سامانه آنلاین ایستگاه‌های پایش کیفی هوا راه‌اندازی شد و مردم می‌توانند وضعیت لحظه‌ای کیفیت هوای منطقه مورد نظر خود در سراسر کشور را در این سامانه مشاهده کنند.
کد خبر: ۴۲۴۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸ 14 May 2017

به گزارش تابناک : به نقل از مهر معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم افتتاح  سامانه یکپارچه ایستگاههای پایش کیفی هوای کشور گفت: در ارتباط با بحث پایش آلاینده ها در کشور سیاست هایی را در دولت دنبال کردیم که شامل اطلاع رسانی به ذینفعان، شفاف سازی و ارائه اطلاعات دقیق به مردم در زمان مناسب و به صورت آنلاین، تقویت فعالیت های بین بخشی و گسترش مشارکت و درگیر کردن بخش خصوصی و آزمایشگاههای معتمد، ایجاد اشتغال سبز و ارائه آموزش های تخصصی و عمومی می شد.

سعید متصدی افزود: در کل استانهای کشور پوشش بسیار مناسبی از ایستگاههای پایش کیفی هوا را داریم. در حال حاضر ۱۹۰ ایستگاه در کشور شامل ۲۹ ایستگاه در تهران فعالیت می کنند و ۲۴ ساعته پایش کیفی هوا را انجام می دهند که این پایش با روش های استاندارد بین المللی APE و AN انجام می‌شود و تمام پایش های ذره ای لازم را انجام می دهند.

وی با اعلام اینکه راه اندازی هر ایستگاه یک میلیارد تومان هزینه سرمایه گذاری دارد و هر سال ۴۰ میلیون تومان هزینه نگهداری خواهد داشت، ادامه داد: امروز افزایش ۲۱ درصدی در تعداد ایستگاهها را داشتیم. شبکه گردوغبار کشور را تکمیل کردیم در حالی که سال ۹۲ حتی استانهای جنوبی و غربی کشور پایش درستی نسبت به گردوغبار نداشتند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: سامانه AQMS.DOE.IR از امروز در دسترس همه  شهروندان ایران است و مردم می توانند اطلاعات شاخص آلودگی هوای نزدیک محل زندگی خودشان را در آن مشاهده کنند.

متصدی ادامه داد: شاخص کیفیت هوا شاخصی است که برای اطلاع رسانی عمومی اندازه گیری می‌شود تا ساکنان یک منطقه بدانند با چه میزان آلودگی رویارو هستند. برای ارائه این شاخص آلاینده های مونواکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، ازن و ذرات معلق شامل ذرات زیر میکرون و ذرات زیر ۲.۵ میکرون اندازه گیری می‌شود.

وی اظهار داشت: ذرات زیر ۱۰ میکرون در بخش های فوقانی دستگاه تنفسی تاثیر می گذارد و ذرات زیر ۲.۵ میکرون به نواحی تحتانی دستگاه تنفسی می روند و آنجا ماندگار می شوند. این ذرات ناشی از فعالیت های صنعتی هستند که خاصیت سرطان زایی و اثرات بسیار مخرب روی دستگاه تنفسی دارند و می توانند وارد گردش خون هم بشوند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: روزانه هر ۳۰ تا ۵۰ ثانیه یک بار این آلاینده را غظلت سنجی می کنیم. با استانداردهای مجاز می سنجیم و برای هر آلاینده شاخصی بدست می آید که بزرگترین عدد را به عنوان شاخص اعلام می کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره آلودگی صوتی نیز گفت: همان نظارتی که بر آلودگی هوا داریم بر آلودگی صوتی خودروها و به ویژه موتورسیکلت ها نیز در مرحله تولید و معاینه فنی اعمال می کنیم. امسال بدنبال شبکه پایش آلودگی صوتی هم هستیم که باید مشابه همین شبکه آلودگی هوا راه اندازی شود البته با وجود شبکه پایش آلودگی هوا می توانیم از زیرساخت این شبکه استفاده کنیم و ظرف یک یا دو سال شبکه پایش آلودگی صوتی را راه اندازی کنیم.

متصدی افزود: علاوه بر آلودگی صوتی شبکه پایش امواج، پرتوهای یون ساز و غیریون ساز هم در دستور کار قرار گرفته است که مهمترین امواجه غیر یون ساز امواج فرابنفش است و پرتوهای یون ساز شامل امواج رادیویی، موبایل و بالاترین حد آن یعنی پارازیت های ماهواره می‌شود.

وی در پایان در پاسخ به پرسشی درباره دکل های مخابرات و دکل های فشار قوی گفت: ساماندهی استقرار دکل های مخابراتی از سالهای پیش در دستور کار قرار گرفته که توسط یک شرکت وابسته به شهرداری انجام می‌شود و امیدواریم این شرکت مطابق ضوابط و دستورالعمل های اعلامی رفتار کند اما با قانون جدید امیدواریم نظارت سازمان محیط زیست نیز تقویت شود. حداقل فاصله از آنتن برای نقاط مسکونی ۵۰ متر و برای مناط حساس ۱۰۰ متر است و برای دکل های فشارقوی نیز بر اساس قانون حریم تدوین شده که وزارت نیرو موظف به اجرای آن است اما گاهی ساخت و سازهای غیرمجاز به سمت این حریم پیشروی کرده که مدیریت این موضوع در حوزه ساخت و ساز و وزارت نیرو است.



۲۰ میلیون تن زباله در سال نتیجه فرهنگ غلط و نبود مدیریت است

چالش های اقتصاد ایران در سال ۹۶

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار