آئین رونمایی از کتاب " شعر یا موسیقی " ( تننای شعر سپید ) نوشته مهدی آذرسینا با حضور جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر سه شنبه پنجم اردیبهشت ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
کد خبر: ۴۱۳۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴ 26 April 2017

به گزارش تابناک : به نقل از روابط عمومی بنیاد آفرینش‌های  هنری نیاوران در این برنامه که شخصیت‌هایی همچون شهرام ناظری ، سهیل محمودی ،علی اکبر شکارچی، محمد سلمانی، حسین آهی ،غلامرضا طریقی ،و ... حضور داشتند دکتر هومان اسعدی دبیر چهار دوره جشنواره موسیقی جوان به عنوان اولین سخنران در سخنانی با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی مهدی آذر سینا اظهار داشت: چیزی که بیش از همه نظر من را به خود جلب می‌کند ریشه مستحکمی است که میان اندیشه‌ها و دانش ایشان در زمینه موسیقی کلاسیک ایرانی وجود دارد .با این وجود آذرسینا همیشه به دنبال سخن تازه است . از سویی دیگر آذر سینا ذوق ادبی وشاعرانه ای دارند که همیشه از آن بهره برده‌اند .

وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به این مطلب که رابطه بین زبان و موسیقی همیشه یکی از مهم‌ترین مباحث بوده است و مسلماً آرا و دیدگاه‌های بسیاری در این باره وجود دارد ادامه داد : از ثبت و انتشار کتاب " شعر یا موسیقی " بسیار خرسندم. مسائل جامعه شناختی و تاریخی در این کتاب مطرح شده که در نوع خودش جالب توجه است . از این رو این کتاب نه تنها برای دانشجویان موسیقی بلکه برای همه علاقمندان به موسیقی وادبیات می‌تواند جالب باشد .

سهیل محمودی نوسینده و شاعر نیز در سخنانی ابراز داشت : به نظر من خداوند به آذرسینا لطف داشته است چرا که سه ویژگی را به او عطا کرده است که در هر کسی نیست اول اینکه ایشان از موهبت خلاقیت هنری برخوردارند، دوم اینکه صاحب تالیفات بسیاری در زمینه موسیقی تاکنون بوده‌اند و در نهایت اینکه شاگردان بسیاری خوبی در این زمینه تربیت کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: کتاب " شعر یا موسیقی " ( تننای شعر سپید ) کتاب بسیار خوبی است اما ای کاش در آرایش کتاب و کتاب آرایی ذوق بیشتری به خرج داده می‌شد. پیشنهادم این است که با توجه به حجم کتاب، در چاپ‌های بعدی به چهار یا پنج جلد جیبی تبدیل شود تا بهره برداری از آن آسان تر باشد.

علی‌اکبر شکارچی نوازنده کمانچه ایرانی و آهنگساز نیز در سخنانی با اعلام این مطلب که یکی از برکات چنین برنامه‌هایی حضور بزرگان و شنیدن اندیشه‌ها و گفتاری است که در جاهای دیگر نمی‌شنویم گفت : مهدی آذر سینا در طول فعایت های هنریش خستگی ناپذیر و پیوسته کار کرده است . من از او سپاسگذارم که در زمینه موسیقی فعالیت‌های بسیار خوبی از خود به جای گذاشته است. کتاب " شعر یا موسیقی " با محوریت شعر و موسیقی و در سر فصل‌های مشخص ،همه چیز را مورد تحلیل و نقد قرار داده است و باید در زمان مناسبی راجع به همه مباحث کتاب صحبت شود .

شهرام ناظری نیز به عنوان آخرین سخنران با حضور در جایگاه با ذکر خاطراتی از چگونگی فعالیت‌هایش در اوایل انقلاب اظهار داشت : من در جمع‌های مربوط به موسیقی مدت‌هاست شرکت نمی‌کنم چرا که از سویی وضعیت نابسامان موسیقی دانان و از سویی دیگر روند حرکتی این سال‌ها بر اصول و خط مشی مشخصی برای فرهنگ و موسیقی نبوده است . این مسئله دوستان هنرمند را از هم دور کرده است. زمانی بود که همه چیز عشق بود و ما در آن محیط‌ها بزرگ شدیم . حال به خاطر کمبودهایی که برای موسیقی به وجود آورده‌اند نفرت پدید آمده است. از این رو هر گاه من برای بزرگداشت اساتید در برنامه ای حضور پیدا می‌کردم وقتی بر می‌گشتم حالم خوب نبود چرا که موج خوبی دریافت نمی‌کردم. عدم توجه مراکز فرهنگی به هنر باعث مشکلاتی است که نهایتاً باعث می‌شود حس و حال هنرمند تنزل پیدا کند . هنر از چاشنی عشق و دانش می‌آید وقتی عشق نیست کار کردن سخت است .

وی در ادامه افزود :خیلی خوشحالم که می‌بینم علاقمندان به موسیقی و ادبیات برای حضور در این برنامه امروز آمده‌اند. سابقه رفاقت من بآ اقای پورسینا به پانزده سال قبل بر می‌گردد. به خاطر انتشار چنین کتابی باید به ایشان تبریک بگوئیم . انجام چنین کارهای برجسته ای در محیطی که عملکرد رسانه‌ها خصوصاً صدا و سیما باعث افت سلیقه و تفکر هنری مردم شده است قابل ستایش است. به نظرم در چنین شرایطی کتاب چاپ کردن عشق می‌خواهد.

ناظری در ادامه صحبت‌هایش با اعلام این مطلب که برای شرکت در چنین جلساتی هر کاری از دستش بر می‌آید انجام می‌دهد ادامه داد: متاسفانه ما مثل غربی‌ها برنامه ریزی شده کار نکرده‌ایم و فعالیت‌های هنری ما به صورت مدون انجام نشده است اگر هم کاری در این زمینه‌ها انجام شده است کسی با ذوق خودش این کار را انجام داده است از این رو ما در زمینه تئوری و پژوهشی موسیقی وبحث های همچون تلفیق شعر و موسیقی دچار آشفتگی هستیم و باید با وجود استاتید خوبی که در این زمینه حاضر هستند بر روی این مسائل کار شود. چرا که ما در این زمینه بسیار فقیر هستیم.

شهرام ناظری در پایان صحبت‌هایش از مدیر عامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران به خاطر همکاری در برگزاری چنین جلساتی تشکر کرد .

در ادامه این برنامه و با حضور مهدی آذر سینا ، علی اکبر شکارچی ، شهرام ناظری و سید عباس سجادی مدیر عامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران از کتاب " شعر یا موسیقی " ( تننای شعر سپید ) رونمایی شد.

همچنین کلیپ‌هایی از فعالیت‌های مهدی آذر سینا و صحبت‌هایش در خصوص شعر و موسیقی در خلال صحبت‌های سخنرانان برنامه پخش شد و مورد استقبال حاضرین در سالن قرار گرفت

گفتنی است کتاب " شعر یا موسیقی " ( تننای شعر سپید ) در نه فصل و توسط انتشارات سروش منتشر شده است . درون مایۀ واژه‌های کتاب در جستجوی موهبت فهم وزن در شعر و موسیقی است .همچنین این کتاب در مقابلۀ چگونگی چینش هجاها در شعر و کلام و برش‌های زمانی نغمه‌ها در موسیقی می‌باشد.

 


منبع : هنرآنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار