قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه آستان قدس متولی موقوفه است و نمی‌تواند از یک ریال از طلب خود بگذرد، اضافه کرد: طلب‌های آستان قدس رضوی از دولت 3 هزار و 700 میلیارد تومان است. بختیاری به اقدامات زیرساختی آستان قدس اشاره کرد و گفت: مشهد در آینده به قطب سرطان و بیمارستان رضوی به مجهز‌ترین بیمارستان تخصصی منطقه تبدیل می شود.
کد خبر: ۳۹۴۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶ 13 March 2017

به گزارش تابناک :  سید مرتضی بختیاری ظهر امروز در نشست خبری عملکرد آستان قدس که در اداره مرکزی این آستان برگزار شد، رمز ماندگاری آثار تولیت فقید آستان قدس رضوی را اخلاص دانست و گفت: اقدامات وی در همه بخش‌های این آستان مقدس قابل تقدیر بوده و تولیت جدید آستان قدس رضوی هم همواره اقدامات آیت‌الله واعظ طبسی(ره) را سر لوحه اعمال خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه تولیت همواره تأکید داشته که نیت واقفان به لحاظ شرعی، قانونی و ولایی در همان مسیر هزینه شود، افزود: تولیت در کنار عملیاتی کردن موقوفات، تأکید ویژه‌ای بر برنامه‌های فرهنگی و نشر اندیشه‌های امام رضا(ع) داشته، بنابراین، در راستای این امر، بیش از 100 جلسه کارشناسی و تخصصی در مشهد و تهران تشکیل شده است.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی یکی از رسالت‌های آستان قدس را زائرمحوری دانست و یادآور شد: معاونت تبلیغات و  ارتباطات اسلامی این آستان مقدس، مأمور اجرای برنامه‌های فرهنگی داخل حرم بوده و سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی نیز مأمور اجرای برنامه‌های فرهنگی خارج از حرم مطهر رضوی شده‌اند.

بختیاری با اشاره به ورود 27 میلیون زائر در سال، گفت: امسال، حدود 255 میلیون تشرف به حرم مطهر رضوی به ثبت رسیده و به طور میانگین هر زائر 3 روز در مشهد اسکان داشته است.

وی با بیان اینکه معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین ساماندهی زائران را از لحظه ورود تا خروج بر عهده دارد، از طرح جدید خدمت‌رسانی از مبداء تا مبداء خبر داد و افزود: در این طرح، زائر از مبداء تا مقصد و سپس تا رسیدن به مبداء، مورد حمایت و تکریم قرار می‌گیرد که میدان وسیعی از کار را برای آستان قدس فراهم کرد، بنابراین طرح خادم‌یاری را از 40 هزار نفر به 400 هزار نفر، در آینده نیز به 4 میلیون نفر توسعه داده شد.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ایجاد نمایندگی آستان قدس رضوی در همه استان‌های کشور گفت: نمایندگی آستان قدس حتی در 19 استانی که موقوفه‌ای از این آستان مقدس ندارند، دایر شده تااز ظرفیت خادمی و خادم‌یاری در راستای خدمت به محرومین و مستضعفین استفاده کنیم.

بختیاری با بیان اینکه گام اول این طرح کل کشور است، ادامه داد: با این طرح، خدمت عاشقان در قالب خدمتگزاری به زائران امام رضا(ع) در زادگاه هر فرد را توسعه می دهیم و در گام بعد در کشورهای جهان اسلام این خدمت را اجرایی می‌کنیم، چرا  که خدمت به زائران به‌ویژه محرومان تنها در این فضای نورانی نیست.

وی با بیان اینکه تاکنون 8 هزار و 500 نفر در کل کشور درطرح خادم‌یاری ثبت نام کرده‌اند، متذکر شد: این طرح انقلابجدیدی در رونق بخشیدن به فرهنگ و سبک زندگی امام رضا(ع) است، چرا که هر فرد در هر تخصص می‌تواند به نام امام  رضا(ع) به نیازمندان و محرومان منطقه خود خدمت کند و این خدمت جزء خدمت او در پرونده خدمتی‌اش همانند کسانی که در حرم مطهر رضوی خدمت می‌کنند، ثبت می‌شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: قرار است در روز ولادت حضرت فاطمه سلام‌الله علیها رواق 5 هزار متر  مربعی حضرت زهرا(س) واقع در زیر صحن آزادی مخصوص بانوان افتتاح شود، همچنین بخش خادمی نسوان راه‌اندازی شده و حدود یک‌هزار نفر از خدام خانم حکم ابلاغی خود را در این روز برای اولین‌بار دریافت می‌کنند.

بختیاری زائر اولی را زیرمجموعه زائرمحوری عنوان کرد و گفت: امسال بیش از 300 هزار زائر اولی که بیشتر آنها قشر سالمند و محروم جامعه بودند به حرم مطهر رضوی مشرف شدند و سه روز زیر پوشش حمایت کامل آستان قدس رضوی قرار  می‌گیرند.

وی با اشاره به افزایش تعداد زائر اولی در سال آینده گفت: با توجه به تأکید تولیت آستان رضوی مبنی اینکه در آینده‌ای نزدیک نباید زائر اولی در کشور داشته باشیم، اجرای این رویکرد در دستور کار معاونت امداد زائران و محرومان آستان قدس رضوی قرار گرفته است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه برای اجرایی شدن سیاست‌های هفتگانه مقام معظم رهبری، سیاست‌های راهبردی آستان قدس را در 6 سرفصل و 30 بند معین کرده‌ایم، افزود: در این خصوص 10 کارگروه در حوزه‌های موقوفات، املاک و اراضی، برنامه‌ریزی، عمران، علم و فناوری، تندرستی و سلامت، امور اداری، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، درمانی و محرومان تشکیل شده که حرکت خود را بر مبنای 715 عوامل حیاتی و 475 شاخص‌های موفقیت تعیین می کند.

بختیاری با اشاره به تشکیل مجامع شرکت‌های اقتصادی و مؤسسات فرهنگی آستان قدس گفت: محوریت اقتصاد مقاومتیدر سیاست‌های آستان قدس رضوی رکن اول و اساسی بوده، بنابراین، در حوزه اقتصادی بیش از 1000 مجمع امسال برگزار شد و وظایف و تکلیف‌هایی را برعهده شرکت‌ها گذاشتیم، اکنون همه گزارش‌ها استخراج شده و در اختیار تولیت آستان قدس رضوی قرار گرفته و فعالیت برخی از شرکت‌ها مشروط، بعضی مردود شده‌اند که این امر سبب تحرک و پویایی در میان شرکت‌ها شده است.

وی افزود: در حوزه سلامت کارگروه‌ علم و فناوری با اساتید نخبه پزشکی، علمی و فناوری فعال تشکیل شده و دانشگاه جامع  علوم رضوی محصول این کارگروه‌ها است که به‌زودی کلنگ احداث آن زده می‌شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ترویج فرهنگ وقف در آستان قدس رضوی، بیان کرد: توسعه فرهنگ وقف از دیگر اقدامات شاخص آستان مقدس بوده که از 30 مورد تقاضا شده 266 مورد آن به ثبت رسیده است.

بختیاری با اشاره به احداث فاز اول زائر شهر در سال آینده گفت: زائر شهر، زمینی به وسعت 32 هکتار واقع در طرق واقع شده که ظرفیت 20 هزار زائر را دارد اما نکته جالب این بوده که فقط 25 درصد این فضا، فضای زائرپذیر است و بقیه آن شامل فضاهای خدماتی و یک درمانگاه پولوتکنینک می شود.

وی ادامه داد: فاز اول این پروژه با ظرفیت 4 هزار نفر در سه ماهه ابتدایی امسال افتتاح می شود که تاکنون 65 درصد پیشرفت داشته  و فاز دوم نیز شروع شده، اما نکته قابل توجه این است که آستان قدس تاکنون یک ریال در این حوزه هزینه نکرده، چراکه هزینه ها بر عهده خیرین بوده است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی متذکر شد: زائرسرای رضوی با 8 هکتار در منطقه طلاب مشهد در حال اجراست که ظرفیت 3 هزار و 500 نفر را شامل می شود و در فروردین سال 96 اسکلت آن نصب می گردد.

بختیاری به اقدامات زیرساختی آستان قدس اشاره کرد و گفت: مشهد در آینده به قطب سرطان و بیمارستان رضوی به مجهز‌ترین بیمارستان تخصصی منطقه تبدیل می شود.

وی در خصوص حق تقدیمی املاک موقوفه یادآور شد: برای کسانی که در موقوفات آستان قدس خانه‌سازی کردند به طوری که نتوانستند حق تقدیمی را بپردازند و ملک خود را سنددار کنند، کارگروهی تخصصی تشکیل شد که محصول آن معاف شدن گروهی از این افراد و پرداخت 10 ساله برای بخشی دیگری از این افراد بوده است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه آستان قدس متولی موقوفه است و نمی‌تواند از یک ریال از طلب خود بگذرد، اضافه کرد: طلب‌های آستان قدس رضوی از دولت 3 هزار و 700 میلیارد تومان است که 3 هزار و 4000 میلیارد تومان  برای تهاتر با شرکت‌ها توافق شده و یک‌هزار میلیارد تومان آن وصول شده، در کنار آن، پرداخت طلب آستان قدس نیز در برنامه ششم توسعه و اصل 44 آمده است.

بختیاری در خصوص برنامه‌های نوروز 96 گفت: ستاد سفرهای نوروزی آستان قدس برای خدمت‌رسانی از 25 اسفند تا 15 فروردین به زائران تشکیل شده و قرار است، روزانه 100 هزار صبحانه در حرم مطهر رضوی، 40 هزار صبحانه در مبادی ورودی مشهد، 1000 هزار نهار در حرم مطهر رضوی همراه با توزیع بسته‌های متبرک را داشته باشیم.

بختیاری در مورد مراسم افتتاح ورزشگاه امام رضا(ع) گفت: این ورزشگاه با بهترین چمن، سقف مسقف و زه‌کشی شده، دارای سیستم گرمایش است که فردا 24 اسفند ماه با حضور مسؤولان کشوری، استانی، شهری، آستان قدس رضوی، نخبگان وپیشکسوتان ورزشی برگزار می‌شود.

قائم مقام آستان قدس رضوی با پیش‌بینی حضور 7 میلیون زائر در نوروز 96 به مشهد گفت: در قسمت زائران غیرایرانی پیش‌بینی می‌کنیم که آمار 2.5 میلیون نفری به 4 میلیون نفر در سال 1396 برسد.




منبع : فارس

برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار