به هنگام اجراي طرح موج شکن ها که سطح زيرين آن به وسعت شش هکتار بود تيمي از مشاوران زيست محيطي، دستگاه نظارت و يگ گروه غواصي 15 تا 30 نفره پس از آموزش، مسئوليت جا به جايي مرجان ها را بر عهده گرفتند.
کد خبر: ۴۲۱۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۶ 09 May 2017
به گزارش تابناک کیش؛ معاون عمراني و زيربنايي سازمان منطقه آزاد کيش درخصوص وضعيت مرجان هاي جا به جا شده درجريان عمليات اجراي موج شکن هاي شرقي و غربي در جزيره هندورابي، اظهارکرد: به هنگام اجراي طرح موج شکن ها که سطح زيرين آن به وسعت شش هکتار بود تيمي از مشاوران زيست محيطي، دستگاه نظارت و يگ گروه غواصي 15 تا 30 نفره پس از آموزش، مسئوليت جا به جايي مرجان ها را بر عهده گرفتند.

وي افزود: پيش از جا به جايي مرجان ها مطالعات زيست محيطي گسترده اي انجام شد تا مرجان ها به محيطي منتقل شوند که با مشخصات مکاني پيشين مشابهت داشته باشد از اين رو مرجان هاي هندورابي در دو سايت جابه جا شدند که حدود يک مايل با محل قبلي فاصله دارند.

افشاري گفت: پيش از پيشروي دايک، گروه غواصي همواره 150 متر جلوتر از عمليات اجرايي موج شکن کار پاکسازي منطقه را انجام دادند .
وي اضافه کرد: با توجه به نياز مرجان ها به زير ساخت سخت، غواصان قفس هاي فلزي را تهيه و مرجان ها را از بستر صخره اي جدا و در آن فضا چيدمان کردند و پس از آن مرجان ها بر روي بلوک هاي بتني و مش هاي فولادي چسبانده شدند.
معاون عمراني و زيربنايي سازمان منطقه آزاد کيش با بيان اينکه جا به جايي مرجان ها سال گذشته در ارديبهشت ماه 94 با رعايت مسائل زيست محيطي انجام گرفت و مشکلي وجود ندارد، افزود: در طي اين عمليات و براي اجراي موج شکن ها 60 هزار قطعه مرجان جابه جا شد که 50 هزار قطعه در زير موج شکن و 10 هزار قطعه نيز در پشت دايکي که در ساحل قرار داشت جا به جا شدند .

وي اعتبار جابه جايي مرجان ها را يک ميليارد و 200 تومان اعلام کرد و به ايرنا گفت: با توجه به پراکندگي مرجان ها در فضاي شش هکتاري ، زماني که مرجان ها به مکان جديد منتقل شدند به دليل چيدمان منظم سطحي که هم اکنون اشغال شده کاهش يافته و به سه هکتار رسيده است .

* پايش مرجان ها پنج ساله است
افشاري در مورد نظارت پس از جا به جايي بر وضعيت مرجان ها گفت: پايش ها پنج ساله است، ابتدا هر شش ماه وضعيت مرجان ها توسط تيم مشاور پايش و سپس سالانه خواهد شد.
اين مسئول در حوزه عمراني در سازمان منطقه آزاد کيش به آسيب پذيري مرجان ها در فصل گرما اشاره کرد و گفت: بيشترين آسيبي که متوجه مرجان ها است در مرداد ماه به اوج خود مي رسد که خوشبختانه مرجان هاي جا به جا شده دو تابستان گذشته را به خوبي سپري کردند و بالاي 90 درصد آنها زنده اند.
وي گفت: در جريان جا به جايي مرجان ها موجودات هم زيست را به بستر جديد انتقال داديم، در شرايط کنوني بستر زنده است و ماهيان در کنار آن ديده مي شوند اگر مرجان ها بميرند ديگر موجودات نيز از بين خواهند رفت.
افشاري در خصوص ايجاد سايت مصنوعي براي مرجان ها نيز گفت: در هندورابي گستردگي مرجان ها بسيار قوي است و تعداد آنها قابل مقايسه با جزيره کيش نيست، در مطالعات مديريت يکپارچه سواحل و بازنگري که سال گذشته انجام شده است بايد تحقيق شود که چرا در گزارش اوليه در سال 87 تعداد مرجان ها کمتر بود اما هنگام جابه جايي تعداد آنها بيش از حد انتظار بود بنابراين براي ايجاد سايت بايد بررسي دقيق صورت گيرد .
طرح توسعه جزيره هندورابي با رويکرد اکوتوريسم از سال 93 به دنبال تاکيد رئيس جمهوري در دستور کار سازمان منطقه آزاد کيش قرار گرفته و اين سازمان نيز توسعه اين جزيره را برمحور حفظ محيط زيست بکر و طبيعت هندورابي در دستور کار قرارداده است .
جانمايي و طرح فرودگاه اختصاصي جزيره هندورابي متناسب با چشم انداز توسعه اين جزيره و برمبناي طرح جامع صورت گرفته و هدف از ساخت اين فرودگاه ايجاد تسهيلات لازم براي آمد و شد گردشگران وسرمايه گذاران به اين جزيره است .
در بهمن‌ سال 89 و پس از تصويب و ابلاغ طرح الحاق جزاير هندورابي و فارور کوچک و بزرگ به محدوده منطقه آزاد کيش، هندورابي به منطقه آزاد کيش الحاق شد.
با بهره برداري رسمي از فرودگاه هندورابي امکان سفر به صورت هوايي نيز فراهم شده است .
از نوروز امسال نيز تورهاي گردشگري دريايي از کيش به مقصد هندورابي راه اندازي شده است و تعدادي از گردشگراني که به کيش سفر مي کنند لذت يک روز آرامش را در فضايي دور از دغدغه هاي شهري در جزيره آرامش ( هندورابي ) تجربه مي کنند .
جزيره هندورابي از توابع بخش کيش شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان واقع در جنوب ايران و در حد فاصل بين دو جزيره کيش و لاوان قرار گرفته‌است.
جزيره هندورابي با 22.8 کيلومتر مربع مساحت، در فاصله 325 کيلومتري بندر عباس و 133 کيلومتري بندرلنگه قرار دارد .
اين جزيره سرزميني هموار و بدون عارضه طبيعي که از يک رشته ارتفاعات کوتاه پوشيده است که کرانه هاي آن با شيب ملايمي به دريا منتهي مي شود
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار