مقامات دولت "دونالد ترامپ" نگران آن هستند که لایحه قانونی اعمال تحریم‌ها علیه روسیه بصورت کنونی آن موثر واقع نشده و به روابط واشنگتن با مسکو و حتی کشورهای اروپایی آسیب جدی بزند.
کد خبر: ۴۴۷۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹ 24 June 2017
به گزارش تابناک : "شان اسپایسر" سخنگوی رسمی کاخ سفید در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که دفتر ریاست جمهوری آمریکا در حال تجزیه و تحلیل لایحه قانونی مربوط به اعمال تحریم‌ها علیه روسیه است، برای اینکه نگران آن است که این اقدامات موثر واقع نشده و حتی زیان بخش باشند.  

به گفته وی، دفتر ریاست جمهوری "دونالد ترامپ" فعلا از تفسیر در باره این لایحه قانونی اجتناب می ورزد، برای اینکه این سند باید ابتدا بطور دقیق مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار بگیرد.

اسپایسر در پاسخ به سئوال خبرنگاران در مورد اینکه کاخ سفید دقیقا نگران چه مسئله ای است، یادآور شد که نگرانی از این جهت است که این قانون چگونه تحقق خواهد یافت و اینکه چگونه می تواند به اهداف درنظر گرفته شده در آن دست یابد. به گفته وی، رئیس جمهوری ترامپ دارای دیدگاه خاصی برای موثر واقع شدن تحریم‌ها علیه روسیه است.

کاخ سفید دیدار ترامپ با پوتین را مشروط کرد

سخنگوی کاخ سفید همچنین بعید ندانست که دونالد ترامپ در حاشیه نشست سران گروه «جی-20» در هامبورگ آلمان، با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه دیدار کند، ولی یادآور شد: «البته انجام این دیدار بستگی به سطح آمادگی طرف روسی برای حل و فصل مشکلات مشترک خواهد داشت. اگر ما مشاهده کنیم که مسکو چنین آمادگی را دارد، قطعا مایل هستیم که چنین دیداری صورت بگیرد.»  

اسپایسر تاکید کرد که واشنگتن خواهان همکاری با مسکو در تمامی زمینه هایی است که امکان آنها وجود دارد و برای امنیت ملی آمریکا مفید خواهند بود.

لازم به یادآوری است که روز پنج شنبه "لیندزی اولترس" سخنگوی دیگر کاخ سفید اعلام کرده بود که نمی تواند در مورد امکان دیدار روسای جمهوری آمریکا و روسیه در هامبورگ توضیحی بدهد. "دمیتری پسکوف" سخنگوی کاخ کرملین نیز به خبرنگاران گفت، هنوز برنامه ای برای دیدار پوتین و ترامپ در تاریخ 7 جولای در هامبورگ ریخته نشده، چون طرفین به توافق مشخصی در این زمینه دست نیافته اند.

نگرانی واقعی کاخ سفید چیست؟

روزنامه «واشنگتن پست» به نقل از منابع خبری خود نوشته است که دولت ترامپ قصد دارد تغییراتی در سند مصوبه در سنای آمریکا در خصوص تحریمها علیه روسیه بدهد. به گفته یک مقام آگاه،  کاخ سفید مخالف وضعیتی است که این لایحه قانونی بتواند اختیارات رئیس جمهوری را کاهش دهد. این نگرانی بیش از هر چیز در این مورد است که امکان لغو تحریمها توسط کاخ سفید گرفته شود.  

"رکس تیلرسون" وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته اعلام کرده بود که سند مصوبه در مورد تحریم‌ها علیه روسیه، امکانات دولت برای برخورد دیپلماتیک با مسکو را از بین می برد. "باراک اوباما" رئیس جمهوری سابق آمریکا هم با وجودیکه خود مبتکر اعمال تحریمها علیه روسیه بود، با لایحه قانونی جدید مخالفت کرده است.

مسئله این است که اگر لایحه قانونی تحریم‌ها علیه روسیه به شکل کنونی آن به تصویب برسد، مشکلات جدی نه تنها در روابط با روسیه، بلکه با برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بخصوص مصرف کنندگان گاز طبیعی روسیه بوجود خواهد آورد. مسئله این است که یکی از شرکت‌های روسی مورد تحریم واقع شده، ساخت خط لوله گاز «جریان شمالی-2» را بر عهده دارد. این شرکت از هم اکنون برای تامین سرمایه به چین روی آورده، چرا که در صورت اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا، شرکای اروپایی آن دیگر نمی توانند این عملیات را تامین مالی کنند.





منبع : روزنامه ایزوستیا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار