ایران سرزمین پهناوری است و با کمی مطالعه در تاریخ و ویژگی های هر شهر می توان اطلاعات بسیاری کسب کرد؛ اطلاعاتی که گاه موجب می شود دست به یک تغییر بزرگ در زندگی زده و محل زندگی خود را عوض کنیم.
کد خبر: ۴۲۰۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶ 08 May 2017

به گزارش تابناک کیش؛ جزیره کیش از شهرهایی است که به دلیل شرایط و ویژگی های خاص، بسیاری زندگی در این جزیره کوچک را در ذهن می پرورند؛ جزیره ای که به قانون مداری، فرهنگ بالا، دریای زلال، آب و هوای پاک، زیبایی، امنیت و آرامش و البته گرانی در کشور شهره شده است.
 
درباره کیش
 
کیش یکی از چهار منطقه دنیا است که درصد اکسیژن خالص آن از دیگر مناطق بیشتر است و به همین دلیل است که جانبازان شیمیایی جنگ، بدون استفاده از ماسک اکسیژن در این جزیره می‌توانند به راحتی تنفس کنند و مردم عادی هم بعد از ساعت‌ها گشت‌ وگذار و تفریح کمتر احساس خستگی می‌کنند.
 
سکوت و آرامش از ویژگی های جزیره کیش است که بسیاری را به سوی این شهر کشانده است؛ اگرچه کسانی که سال ها قبل سکونت در جزیره کیش را انتخاب کرده اند دلیلی غیر از این برای مهاجرت خود ذکر می کنند.
 
 
 
آب هوای کیش
 
آب‌وهوای کیش گرم و مرطوب بوده و میانگین دمای سالانه جزیره ۲۶/۶ درجه سانتی‌گراد است. آب‌وهوای جزیره تحت تأثیر توده‌های مختلف هوای شمال غربی و جنوبی قرار داشته و به شکل کلی خشک و کم باران است. بارندگی بیشتر به صورت رگبار و در ماه‌های زمستان اتفاق می‌افتد.
 
زندگی در کیش
 
اکثریت جمعیت کیش را مهاجرین تشکیل می دهند و به دلیل هزینه های بالای زندگی در کیش به نسبت دیگر نقاط ایران ، نوع متفاوتی از زندگی را می توان در کیش تجربه کرد.
 
جمعیت ساکن در کیش که به نوعی غیربومی محسوب شده و کیشوند خوانده می شوند با فرهنگ های متفاوت واز گوشه و کنار ایران این جزیره را برای کار و زندگی برگزیده اند و تلاش کرده اند تا در کنار حفظ فرهنگ و آداب ورسوم خود با فرهنگ ناب و قانونمندی که در کیش وجود دارد هم صدا شوند. فرهنگی که در آن احترام به قانون وحقوق شهروندی حرف اول را می زند.
 
 
 
فرید داوودی، از ساکنان جزیره کیش است که از شمال کشور به این شهر سفرکرده و ساکن کیش شده می گوید: سال هایی بود که کیش از نظر ظاهر این همه زیبا نبود اما کسب و کار در آن رونق فراوانی داشت و بسیاری از جوانان و کسانی که می خواستند در مدت زمان کمتری صاحب سرمایه ای شوند برای کار کیش را انتخاب می کردند.
 
این کیشوند افزود: آن وقت ها اجناس خارجی همه وارد کیش شده و از کیش ترخیص می شد برای همین بازار اجناس خارجی در کیش داغ بود و همه برای بردن جنس به کیش می آمدند.
 
وی ادامه داد: آن زمان در کیش مغازه و نانوایی و غیره به این فراوانی نبود و ما بیشتر وقت ها نان خود را هم از شهرمان با خود می آوردیم.
 
داوودی که حالا پس از سال ها زندگی در کیش برای خود کسب و کاری دارد اضافه کرد: می خواستم پس از چند سال از کیش بروم اما به یکباره شرایط جزیره تغییر کرد و کاسبی خوابید؛ به طوری که خیلی ها ورشکست شدند و به طور کلی رویه کار و زندگی تغییر کرد؛ کیش تبدیل به منطقه آزاد تجاری و اقتصادی شد اما گویا فقط اسمش عوض شد چون تجارت تبدیل به ساخت و ساز شد و اقتصاد به خوابی عمیق رفت، عده ای در این بازار که حالا هویت خود را از دست داده بود صاحب مال ومنالی شدند و عده ای ورشکست و نابود به خصوص با تغییر پشت سرهم و قطاری مدیریت ها در یک برهه از زمان، کیش عملا دچار رکود شد و بسیاری از کیش رفتند.
 
به گفته داوودی با تغییر رویکرد فعالیت کیش به گردشگری در سال های اخیر تلاش شده است تا توجه مسافران از خرید به گردشگری و تفریح عوض شود اما همچنان مسافران خرید را بخشی از برنامه سفر به کیش قرار می دهند.
 
وی با بیان اینکه درگذشته و تا سال های ۸۰ جمعیت کیش تقریبا یک سوم حالت بوده اظهار کرد: امنیت در کیش برقرار بود و سکوت و آرامش فراوان، خیابان ها خلوت و بود و دریا پاک و زلال، قوانین رانندگی به سختی رعایت می شد و همه مردم به تمیزی شهر و خیابان پایبند بودند، رانندگان خوش اخلاق و فروشندگان مهربان.
 
وی یادآور شد: با افزایش ساخت و ساز و افزایش کارگران خارجی در کیش، برخی معادلات کمرنگ شد، اگرچه هنوز هم کیش به داشتن امنیت، آرامش و سکوت، تماشای غروب زیبا از پشت کشتی یونانی و زندگی مرفه و زیبایی شهره است اما آنچه در مقابل این ظاهر زیبا و فریبنده ساکنان کیش به دست آورده اند برای افرادی که مانند من سال هاست در کیش زندگی می کنند قابل مقایسه با آن همه آرامش و قانونمندی نیست.
 
ساختمان های سربه فلک کشیده و برج های رنگارنگ، هتل های بزرگ و بازارهای جدید، تفریحات دریایی و پارک آبی موجب شده تا چهره کیش از یک شهر تجاری به یک مکان گردشگری تبدیل شود و پس از مدت ها رکود که به دلایل مختلف کیش را فرا گرفته بود در سال های اخیر شاهد رونق دوباره کیش هستیم.
 
کیش اگرچه به گفته برخی ازساکنان قدیمی و بومیان چهره اصلی خود را از دست داده اما هنوز هم قوانین راهنمایی و رانندگی در آن بیش ازدیگر شهرها رعایت می شود، هنوز هم کثیفی ماشین، بوق زدن و دنده عقب رفتن جریمه دارد و هنوز هم مسافران به محض ورود به خودرو کمربند ایمنی خود را می بندند، هنوزهم همه تلاش می کنند که به پاکیزگی شهر خود اهمیت بدهند و این مسئله مهم را به کودکان خود نیز بیاموزند. فروشندگان تلاش می کنند چون گذشته خوشرو باشند و رانندگان تاکسی همچنان خوش برخورد و قانونمدار هستند.
 
غربت از مسائلی است که در گذشته برخی مهاجران را مجبور می کرد که خیلی زود عطای زندگی در کیش را به لقای آن ببخشند و پس از مدتی کوتاه به شهر و دیار خود بازگردند، غربتی که این روزها دیگر کمرنگ شده چون با افزایش جمعیت یا تعداد افراد یک خانواده که در کیش گردهم جمع شده اند فزونی گرفته و یا گسترش ارتباطات زندگی را به گونه ای آسان تر کرده است.
 
کار در کیش
 
کیش شهر کار وفعالیت است؛ زن و مرد در کیش در کنارهم برای کسب روزی حلال کار می کنند و تنبلی در این شهر جایی ندارد. در کیش نرخ بیکاری کمتر از ۴ درصد است و بیشترشاغلین در بخش خصوصی فعال هستند. با توجه به صنعت هتلداری در  این شهر مشاغل پیرامون آن بسیار رونق دارد، همچنین داشتن تخصص در زمینه‌های مختلف به خصوص بخش‌های فنی و ساختمان‌سازی می‌تواند در یافتن شغل در کیش به شما کمک کند. همچنین اگر شما خواهان سرمایه‌گذاری در این جزیره هستید، می‌توانید در بخش‌های مختلفی همچون تفریحی، رستوران، هتل، فروشگاهی و از این قبیل شغل‌ها که با صنعت گردشگری در ارتباط است سرمایه‌گذاری کنید.
 
از میان شغل هایی که در کیش بیش از شهرهای دیگر دیده می شود رنت کار یا همان اجاره خودرو بدون راننده است، شغلی که در شهرهای دیگر دارای ریسک بالایی است.
 
کرایه اتومبیل بدون راننده در جزیره کیش هم از رونق خوبی برخوردار است. رانندگی در بلوارهای زیبا و خلوت کیش برای گردشگران و مسافرانی که از شهرهای پرترافیک و شلوغ به این جزیره سفر می‌کنند،‌ بسیار دلپذیر است ولی باید یادآوری شود که پلیس راهنمایی و رانندگی کیش توسط دوربین‌های کنترل سرعت و کنترل نامحسوس رفتارهای پرخطر رانندگان را زیر نظر دارد و در صورت رعایت نکردن قوانین و سرعت مجاز در جزیره، جریمه‌های سنگینی در انتظار این رانندگان است.
 
فروشندگی و حسابداری هم از شغل های پررونق در کیش است، کار در آژانس های هواپیمایی و کانترهای گردشگری نیز به وفور دیده می شود.
 
با توجه به ساخت و سازهای بسیارو وجود هتل های فراوان همچنین افزایش جمعیت، متخصصان هر رشته نیز در کیش می توانند درآمد خوبی از تخصص خودمانند تعمیرکاران خودرو، لوازم برقی و تاسیسات گرمایشی و سرمایشی کسب کنند.
 
افراد بیکار از  جزیره ترد می شوند
 
یونس شعبانیان ،معاون اجتماعی نیروی انتظامی ویژه کیش در خصوص کار و امنیت در جزیره کیش با توجه به افزایش کارگران خارجی و مجرد ساختمانی در گفتگو اختصاصی با خبرنگار ما گفت: کسانی که برای یافتن کار مناسب و اشتغال وارد جزیره می شوند در صورتی که نتوانند کار و محل اسکان مناسب برای خود تامین کنند و به صورت امکان در جزیره حضور داشته باشند توسط پلیس دستگیر و از جزیره ترد می شوند به همین دلیل از عزیزانی که پس از مدتی از یافتن کار مناسب مایوس می شوند در خواست می شود به شهرهای خود بازگردند.
 
وی در خصوص اتباع بیگانه نیز افزود: کارگران خارجی و اتباع بیگانه که اقدام به کار وزندگی در کیش می کنند باید دارای مجوزهای زندگی و کار در جزیره باشند در غیراینصورت براساس مصوبه شورای تامین این افراد نیز اجازه کار و زندگی را در جزیهر کیش نداشته و توسط نیروی انتظامی از جزیره ترد خواهند شد.
 
معاون اجتماعی نیروی انتظامی همچنین متذکر شد: کارفرمایانی که اقدام به بکارگیری اتباع بیگانه بدون داشتن مجوزهای لازم می کنند مشمول جریمه های سنگین خواهند شد پس بهتر است از کارگرانی استفاده کنند که دارای مدارک لازم برای زندگی و کار در کیش هستند.
 
وی در رابطه با استفاده از سامانه اشتغال برای مدیریت و ساماندهی کارگران نیز اضافه کرد: این سامانه هم اکنون فعال بوده و افراد شاغل به مرور در حال ثبت نام در این سامانه هستند.
 
شعبانیان در ادامه بیان کرد: این سامانه مرحله به مرحله توسط معاونت اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در حال تکمیل شدن است و نیروی انتظامی هم در این مسیر همراه بوده و با سازمان همکاری می کند.
 
قوانین رانندگی در کیش
 
در تمامی خیابان‌های جزیره عملکرد شما به‌ وسیله دوربین‌های کنترل سرعت، بازرسان و عوامل نامحسوس کنترل می‌شود، بدیهی است سرعت خودروها باید برابر تابلوهای نصب شده باشد و سرعت بالاتر از آن به‌طور خودکار در سیستم اجرائیات پلیس راهنمایی و رانندگی ثبت می‌شود، و ترخیص و خارج کردن خودرو از جزیره منوط به تسویه برگ جریمه‌ها و مبالغ خلافی در سیستم اجرائیات راهنمایی و رانندگی کیش خواهد بود.
 
بومیان کیش
 
تنها ۱۰ درصد از جمعیت ۳۶ هزار نفری جزیره کیش را بومیان تشکیل می دهند که بیشتر آن ها یا به تجارت در غرفه های بازارها مشغول هستند یا روزی خود را از صیادی در دریای نیلگون خلیج فارس و فروش ماهی تازه کسب می کنند.
 
جزیره کیش با مساحت ۹۱ کیلومتر مربع، خط ساحلی ۴۳ کیلومتر و شکل کلی تقریباً بیضی، در فاصله ۱۸ کیلومتری بندر گرزه (بندر آفتاب) سرزمین پیوسته ایران؛ در خلیج فارس قرار دارد. کیش در ربع اول راستای سواحل ۱۳۵۹ کیلومتری جنوب ایران در دهانه‌ خلیج فارس و تقریباً در نزدیک بخش پایانی این آبراه در محدوده تنگه هرمز واقع است کیش یکی از جزیره‌های خلیج فارس و از توابع بخش کیش، شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار