موزه برتر در روز سی و یکم اردیبهشت ماه به مناسبت هفته میراث فرهنگی انتخاب می‌شود و به گفته رئیس ایکوم ایران هدف از انتخاب موزه برتر ایجاد انگیزه و معرفی توانمندی‌های آنهاست.
کد خبر: ۴۲۵۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱ 17 May 2017
به گزارش تابناک : به نقل از مهر «سیداحمد محیط طباطبایی» مدیر ایکوم ایران گفت:

در روز سی و یکم اردیبهشت ماه با همکاری موزه ایران و به مناسبت هشتادمین سال تاسیس نمایشگاهی از ۸۰ اثر خاص موزه و نمایشگاه از آثار تاریخی و باستانی برگزار می شود.
وی گفت که در روز یکم خرداد کارگروه ایکوم در کاخ نیاوران با دعوت از همه دست‌اندرکاران موزه ها و نهادهای فعال در این حوزه برپا می شود. همچنین فعالیت‌های موزه‌های مربوط با کودکان نسبت به دوره‌های قبل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

محیط طباطبایی ادامه داد که بیست و ششم اردیبهشت ماه گالری ابزار نجوم کهن در موزه علوم و فناوری افتتاح میشود. در کاخ گلستان برنامه پاراتور معلولان توسط انجمن پاراتور ایران در روز دوم خرداد برگزار می‌شود. در کاخ گلستان نمایشگاهی از عکسهایی که ناصرالدین شاه گرفته شده است نمایش داده می‌شود. برگزاری مراسم روز جهانی موزه در خانه هنرمندان و انتخاب موزه‌های برتر در روز سوم خرداد برگزار خواهد شد.

مدیر ایکوم ایران افزود:

روز چهارم خرداد در فضای کتابخانه ملی موزه فرهنگ فارس تشکیل می‌شود. در روز پنجم خرداد اختتامیه نمایشگاه هنرمندان خود آموخته به همراه سخنرانی‌های مرتبط آن در موزه ملی برگزار می شود این برنامه از بیست و هشتم اردیبهشت شروع شده و تا پنجم خرداد ماه ادامه خواهد داشت.
محیط طباطبایی ادامه داد که امسال کمیته ملی موزه‌های ایران در حوزه‌هایی که به آن اختصاص ندارد اما می‌تواند جزو وظایفش باشد ورود کرده است. ۲۷ گالری در تهران و شهرستان‌ها نمایشگاهی با موضوع میراث فرهنگی و موزه در هفته موزه برپا می‌کند. ما می‌خواستیم ارتباط مستقیمی بین هنر معاصر و میراث فرهنگی برقرار کنیم. در این زمینه گالری‌های آرت سنتر، شیرین سیحون، فرهنگسرای نیاوران و موزه امام علی(ع) با ما همکاری کرده‌اند. کارگاه تاثیر میراث فرهنگی در هنر معاصر نیز توسط متخصصان ایتالیایی در کاخ گلستان یکم یا دوم خرداد ماه برگزار می‌شود.

احمد محیط طباطبایی گفت:

برای اینکه عدالت نسبی برقرار باشد، موزه‌ها را به دو قسمت عمومی و خصوصی و در سه سطح کوچک، بزرگ و متوسط تقسیم کردیم اما این شاخص بر مبنای وسعت نیست. امیدواریم یک روزی برسد که همه موزه‌ها در یک سطح باشند. ما نمی‌توانیم همه موزه داران را اجبار کنیم که در مسابقات ایکوم شرکت کنند. چون ما یک NGO خصوصی هستیم.
محیط طباطبایی درباره اینکه تاکید بر خصوصی بودن ایکوم است اما اعضای شورای اصلی آن در سازمان میراث فرهنگی سمت دولتی دارند گفت که عضو اصلی من هستم آقای سیدمحمد بهشتی نیز اگرچه مسئولیت پژوهشگاه میراث فرهنگی را بر عهده دارد اما بازنشسته شده است. نهاد غیردولتی یعنی اینکه از جایی پول دریافت نکند. ایکوم ایران نیز از هیچ نهادی تامین مالی نمی‌شود، من حتی پول نداشته‌ام که به ماموریت های خارجی بروم به همین دلیل برای برخی این شائبه پیش آمد که چرا رئیس ایکوم هیچ وقت در مجامع جهانی حضور پیدا نمی کند. من اگر می‌خواستم به این ماموریت‌ها بروم باید از خودم هزینه می‌کردم. چرا زمانی که معاون سامان میراث فرهنگی بودم و شرایط برای سفر پیش می‌آمد و افراد دیگری را بجای خودم می فرستادم کسی از من ایراد نمی‌گرفت.

قلی نژاد از اعضای ایکوم ایران نیز گفت:

ما برنامه‌ای برای انتخاب موزه‌های برتر داریم، اسفند هر سال همه موزه های خصوصی و دولتی دعوت می‌شوند و چارچوب‌های انتخاب موزه برتر برای آنها تشریح می‌شود و نقطه نظرات آنان را که از سال‌های پیش گرفته بودیم در برنامه سال جدید اعمال خواهیم کرد. آنها در هر نشستی پیشنهادات خود را می‌دهند و از طریق سایت در گروه‌های ۱۱ گانه ثبت نام می‌کنند. این گروه‌ها با موضوعاتی از جمله شعار روز جهانی یا بقا و ادامه حیات، استاندارد سازی موزه، کودک و بازدید و خلاقیت و نوآوری تشکیل شده است. هر موزه دار فعالیت‌های خود را که مرتبط با هر یک از این گروه‌ها باشد انطباق داده و خود را کاندید می‌کند تا توسط داوران مورد بررسی قرار گیرد. این داوری‌ها از امروز آغاز شده و تا پس فردا ادامه خواهد داشت.
قلی نژاد گفت که داوران از اهالی موزه‌ها و پیشکسوت‌ها و همه نهادهای موزه داری دعوت شده‌اند. تاریخ داوری‌ها در روز آخر اعلام خواهد شد. امسال بیش از ۵۰ داور داریم، ۶۰ موزه در مرحله پایانی شرکت می‌کنند تعداد موزه‌های شرکت کننده نیز ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

قلی نژاد نیز در پاسخ به این سوال که چرا مدت‌ها است رئیس و اعضای شورای اصلی ایکوم تغییر نمی‌کنند بیان کرد:

کسی خود را به جمع تحمیل نمی‌کند باید از اعضا پرسید که چرا همیشه تنها به چند نفر رای می‌دهند و به جوان‌ها رای نداده‌اند. ما در چارچوب مصوبات ملی عمل می کنیم در شورای بین‌المللی موزه‌ها اعلام کرده‌اند که قوانین این شورا تحت قوانین ملی است در کشوری مانند قرقیزستان یکنفر مسئول ایکوم آن کشور است که حقوق بگیر دولت است. ایکوم جهانی می‌گوید که تحت قوانین ملی عمل کنید نه بین‌المللی. اگر آقای محیط طباطبایی چندین سال است که در این سمت فعالیت می‌کند به خواست خودش نبوده است بلکه اعضا به او رای داده‌اند.




۲۰ میلیون تن زباله در سال نتیجه فرهنگ غلط و نبود مدیریت است

چالش های اقتصاد ایران در سال ۹۶

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار