مشارکت زنان در فعالیت های اقتصادی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سایه برخورداری آنان از امنیت اجتماعی با افزایش چشمگیری مواجه شده است اما همچنان توانمندی های قابل توجه این قشر میلیونی را می توان ظرفیتی مغفول برای توسعه روزافزون صنعت گردشگری یا صادرات نامرئی دانست.
کد خبر: ۴۳۲۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰ 29 May 2017
به گزارش تابناک : به نقل از ایرنا و رئیس اداره کارآفرینی و اشتغالزایی سازمان میراث فرهنگی کشور بین 60 تا 70 درصد از کل فعالان عرصه گردشگری جهان را بانوان تشکیل داده اند تا صادرات نامرئی بخش قابل توجهی از اقتصاد جهان را در دست بگیرد. 
صنعت گردشگری در یک دهه اخیر آنچنان به حضور این گروه وابسته شده که سازمان جهانی گردشگری در سال 2010 میلادی آماری در زمینه حضور شگفت انگیز زنان شاغل در این صنعت منتشر کرده است تا حضور پررنگ بانوان در این زمینه بار دیگر مورد تاکید قرار گیرد. 
بر اساس این آمار که از بررسی فعالیت های بانوان در بیشتر کشورهای در حال توسعه جهان به دست آمده است، زنان در مبحث مدیریتی بسیار تواناتر از مردان عمل کرده و در مبحث حقوق و دستمزد تقریبا بین 15 تا 20 درصد ارزان‌تر از مردان کار می‌کنند.
مهم‌ترین و جالب‌ترین آمار مربوط به 2 برابر بودن کارآفرینان زن در این صنعت است و جالب‌تر اینکه یک پنجم وزیران و مسئولان رده بالای گردشگری در منطقه مورد بررسی را بانوان تشکیل می‌دادند. 
وجود یک بانو در راس سازمان میراث میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در دولت یازدهم نیز نویدبخش بهره مندی حداکثری از ظرفیت بانوان کارآفرین در این صنعت است و در زمان حاضر و به گفته مسئولان 166 بانوی سرمایه گذار در حوزه سرمایه گذاری گردشگری در کشور فعالیت های مثبت و موثری دارند.
بانوی موفق و سرمایه گذار در حوزه گردشگری ورزشی بانوان با اشاره به نقش زنان در تولید ثروت به عنوان نیمی از جمعیت جامعه، گفت: با توجه به روحیه ذاتی بانوان و مدیریت دقیق‌تر آنان، جای تردید نیست که این گروه نسبت به مردان در این حرفه و صنعت موفق‌تر خواهند بود و گردشگری می‌تواند روی نیروی انسانی بانوان برای پیشرفت حساب باز کند. 
رقیه حاتمی پور که مبتکر رالی گردشگری بانوان ایران در سال 92 شمسی است، ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی در دولت یازدهم شاهد حضور گسترده بانوان در سطوح مختلف این سازمان دولتی بوده که بیانگر توانایی بانوان در رونق صنعت گردشگری است.
به گفته وی هم اکنون تعداد گردشگران زن در کشورمان بنا به دلایل متعددی معدود بوده و هنوز به جایگاه مناسب خود نرسیده است و این در حالی است که بسیاری از کشورها با توجه به تعداد بالای زنان گردشگر در دهکده جهانی سعی کرده‌اند تا شرایط بسیار اختصاصی برای بانوان فراهم کنند و از درآمد حضور این گروه در داخل مرزهایشان نیز بهره‌مند شوند.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ماکو به توسعه فعالیت های اقتصادی بانوان در دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: برنامه ریزی منسجم برای تحقق جایگاه بانوان سرمایه گذار در توسعه و اشتغال زایی در صنعت گردشگری اجتناب ناپذیر است.
سونیا پوریامین حضور بانوان توانمند منطقه آزاد ماکو در نمایشگاه توانمندی های بانوان این منطقه را یادآور شد و بیان کرد: تولید و اشتغال با کمک بانوان امکان پذیر است و با توجه به اینکه صنعت گردشگری، صنعتی ظریف و حساس است باید از ظرفیت های بانوان در این زمینه به خوبی استفاده شود. 
وی ادامه داد: حضور مستمر زنان در صنعت گردشگری و صنایع مرتبط از جمله تولید پوشاک، صنایع غذایی و... زمینه ساز فعالیت های نو و همچنین ایجاد نشاط و شادابی در جامعه است.
یک کارشناس ارشد حقوق نیز نسبت به توانمندی های زنان در توسعه گردشگری از زاویه حقوق شهروندی سخن گفت و ادامه داد: در صورت آشنایی بانوان با حقوق شهروندی، این قشر توانمند به کارآفرینان موفقی در عرصه های مختلف و به ویژه بخش گردشگری تبدیل می شوند. 
پریا ولی زاده افزود: آگاهی و پویایی بانوان در سایه تحقق حقوق شهروندی افزایش می یابد و آنان را به فعالیت های مستمر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی سوق می دهد. 
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی نیز معتقد است که منطقه آزاد ماکو با داشتن مناطق بکر گردشگری، در جذب گردشگران ماجراجو و رونق طبیعت گردی، آینده روشنی دارد و بانوان فعال در زمینه گردشگری می توانند در مسیر این افق روشن قرار بگیرند. 
شهلا تاج فر افزود: با حمایت های دکتر روحانی تعداد تشکل های مردمی بانوان برای کارآفرینی رو به گسترش است و از لحاظ تعداد 80 درصد افزایش یافته است. 
وی در مورد اشتغال زایی جوانان و به خصوص بانوان افزود: رویکرد دفتر امور بانوان پیش از این حمایتی بوده اما در زمان حاضر به توان افزایی و مهارت افزایی تغییر یافته است که رویکردی اقتصادی در راستای منویات رهبری و تحقق اقتصاد مقاومتی است.
بانوی عضو اتاق بازرگانی ایران نیز با تاکید بر ارتقا سطح دانش بانوان در حوزه گردشگری، گفت: جذب سرمایه گذار از کشورهای دیگر و تبادل تجربه ها و رفع مسائل و مشکلات فعالان در بخش گردشگری باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد. 
فاطمه قنبرپور افزود: به عنوان یک کارآفرین و سرمایه گذار در منطقه آزاد ماکو، توصیه می کنم تا بانوان توانایی هایشان را در حوزه گردشگری و صنایع دستی به کار بگیرند و مسیر موفقیت را با اطمینان طی کنند. 
به گفته رئیس اداره کارآفرینی و اشتغالزایی سازمان میراث فرهنگی کشور نیز انجمن بانوان حامی توسعه صنعت گردشگری ایران با توجه به نیاز فعلی جامعه، پس از بررسی های فراوان برای شناسایی بانوان سرمایه گذار و فعال در همه بخش های مرتبط با صنعت گردشگری شکل گرفته و اکنون پس از گذشت یک سال، جلسه های این انجمن در بیش از 20 استان کشور تشکیل شده است.
فرشته نویم با اشاره به اینکه این انجمن تاکنون 170 نفر عضو گرفته است، بیان کرد: مراحل اولیه ثبت این انجمن طی شده ولی جذب بانوان توانمند در سراسر ایران مورد توجه است. 
وی در خصوص اهداف انجمن بانوان حامی توسعه صنعت گردشگری ایران اظهار کرد: این انجمن با هدف برندسازی، دیدن تمام لایه های صنعت گردشگری و صنایع دستی و همکاری و همراهی بانوان کشور با یکدیگر تشکیل شده و تا کنون در نزدیک کردن بانوان فعال کشور به یکدیگر بسیار موفق بوده است.
به گزارش ایرنا صنعت گردشگری یا صادرات نامرئی پس از صنایع نفت و خودروسازی به سومین صنعت درآمدزای جهان تبدیل شده است و از نظر اقتصادی سبب ایجاد اشتغال، کاهش بیکاری و افزایش درآمد می‌شود. 





۲۰ میلیون تن زباله در سال نتیجه فرهنگ غلط و نبود مدیریت است

چالش های اقتصاد ایران در سال ۹۶



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار