تأکید رئیس سازمان سیا به «سازمان‌های اطلاعاتی غیردولتی» از شکست واشنگتن در این کارزار حکایت دارد. درزهای اطلاعاتی از سوی نهادهای غیررسمی باعث شده که پمپئو توجه جدی به این مسئله داشته باشد.
کد خبر: ۴۱۳۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰ 24 April 2017
به گزارش تابناک : مارک پمپئو رئیس سازمان سیا اخیراً در نخستین سخنرانی عمومی خود نکات قابل‌ توجهی را اعلام کرد. تمرکز اصلی پمپئو بر مسئله افشاگری‌های اطلاعاتی قرار داشت.

جولیان آسانژ و ادوارد اسنودن از جمله افرادی بودند که مورد حمله رئیس سازمان سیا قرار گرفتند و افشاگری‌های اطلاعاتی در سال‌های اخیر هزینه‌های هنگفتی را برای نظام سیاسی آمریکا ایجاد کرده و افکار عمومی دنیا به دنبال چنین افشاگری‌هایی بیش‌ازپیش به اقدامات سازمان سیا پی برده‌اند.

گرچه انتشار این واقعیت‌ها از سوی افرادی چون اسنودن امری تعجب‌برانگیز نیست؛ اما برملا شدن چهره واقعی لیبرال دموکراسی غربی خصوصاً آمریکا از نتایج این افشاگری‌ها بود.

رئیس سازمان سیا در تشریح افشاگری‌های اطلاعاتی علیه ایالات‌متحده آمریکا به افشاگری‌های ویکی لیکس پرداخت و خسارات اطلاعات منتشر شده از این طریق را قابل‌توجه ارزیابی کرد. این نکته مهم است که پمپئو به‌ عنوان رئیس سازمان سیا این اظهارات را در اولین سخنرانی عمومی خود ایراد کرده است؛ لذا از این اظهارات می‌توان به اولویت‌های این سازمان در دولت ترامپ دست یافت.

تأکید رئیس سازمان سیا به «سازمان‌های اطلاعاتی غیردولتی» از شکست واشنگتن در این کارزار حکایت دارد. درزهای اطلاعاتی از سوی نهادهای غیررسمی باعث شده که پمپئو توجه جدی به این مسئله داشته باشد.

رئیس سازمان سیا در محور بعدی سخنان خود در این سخنرانی به سیاست­‌های منطقه‌ای ایران پرداخت. نفوذ جمهوری اسلامی ایران در کشورهای منطقه باعث شده که مارک پمپئو به انتقاد از سیاست‌های ایران بپردازد. در حقیقت چنین سخنانی واقعیت ناکامی غرب خصوصاً ایالات‌متحده آمریکا در قبال سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را به نمایش می‌گذارد. حال آمریکایی‌ها که خود را بازیگر شکست‌ خورده منطقه می‌بینند، دست به اتهام زنی و تهدید می‌زنند.

رئیس سازمان سیا تلاش داشت که در نخستین سخنرانی عمومی خود به این نکته تأکید کند که دولت دونالد ترامپ نسبت به دولت باراک اوباما سیاست­های متفاوتی در قبال ایران اتخاذ خواهد کرد. با این‌ حال شکست‌های منطقه‌ای واشنگتن باعث شده که آمریکایی‌ها به نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه اعتراف کنند؛ چراکه حضور ایران در پرونده‌های مهم منطقه از جمله سوریه تعیین‌ کننده است.

مارک پمپئو در این سخنرانی به بحث کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز پرداخت و به همکاری بیشتر با این کشورها تأکید داشت. نکته جالب‌ توجه در این‌ بین انتقاد وی از آنکارا به دلیل عدم همکاری با واشنگتن بود. این موضوع نیز به‌ وضوح نشان می‌دهد که آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن یک اجماع کامل درباره پرونده‌های منطقه ندارند. اختلاف‌نظر جدی واشنگتن و آنکارا در قبال کردهای سوریه و حمایت‌های آمریکایی‌ها از آن‌ها باعث شده که ترکیه و آمریکا هنوز به یک نظر واحد در این‌ باره نرسیده باشند.

در مجموع می‌توان گفت که اظهارات مارک پمپئو به‌ وضوح نشان می‌دهد که آمریکا در حوزه‌های داخلی و خارجی با چالش‌های جدی روبه‌رو شده است. بحث افشاگری‌های اطلاعاتی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه داخلی آمریکا محسوب می‌شود که چهره واقعی واشنگتن را روزبه‌روز آشکارتر می‌سازد. این موضوع تأثیر بسیار منفی بر دیپلماسی عمومی آمریکایی‌ها خواهد داشت. همچنین ناکامی‌های منطقه‌ای واشنگتن نیز از عدم موفقیت سیاست‌های واشنگتن در غرب آسیا حکایت دارد.

رئیس سازمان سیا با اشاره به برخی از واقعیت‌های موجود در نخستین سخنرانی عمومی خود، به‌ صورت غیرمستقیم به شکست‌های آمریکایی‌ها تأکید داشت.



منبع : تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار