نظرسنجی ها نشان می دهد که این بار طرفداران استقلال اسکاتلند خواهند توانست گوی سبقت را از مخالفان ربوده و جدایی خود از انگلیس را رقم بزنند. در مقابل، دولت انگلیس سعی دارد مانع این اتفاق شود.
کد خبر: ۳۹۴۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰ 14 March 2017

به گزارش تابناک : طی روزهای اخیر، رهبران اسکاتلندی جهت برگزاری همه پرسی دوباره در این منطقه، در راستای جدایی از انگلیس تلاش می کنند. از سوی دیگر، نظرسنجی های صورت گرفته در اسکاتلند، نشان دهنده افزایش حمایت ساکنان این منطقه درباره استقلال از انگلیس است.

 این روند پس از رای شهروندان انگلیسی به خروج از اتحادیه اروپا تشدید شده است. به راستی در اسکاتلند چه می گذرد؟ آیا مقامات انگلیس قادر به هدایت و مدیریت آنچه در اسکاتلند می گذرد خواهند شد؟ آیا ترزا می به عنوان رهبر محافظه کاران انگلیس این آزمون بزرگ را پشت سر خواهد گذاشت یا قربانی تحولات جاری در اسکاتلند خواهد شد؟

واقعیت امر این است که پس از رای شهروندان انگلیسی به خروج از اتحادیه اروپا، بسیاری از پازلهای سیاسی و اجتماعی در داخل این کشور جا به جا شده است.

 در جریان رای گیری بر سر برگزیت، ساکنان اسکاتلند خواستار ماندن و بقا در اروپای واحد بودند اما در نهایت، با استناد به آرای  مجموع شهروندان انگلیسی، ۵۲ درصد از رای دهندگان با بقای انگلیس در اتحادیه اروپا مخالفت کردند. از این رو ساکنان اسکاتلند هم اکنون خود را در زمره اصلی ترین قربانیان برگزیت می بینند و تاکید دارند که باید از این وضعیت رهایی پیدا کنند.

نکته دیگر اینکه؛ رهبران اسکاتلند و خصوصا رهبران استقلال طلب مدعی هستند که همه پرسی صورت گرفته قبلی، زمانی صورت گرفته است که انگلیس تصمیم به جدایی از اتحادیه اروپا نگرفته بود، از این رو پس از برگزیت لازم است همه پرسی دیگری در این خصوص برگزار شود.

به عبارت بهتر؛ رهبران اسکاتلند معتقدند که در همه پرسی قبلی، ساکنان این منطقه در خصوص بقا در «انگلیس اروپایی» تصمیم گیری کردند نه «انگلیس خارج از اروپای واحد».

این استدلال کاملا منطقی به نظر می رسد. رشد آرای استقلال طلبان اسکاتلندی پس از رای انگلیسی ها به خروج از اتحادیه اروپا بیانگر همین حقیقت است. آخرین نظرسنجی های صورت گرفته در اسکاتلند نشان می دهد که در صورت برگزاری همه پرسی دوباره بر سر استقلال از انگلیس، درصد قابل توجهی از ساکنان این منطقه با این موضوع موافقت خواهند کرد.

 نظرسنجی ها نشان می دهد که این بار طرفداران استقلال اسکاتلند خواهند توانست گوی سبقت را از مخالفان ربوده و جدایی این منطقه از انگلیس را رقم بزنند. در مقابل، دولت انگلیس سعی دارد به هر شکل ممکن از برگزاری همه پرسی جدید در اسکاتلند جلوگیری به عمل آورد. در چنین شرایطی تقابل سختی میان رهبران اسکاتلند و دولت انگلیس در گرفته است.

«نیکولا استورجن»، وزیر اول اسکاتلند درخواست کرده است که در اواخر ۲۰۱۸ یا اوایل ۲۰۱۹، زمانی که شرایط خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا واضح‌تر شد، رفراندوم جدیدی درباره استقلال اسکاتلند برگزار شود.

او در صدد است پارلمان انگلیس را نیز در خصوص برگزاری این همه پرسی قانع نماید. این در حالی است که دو حزب سنتی انگلیس یعنی حزب محافظه کار و حزب کارگر با برگزاری همه پرسی دوباره در اسکاتلند مخالف هستند.

 در دوران نخست وزیری دیوید کامرون، همه پرسی استقلال اسکاتلند با شکست استقلال طلبان همراه بود اما به نظر می رسد این بار معادله با قبل متفاوت است.

 ترزا می نخست وزیر فعلی انگلیس وحشت زیادی از شنیدن نام اسکاتلند دارد. وی هراسان است که اسکاتلند به پاشنه آشیل قدرت سیاسی وی تبدیل شود، چنانچه برگزیت نیز به پاشنه آشیل قدرت همتای قبلی وی یعنی دیوید کامرون تبدیل شد.

از این رو پر واضح است که ترزا می نهایت تلاش خود را جهت جلوگیری از برگزاری هرگونه همه پرسی دوباره در اسکاتلند به کار گیرد.



منبع : مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار