هستند طرح کارورزي اين طور با عجله اجرا مي‌شود ولي بايد آثار و پيامدهاي اجراي آن را هم ببينيم و از آسيب‌هاي اجتماعي، اجحاف به نيروي کار و ناديده گرفتن حقوق او غافل نشويم.





منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار