صدر اعظم آلمان در واکنش به اظهارات رئیس جمهور ترکیه که دولت آلمان را به رفتار به شیوه نازی‌ها تشبیه کرده بود گفت که این اظهارات ناراحت کننده و به طور باورنکردنی نابجا است.
کد خبر: ۳۹۱۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷ 09 March 2017

به گزارش تابناک : "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را که دولت آلمان را به «رفتار به شیوه نازی ها» متهم کرده است، ‌محکوم کرد.

آنگلا مرکل روز پنج شنبه (9 مارس) طی سخنرانی در پارلمان آلمان، اظهارات اردوغان را که دولت آلمان را به رفتار به شیوه نازی ها تشبیه کرده بود، «ناراحت کننده و به طور باور نکردنی نابجا» توصیف کرد.

مرکل افزود، این اتهام به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

اردوغان این اظهارات را روز یکشنبه (5 مارس) طی یک سخنرانی در استانبول بیان کرده بود.

اردوغان قرار بود روز یکشنبه به همراه یکی دیگر از وزیران دولت ترکیه برای سخنرانی در جمع ترک تبارهای آلمان به این کشور سفر کند تا به این وسیله آنها را به دادن رأی مثبت در همه پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه تشویق کند که این قرار لغو شد.

نزدیک به 1.4 میلیون ترک تبار ساکن آلمان واجد شرایط شرکت در این همه پرسی هستند.

ایجاد اصلاحات در قانون اساسی ترکیه قدرت بیشتری به اردوغان خواهد داد.

صدر اعظم آلمان گفت: اظهارات اعضای دولت ترکیه و حتی رئیس جمهور [ترکیه] اردوغان که [رفتار] آلمان را به نازی ها در گذشته تشبیه کرده است، ناراحت کننده است. این اظهارات به طور باور نکردنی نابجا هستند و نمی توان به طور جدی درباره آن نظری داد. این اظهارات توجیه پذیر نیستند.

در حالی که تنش‌ها میان آنکارا و برلین بر سر جلوگیری از سخنرانی‌های تبلیغاتی مقام‌های ترک در آلمان شدت گرفته است، وزیر امور خارجۀ ترکیه از قصد کشورش برای برگزاری گردهمایی‌های بیشتر در آلمان خبر داد.

مولود چاووش‌اوغلو روز پنج‌شنبه گفت در دیدار روز گذشته با زیگمار گابریل، همتای آلمانی خود، در برلین فهرستی از گردهمایی‌هایی از پیش برنامه‌ریزی‌شده را به گابریل تقدیم کرده است.

شبکۀ خبری سی‌ان‌ان ترک به نقل از چاووش‌اوغلو گزارش داد: «انتظار داریم که آلمان این مشکل را حل کند. ما برای برگزاری حدود 30 گردهمایی برنامه‌ریزی کرده‌ایم. ما مقام‌های آلمانی را در جریان تمامی این گردهمایی‌ها قرار داده‌ایم.»

وی همچنین درباره اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، که لغو سخنرانی‌های تبلیغاتی سیاستمداران ترک در آلمان را مشابه «اقدامات نازی‌ها در گذشته» توصیف کرده بود، گفت: «این موضوع بسیار حساس است. ما دولت کنونی را نازی نمی‌خوانیم.»

وزیر امور خارجۀ ترکیه تأکید کرد ممانعت از برپایی این گردهمایی‌ها «به ناچار ما را به یاد اقدامات در دوران (نازی) می‌اندازد.»

این مقام ترک ضمن انتقاد از آلمانی‌ها خاطر نشان کرد سیاستمداران و رسانه‌های این کشور اروپایی از رئیس‌جمهور ترکیه با عنوان «دیکتاتور» یاد کرده‌اند.

مقام‌های محلی در آلمان تاکنون چندین مرتبه سخنرانی‌های سیاستمداران ترک را به دلایل مختلف لغو کرده‌اند و این مسئله باعث پیدایش اختلاف‌های شدید میان مقام‌های دو کشور شده است.

اردوغان روز یکشنبه در یک گردهمایی در استانبول خطاب به دولتمردان آلمانی گفته بود: «باید بدانید اقدامات فعلی شما هیچ تفاوتی با دورۀ نازی‎ها ندارد...ما دربارۀ اقدامات آلمان در عرصۀ بین‎المللی صحبت خواهیم کرد و آنها را در مقابل چشم جهان، شرمگین می‎کنیم. ما نمی‎خواهیم شاهد اقدامات فاشیستی آن‎ها باشیم... ما تصور می‎کردیم که این اقدامات مربوط به دوران گذشته است، اما ظاهراً چنین نیست.»



منبع : تسنیم

برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار