بازارهای جهان دوباره ترامپی شدند. سه‌شنبه، خبر درخواست ترامپ از رئیس سابق «اف‌بی‌آی»‌ برای بستن پرونده ارتباط مقام‌های کاخ سفید با روسیه، جنجالی شد تا بازارهای چهارشنبه تحت‌تاثیر تحولات آمریکایی باشند.
کد خبر: ۴۲۶۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۳ 18 May 2017
به گزارش تابناک : به نقل از اقتصاد آنلاین تنش کم‌سابقه در سیاست داخلی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، روز گذشته ارزش پول این کشور را پایین آورد. همزمان، بازارهای سهام نیز متاثر از نگرانی‌ها، افت شاخص‌ها را تجربه کردند. با افت شاخص‌های دلار و بورس، طلا فرصت رشد پیدا کرد. فلز زرد البته از رشد بهای نفت خام نیز نفع برد. این روزها در محافل سیاسی صحبت از احتمال استیضاح دونالد ترامپ است و در مجالس اقتصادی، سخن از احتمال جدی به بن‌بست خوردن اصلاحات مورد نظر رئیس‌جمهوری آمریکا. نماد نگرانی‌ها، از دست رفتن تمام ارزشی است که دلار پس از اعلام پیروزی ترامپ به دست آورده بود. شاخص دلار که در مقطعی از روزهای پس از انتخابات نوامبر 2016 به بالای مرز 103 واحد رفته بود، صبح روز گذشته به زیر مرز 98 واحد رفت تا این شاخص کف بیش از 6 ماهه را تجربه کند.
 
روندسازی اف‌بی‌آی
براساس گزارش‌ها، دونالد ترامپ از جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی خواسته بوده تحقیقات درباره پیوند میان مایکل فلین، مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید و روسیه را پایان دهد. خبرگزاری رویترز نوشته این گزارش‌ها بر مبنای گفته‌های منبعی است که یادداشتی از کومی را دیده است. این خبر یک هفته پس از اخراج کومی ازسوی ترامپ درز پیدا کرده و چند روز پس از خبر درز دادن اطلاعات محرمانه درباره داعش به سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، توجه‌های بیشتری را به دولت ترامپ جلب کرده است. به گزارش دنیای اقتصاد، دخالت دولت در تحقیقات فدرال کاملا ممنوع است. بازارها چهارشنبه را با چنین موضوعاتی شروع کردند تا ارزش دلار ایالات‌متحده با افت روبه‌رو شود. شاخص دلار که سه‌شنبه تا عدد 10/ 98 واحد سقوط کرده بود، صبح چهارشنبه به زیر مرز 98 واحد رفت. رویترز درگزارشی نوشت که تمام جهش شاخص دلار پس از انتخاب ترامپ از دست رفته است.
همزمان با افت دلار، بازاهای سهام نیز که دو هفته گذشته روزهای بسیار خوبی را تجربه کرده بودند، گرفتار ناامیدی دسته‌ای از معامله‌گران شدند. افت شاخص‌ها از بازارهای آسیا شروع شد و بعد بورس‌های اروپا تحت‌تاثیر قرار گرفتند. شاخص آتی ایالات‌متحده نیز کاهش را تجربه کردند.
 
حمایت از فلز زرد
با افت شاخص دلار و خروج سرمایه از بازارهای سهام، بازار فلزهای گرانبها شاهد تقویت قیمت‌ها بود. اونس طلا که سه‌شنبه با 7 دلار رشد به بهای 1237 دلار رسیده بود، چهارشنبه را با قیمت 1244 دلار آغاز کرد. قیمتی که تا ساعت 8 عصر روز گذشته برای اونس ثبت شد، 1256 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز هفته ماه مه رقم خورده باشد. طلا همیشه از تنش‌های سیاسی-اقتصادی نفع می‌برد و باید دید که در روزهای آینده چه اخبار تازه‌ای از راه خواهد رسید. صبح چهارشنبه، تنش‌ها، طلا را به اوج 2 هفته‌ای برد.
رشد 7 دلاری اونس در روز سه‌شنبه هم عمدتا ناشی از افت شدید شاخص دلار بود. نقره نیز به‌دلیل مشابه در این روز رشد کرد. شناسایی سود و پایان موقعیت فروش معامله‌گران طلا هم در این روز یار فلز زرد بود. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی خود در روز سه‌شنبه نوشت:‌ «جبهه ژئوپلیتیک نسبتا آرام است که به نفع بورس‌ها و به ضرر طلاست، با این همه، هر لحظه احتمال گسترش تحولات تازه وجود دارد.» بهای نفت خام روز سه‌شنبه تغییر چندانی نداشت تا طلا اثر چندانی از بازار انرژی نگیرد.
اونس طلا توانسته بار دیگر خود را به میانه کانال 1200 دلار نزدیک کند، اما بیشتر باید در انتظار نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در ماه ژوئن بود. علاوه بر بازار فلزهای گرانبها، بازارهای دیگر نیز در انتظار این نشست هستند. تصویب افزایش نرخ‌های بهره در این نشست می‌تواند دلار را تقویت و طلا را تضعیف کند، گرچه نباید فراموش کرد که اولا روند انقباض ممکن است کند باشد و ثانیا احتمال اثرگذاری عوامل دیگر هم وجود دارد. دیگر بازارها یا تحولات سیاسی می‌تواند روند بازارها را متاثر کند. موسسه سرمایه‌گذاری تی‌دی‌اس در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که بعید به‌نظر می‌رسد حتی افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست ژوئن هم بتواند قیمت طلا را به زیر 1200 دلار در هر اونس کاهش دهد.




۲۰ میلیون تن زباله در سال نتیجه فرهنگ غلط و نبود مدیریت است

چالش های اقتصاد ایران در سال ۹۶

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار