چیستا یثربی در مراسم رونمایی از کتاب صوتی «پستچی» از نوشتن این داستان بلند در فضای مجازی گفت.
کد خبر: ۴۱۳۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴ 24 April 2017

به گزارش تابناک : بر اساس خبر رسیده، مراسم رونمایی از کتاب صوتی «پستچی» نوشته چیستا یثربی که به‌تازگی با صدای فریبا متخصص از سوی موسسه نوین کتاب گویا منتشر شده است، عصر روز یکشنبه سوم اردیبهشت در فرهنگسرای ملل تهران برگزار شد.

در این مراسم، چیستا یثربی نویسنده «پستچی» که در زمان انتشار در فضای مجازی با بازخوردهای متعددی همراه شده بود، در سخنانی اظهار کرد: من بر این باورم که کتاب صوتی و انتشار آن در بازار ایران حرف دیگری است. ما باید کم‌کم به فکر مخاطبان فارسی‌زبان خارج از کشور هم باشیم که نمی‌توانند به متن فارسی دسترسی پیدا کنند و یا اساسا با کلمه‌ها و خواندن مشکل دارند. در زمان انتشار کتاب «پستچی» در فضای مجازی بارها از خارج از کشور برای من پیغام گذاشتند که از متن شما نسخه‌های جعلی زیادی تهیه‌ شده و کاش شما نسخه‌ای صحیح از آن برای ما تهیه کنید.

او در ادامه در حالی که با حالی منقلب درباره کتاب خود صحبت می‌کرد، گفت: من سنی نداشتم، ۱۴ ساله بودم. خوابیدم و بیدار شدم و دیدم عاشق شده‌ام. خوابیدم و بیدار شدم و دیدم دارم می‌نویسم. دیدم سن ازدواج  من و علی رسیده اما ممکن است هرگز به آرزویمان نرسیم، دیدم درگیری و تفاوت فرهنگی خانواده‌هایمان  و نگاه جامعه مانع از رسیدن من و علی به همدیگر است. دیدم پدرم در حالی که علی را تحسین می‌کند اما می‌گوید مرد زندگی نیست. خوابیدم و بیدار شدم و دیدم دختر ۱۸ ساله خودم نیز به سنی رسیده که می‌تواند عاشق باشد اما تجربه‌اش نکرده و شاید باید این نوشته می‌شد تا بتواند تجربه‌اش کند.

یثربی افزود: من در فضای مجازی صفحه‌ای ندارم جز یک پیج در اینستاگرام که دخترم برایم درست کرده است. به خیلی‌ها ازجمله علی قول داده بودم که این داستان تنها یک قسمت داشته باشد و در فضای مجازی منتشر شود اما  نتوانستم که تا انتهایش ننویسم و اگر بار حقوقی برای من و دیگران نداشت، بخش دومش را هم می‌نوشتم.

این نویسنده و مدرس دانشگاه ادامه داد: من به داستان «پستچی» به خاطر رنج‌هایم در آن احترام می‌گذارم. به خاطر دوستان فرهیخته‌ای که در فضای مجازی به من معرفی کرد و آن‌قدر به من وفادار بودند و امید دادند «پستچی» را بنویسم که به گواه یک سایت اقتصادی معتبر به‌اندازه‌ای در دل مردم جا باز کرد که آن‌ها هر صبح به‌جای اینکه اول بورس و قیمت طلا و ارز را چک کنند، می‌رفتند در صفحه من و قسمت تازه «پستچی» را می‌خواندند!

یثربی افزود: همه ما یک پستچی در درونمان داریم که عاشقش هستیم. پستچی در درون همه ما هست و دیگر مال خودمان نیست. همین حس بود که من را به ادامه دادن کتاب ترغیب می‌کرد.

در بخش دیگری از این مراسم فریبا متخصص نیز در سخنانی بیان کرد: این کتاب به من حس غریبی داد. فکر می‌کنم اگر یک‌بار دیگر بخوانمش، طور دیگری اجرایش می‌کنم.

این بازیگر گفت: باوجود اینکه کتاب صوتی را به دو شیوه بدون حس و روایت محض و اجرای توأم با حس و حال می‌شود خواند، در خوانش این کتاب حس می‌کردم که بی‌اختیار نمی‌توانم حس و حالی ویژه نداشته باشم و فقط از متن بخوانم، حتی در جاهایی می‌دیدم که حس من از خودم جلوتر می‌رود.

مهدی زارع آهنگساز این مجموعه هم در این مراسم در سخنان کوتاهی با اشاره به اینکه موسیقی این کار ترکیبی از قطعات ساخته او و قطعات انتخاب‌شده توسط وی است، گفت: در انتخاب موسیقی و تنظیم قطعات سعی کردیم تغییرات به شکلی باشد که به فضای قصه نزدیک‌تر شویم. قدرت حس‌آمیزی این کار به‌اندازه‌ای بود که بی‌اختیار در برخی موارد اشک من را هم درآورد و هنوز هم که آن قطعات را گوش می‌دهم حس می‌کنم در حال خواندن «پستچی» هستم

فاطمه محمدی مدیر موسسه نوین کتاب گویا نیز در این مراسم در سخنانی اظهار کرد:  ما در موسسه یک اصل داریم که خوانش یک کتاب با صدای متوسط نویسنده آن بهتر از خوانش آن با صدای خوب یک هنرمند است. به همین اعتبار ما نیز ابتدا با صدای خانم یثربی شروع به ضبط کار کردیم اما دیدیم که در موقع اجرا چنان احساس بر ایشان غلبه می‌کند که به سرانجام رساندن آن را دشوار می‌کند. چیستا یثربی تنها نویسنده این اثر نیست بلکه کسی است که واژه به واژه «پستچی» را زیسته است و شاید بهتر این باشد که همچنان خالق این اثر باقی بماند و اجرای آن را فرد دیگری بر عهده بگیرد.

در پایان این مراسم بخشی از کتاب صوتی «پستچی» با همکاری چیستا یثربی و فریبا متخصص و اجرای موسیقی مهدی زارع برای حاضران خوانده شد.




منبع :ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار