سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه مناطق آزاد تبدیل به محل واردات کالاهای مصرفی شده از فنس‌کشی در حاشیه مناطق آزاد و اعمال محدودیت ورود پوشاک به کیش و قشم در قالب توافق با سازمان مناطق آزاد و گمرکات کشور خبر داد.
کد خبر: ۴۱۹۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۴ 06 May 2017
به گزارش تابناک کیش؛ سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه مناطق آزاد تبدیل به محل واردات کالاهای مصرفی شده از فنس‌کشی در حاشیه مناطق آزاد و اعمال محدودیت ورود پوشاک به کیش و قشم در قالب توافق با سازمان مناطق آزاد و گمرکات کشور خبر داد.

قاسم خورشیدی با اشاره به تصمیمات اخیر اتخاذ شده برای کنترل بیشتر بر مناطق آزاد و مناطق اقتصادی ویژه اظهار داشت: تقریباً تمام کارشناسان، مسئولان و حتی شورای عالی مناطق آزاد کشور هم اتفاق نظر دارند که متأسفانه در حال حاضر مناطق آزاد کشور و مناطق ویژه اقتصادی از اهداف اصلی و اولیه خود فاصله معناداری گرفته‌اند و عملاً به حوزه واردات کالاهای مصرفی تبدیل شده‌اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تأکید بر برنامه‌ریزی برای حل این مشکل و تبدیل این مناطق به حوزه‌های صادراتی کشور گفت: در برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای رسیدن به این مهم، اواخر سال گذشته توافقاتی با گمرکات کشور انجام شد تا گمرک ایران برای کنترل واردات و کالاهای وارداتی، در 4 منطقه آزاد کشور مستقر شود که تا پایان خرداد نیز این استقرار در 3 منطقه آزاد دیگر نیز اعمال خواهد شد تا نظارت بیشتری بر واردات کالاها به این مناطق داشته باشیم.

وی اضافه کرد: همچنین مقرر شد سازمان مناطق آزاد کشور، تا شهریور امسال، تجهیزات الکترونیکی مورد نیاز گمرکات برای نظارت بر ورود و خروج کالاها از این مناطق از جمله دستگاه‌های «ایکس‌ری»، «باسکول»، «دوربین‌های پلاک‌خوان» و ... را به ویژه برای «منطقه آزاد اروند»‌ تامین کند تا گمرکات کشور با استفاده از این ظرفیت نظارت دقیق‌تری بر خروج و ورود کالا از این مناطق اعمال کند.

خورشیدی گفت: علاوه بر این موارد توافق شد تا حاشیه مناطق آزاد کشور محصور شود و نسبت به نصب «فنس» و «دیوارکشی» در این مناطق اقدام شود و بر خلاءهای مرزی با نصب دوربین‌های نظارتی مدرن و ارتقاء توان نظارت اپتیکی الکترونیکی، کنترل بیشتری اعمال شود تا جلو واردات قاچاق از خلاءهای مرزی در مناطق آزاد گرفته شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست جمهوری با بیان اینکه اعمال مقررات واردات کالاها در سرزمین اصلی نیز قرار است در مناطق آزاد اعمال شود افزود: به عنوان مثال مقرر شد تا واردات کالاهایی که ورودشان به سرزمین اصلی نیازمند مجوزهای خاص و یا قرنتینه است یا محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی برای ورودشان وجود دارد، این قوانین در مناطق آزاد نیز اعمال شود.

وی گفت: همچنین توافق شد برای ورود برخی کالاهای مصرفی از جمله پوشاک به بعضی از مناطق آزاد کشور از جمله قشم، اروند و کیش، سقفی تعیین شود تا واردکنندگان نتوانند به هر میزان نسبت به واردات این کالاها اقدام کنند.

خورشیدی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، مقررر شد ورود کالاهای مصرفی به مناطق آزادی که فاقد سکنه هستند، با محدودیت‌های زیادی مواجه شود و در نهایت ورودشان به این مناطق ممنوع شود تا این مناطق تبدیل به محلی برای واردات کالاهای مصرفی به کشور نشوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار