روزها و سالهایی بود که کشورهای بزرگ جهان برای تنبیه کشورهای دیگر وباهدف سازگارکردن آنها از تحریم گندم،شکر و حتی دارو و بعد هااز تحریم فروش مواد اولیه و یا نخریدن کالا استفاده می کردند. با توجه به رقابتی شدن اقتصاد دنیا و حذف و کاهش انحصارها این نوعتحریم ها به مرور کم اثر می شد و ازسوی دیگر راه را برای ستمگر نشان دادن کشور تحریم کننده باز نگه می داشت. حالا اما کشورهای کوهپیکر اقتصادی از ابزار موثر تحریم جهانگردی استفاده می کنند. کشور چین حالا با قدرت اقتصادی بزرگی که دارد از این ابزار علیه کره جنوبی استفاده می کند.
کد خبر: ۴۲۸۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱ 22 May 2017
به گزارش تابناک : به نقل از ساعت 24 چین سال‌ها است که با وضع ممنوعیت ورود بعضی کالاها به مقابله با کشورهایی رفته که در تنش سیاسی با این کشور هستند.وضع این نوع ممنوعیت‌ها با توجه به بازار گسترده چین و جمعیت عظیم آن، برای کشور صادر کننده دست‌کم کاهش درآمد را به دنبال دارد.اما چین برای ضربه زدن به کره جنوبی روش متفاوتی را در پیش گرفته است.اخیرا مقام‌های دولتی در پکن به برگزارکنندکان تورهای مسافرتی دستور داده‌اند از بردن گروه‌های توریستی به کره جنوبی خودداری کنند.این ممنوعیت پس از راه‌اندازی "شبکه دفاع ضدموشکی تاد" در کره جنوبی در حدود یک ماه پیش به اجرا درآمد و انتقاد شدید چین را به همراه داشت.سیستم دفاع موشکی آمریکا در کره جنوبی 'راه افتاد'.خبرگزاری فرانسه به نقل از شرکت خدمات بین‌المللی توریستی چین و کره گفته است در ماه‌های اخیر تعداد شهروندان چینی متقاضی سفر به کره جنوبی به شدت کاهش یافته است. این شرکت گفته است پیش از این به طور متوسط ۴۰۰۰ تور در ماه به متقاضیان چینی می‌فروخته اما بعد از هشدارهای امنیتی به شهروندان چینی درباره سفر به کره جنوبی و همچنین ممنوعیت ارسال مسافران به این کشور همسایه، این تعداد به ۵۰۰ تور رسید.چیننصب شبکه دفاع ضد موشکی تاد را باعث برهم خوردن قوا در منطقه می داند.چین نصب شبکه دفاع ضد موشکی تاد را باعث برهم خوردن قوا در منطقه می‌داند.اعلام توافق نصب تجهیزات شبکه دفاع ضد موشکی تا د در کره جنوبی در ماه مارس سال جاری انتقاد گسترده دولت چین را در پی داشت. این سیستم البته حدود بیست روز پیش راه‌اندازی شد و هدف آن مقابله با "تهدیدهای موشکی" کره شمالی اعلام شده است."تاد" به منظور ردیابی و انهدام موشک‌های بالستیک کوتاه-برد و میان-برد طراحی شده است.
تعداد مسافران کشورهای مختلف به کره جنوبی
مارس ۲۰۱۷
یک میلیون و ۳۳۱۰۰۰
کشورهای شرق آسیا و حوزه پاسیفیک
۲۲۷۰۰۰ ژاپن
۷۴۵۰۰ تایوان
۶۳۰۰۰ هنگ‌کنگ
۵۱۰۰۰ تایلند
در پی راه‌اندازی این سیستم، دولت چین از آمریکا و کره جنوبی خواست تا "فورا نصب و راه‌اندازی شبکه دفاع ضد موشکی تاد را متوقف کنند.دولت چین می‌گوید که نصب این "سیستم دفاعی" در کره جنوبی به معنی افزایش امکانات دفاعی کره جنوبی در برابر تهاجم موشکی خارجی خواهد بود و به این ترتیب، "توانایی بازدارندگی چین" تضعیف می‌شود.پس از این اقدام بود که دولت چین از شهروندانش خواست تا از سفرهای تفریحی به کره جنوبی خودداری کنند و منابع صنعت گردشگری کره جنوبی هم تایید کرده‌اند که درآمد این صنعت در مقایسه با سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.این ممنوعیت در حالی است که چین به طور معمول دارای بالاترین تعداد گردشگرانی بوده که به کره جنوبی سفر می‌کرده‌اند.
مثال ترکیه و روسیه
چین اولین کشوری نیست که در سال‌های اخیر با وضع یک ممنوعیت داخلی اقتصاد کشور دیگری را هدف قرار می‌دهد.حدود یک سال و نیم پیش جنگنده‌های ترکیه یک هواپیمای روسیه را در منطقه مرزی سوریه سرنگون کردند که خلبان این هواپیما در اثر تیراندازی پیکارجویان کشته شد.ترکیه در ابتدا از عذرخواهی خودداری کرد که این امتناع خشم روسیه را بر انگیخت. ولادیمیر پوتین: ترکیه از سرنگونی جنگنده روسی، پشیمان خواهد شد.ترکیه بابت ساقط کردن هواپیمای روسیه 'عذرخواهی کرد'.روسیه در واکنش به این اقدام سفر جهانگردان روسی به ترکیه را ممنوع کرد و در کنار آن واردات بعضی اقلام نظیر سبزیجات و میوه از ترکیه ممنوع شد.آن زمان آقای پوتین گفته بود که این محدودیت‌ها تا زمان عذرخواهی ترکیه لغو نخواهد شد.تحریم‌های گردشگری روسیه با خسارت‌های اقتصادی برای ترکیه همراه بود. به گفته وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه تعداد توریست‌های روسیه در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۳ میلیون ششصد هزار نفر بود که در سال بعد به ۸۷۰ هزار نفر کاهش یافت.
در نهایت تابستان سال گذشته (ژوئن ۲۰۱۶) ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه بر سر عادی‌سازی روابط میان دو کشور به توافق رسیدند.
این توافق باعث شد تحریم‌های مربوط به گردشگری ترکیه لغو شود و گردشگران روسی دوباره سفر به ترکیه را از سر گرفتند.



۲۰ میلیون تن زباله در سال نتیجه فرهنگ غلط و نبود مدیریت است

چالش های اقتصاد ایران در سال ۹۶


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار