رئیس پلیس فتا ناجا با بیان اینکه رصد پلیس فتا و کنترل های انجام شده در روزهای منتهی به سال جدید افزایش می یابد، به شهروندان توصیه کرد در روزهای پایانی سال و نیز ایام نوروز مراقب کلاهبرداران سایبری باشید.
کد خبر: ۳۹۴۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱ 14 March 2017

به گزارش تابناک : سردار سید کمال هادیانفر ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن سال جدید، دگرگونی و تغییر ایام را زمینه ساز تحول در ارائه خدمات به مردم دانست و گفت: با ورود به سال جدید این مسئولیت بر دوش ما قرار داده می شود تا با جدیت بیشتر امنیت را به عنوان محصول ارائه شده خود به مردم تقدیم کنیم تا کمتر کسی در فضای مجازی دچار خسارت در ابعاد مختلف شود.

وی ادامه داد: در سال جدید، استفاده از تکنیک های نوین کشف جرم در فضای مجازی، افزایش ارتباط با سازمان های پولی و مالی جهت پیشگیری از آسیب ها ، چالش ها، جرایم و تهدیدات پیش رو در راستای تامین امنیت آحاد جامعه در دستور کار قرار دارد و امیدواریم در سال 96 شاهد کمترین میزان تشکیل پرونده و کاهش آمار جرایم در این بخش باشیم.

مراقب کلاهبرداران سایبر باشید

سردار هادیانفر با اشاره به افزایش اقبال مردم برای انجام خریدهای اینترنتی همزمان با نزدیک شدن به سال جدید، گفت: در این روزها که تب خرید خصوصا خریدهای اینترنتی داغ شده، کلاهبرداران سایبری بیکار ننشسته اند و با ایجاد صفحات فیشینگ به دنبال انجام اعمال مجرمانه خود هستند.

وی تاکید کرد: هموطنان در هنگام خریدهای عیدانه کمال دقت را داشته باشند تا تنها از سایت های دارای مجوز و نماد اعتماد اقدام به خرید کنند، همچنین دقت لازم را در مورد صفحات پرداخت بانک ها داشته باشند که صفحه پرداختی مورد نظر صفحه ای جعلی برای به دست آوردن اطلاعات حسابشان نباشد.

افزایش ضریب رصد در فضای سایبر

وی با اعلام اینکه رصد پلیس فتا و کنترل های انجام شده در روزهای منتهی به سال جدید افزایش پیدا خواهد کرد، تصریح کرد: مجرمانی که هم اکنون به فکر خالی کردن حساب مردم هستند مطمئن باشند در کوتاه ترین زمان ممکن شناسایی و به دست قانون سپرده می شوند.

رئیس پلیس فتا به موضوع اینترنت های رایگان موجود در هتل ها و دیگر مراکز رفاهی اشاره کرد و اذعان کرد: شاید در نگاه اول این دست از اینترنت ها به عنوان خدمات مناسب در ذهن مراجعه کنندگان شناخته شود ، ولی استفاده از اینترنت رایگان خود تهدیدی جدی محسوب می شود که از طریق آن هکرها بدون در اختیار داشتن رمز عبور به راحتی می توانند به اطلاعات شخصی افراد دسترسی پیدا کنند؛ لذا از هموطنان درخواست می شود تا با هوشیاری بیشتری نسبت به استفاده از اینترنت رایگان اقدام کنند تا مجرمان نامرئی به حریم خصوصی شان نفوذ نکنند.

هشدار پلیس به شهروندان در خصوص استفاده از اینترنت رایگان

سردار هادیانفر از مردم خواست پیش از سفر اطلاعات موجود در گوشی های تلفن همراه خود را در هارد و یا فلش کارت جدا گانه تخلیه کرده و اطلاعات را در جایی امن نگه داری کنند.

وی همچنین بر ضرورت استفاده از رمزهای ترکیبی و پیچیده مانند حروف، علائم و عدد برای لپ تاپ، تبلت و تلفن همراه و پرهیز استفاده از رمزهای ساده مانند "1، 2، 3 و غیره؛ a، b، c و غیره؛ سال تولد، تاکید کرد و گفت: با این رویکرد در صورت مفقود شدن و یا سرقت این دستگاه ها امکان دسترسی به اطلاعات موجود در آنها برای افراد بسیار سخت می شود.

سردار هادیانفر با بیان اینکه در ایام نوروز، بخش عمده ای از جرایم، در برداشت غیر مجاز حوزه دستگاه های کارتخوان صورت می گیرد، گفت: هنگام خرید، افراد رمز کارت بانکی خود را در اختیار فرد فروشنده قرار ندهند و خود از دستگاه کارتخوان استفاده کنند لذا فروشنده باید دستگاه پوز را به گونه ای قرار بدهد که در محل دید خود و خریدار باشد به گونه ای که خریدار قادر باشد رمز خود را وارد کند.

وی ادامه داد: در صورتی که افراد کارت خود را در اختیار فروشنده قرار می دهند، رمز خود را با صدای بلند اعلام نکنند چرا که در ازدحام جمعیت، امکان سرقت کارت بانکی آنها وجود داشته و با توجه به اینکه رمز قبلا بر ملا شده عملا امکان برداشت غیر مجاز برای سارق فراهم می شود.

رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی با بیان اینکه 43 درصد از جرایم سایبری کشور که در حال وقوع است در تلگرام رخ می دهد، گفت: هموطنان باید هوشمندانه به تبلیغات اغواء کننده در کانال های تلگرام و اینستاگرام که 20 درصد جرایم را به خود اختصاص می دهند، توجه نکنند .

15 روز نرم متوسط زمان کشف پرونده های جرایم سایبری در ایران

سردار هادیانفر با بیان اینکه علیرغم رشد 63 درصدی جرایم فضای مجازی در کشور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، پلیس فتا بیش از 88 درصد جرایم این حوزه را کشف کرده است، اظهار داشت : نرم جهانی متوسط زمان کشف پرونده های سایبری بیش از 44 روز است در حالی که در کشور ما، متوسط زمان کشف 15 روز است .

ارتباط آنلاین با 172 پلیس سایبر دنیا

این مقام ارشد انتظامی به ارتباط پلیس فتا با 172 پلیس سایبری جهان اشاره کرد و اذعان داشت: هم اکنون با تعاملات ایجاد شده به صورت آنلاین، اشتراک‌گذاری اطلاعات جرم و مجرم در عرصه بین‌المللی صورت می گیرد که همین موضوع باعث افزایش ضریب پیشگیری از وقوع جرم شده اما برخی از کمبودهای قانونی و یا مغایرت های موجود بین قوانین ما با دیگر کشورها مانع از به ثمر رسیدن برخی از پرونده ها شده که با تلاش ها و تعاملات سازنده ،بخش عمده ای از موانع در حال برطرف شدن است.

سردار هادیانفر با بیان اینکه وجود پلیس فتا باعث افزایش هزینه ارتکاب جرم در فضای مجازی شده است ، تصریح کرد: نسبت به سال های گذشته تمایل به ارتکاب جرم به شدت کاهش یافته اما بیشترین پرونده های متشکله جرایم فضای مجازی مربوط به هتک حیثیت و برداشت غیرمجاز است که خوشبختانه این پرونده ها در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه ختم شده اند.

براساس گزارش سایت پلیس، رئیس پلیس سایبری کشور در خاتمه با اشاره به ایجاد پلیس جامعه محور؛ از هموطنان خواست که به هشدارهای پلیس فتا توجه کنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک ،موضوع را از طریق سایت این پلیس به نشانی www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی ، جهت رسیدگی اعلام کنند.



منبع : ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار