پژوهشگاه شاخص پژوه که در فضای آموزشی کشور در چند وقت اخیر حاشیه های زیادی به همراه داشت، هفته گذشته با اعلام وزارت علوم منحل شد( اینجا). بعد از اعلام وزارت علوم مبنی بر اینکه شاخص پژوه نمی توانسته است با آزمون داخلی دانشجو بگیرد، برای بسیاری از دانشجویان مشکل ایجاد شده است که بر طبق شنیده ها تعداد این دانشجوها بیش از 500 نفر است. دانشجویانی که از طریق آزمون داخلی وارد پژوهشگاه شده اند و اکنون نه وزارت علوم مدرک آن ها را قبول می کند و نه شاخص پژوه سرمایه آن ها را پس می دهد. دانشجویان هم مالباخته اند و هم وقت و زمانشان در بلاتکلیفی به هدر رفته است.
کد خبر: ۳۹۱۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷ 08 March 2017

به گزارش تابناک : توجه به دو نکته مهم در این میان ضروری است. یک، وظیفه سنگین قوه قضائیه و دادگستری اصفهان در این خصوص است. قوه قضائیه باید ملجاء کسانی باشد که حقی ازشان ضایع شده است. مراجعه کنندگان به قوه قضائیه باید احساس کنند که اموراتشان پیگیری می شود و قرار نیست حقی ازشان پایمال شود. تعداد قابل توجهی دانشجو، که هم مال خود را باخته اند و هم اکنون بعد از چندسال تحصیل می شنوند که سال های تحصیلشان بر باد رفته است و هیچ ارزشی ندارد. به نظر می رسد در این گونه موارد قوه قضائیه باید سعی کند تا آنجا که می شود از اطاله دادرسی جلوگیری کرده و نگذارد حس ناامنی و بی عدالتی نیز به دیگر مشکلات این دانشجویان اضافه شود. به نظر می رسد که ابعاد این پرونده فرا استانی است و می توان از دادستان کل کشور انتظار ورود به این پرونده و پیگیری ویژه در رابطه با آن را انتظار داشت.

مورد بعدی درباره وزارت علوم است. درست است که روسای دانشگاه ها و وزارت علوم دولت به دولت تغییر می کند اما در نهایت این دستگاه ها یک کل واحد را تشکیل می دهند و نمی توان پذیرفت که با عوض شدن رئیس، نسبت به گذشته کاملاً بی تفاوت باشند. به هرحال شخصی از مجموعه وزارت علوم - رئیس قبلی دانشگاه اصفهان- به دانشجویان اطمینان داده است که این کار قانونی است، مکان موسسه هم در دانشگاه اصفهان بوده است. دانشجویان به اعتماد یکی از زیرمجموعه های وزارت علوم داخل چنین چاهی افتاده اند و اکنون دستشان به جایی نمی رسد. حال اگر گذشتگان تخلفی کرده اند، روا نیست که تاوان آن را دانشجویان بدهند. به نظر می رسد حداقل کاری که وزارت علوم میتواند بکند، معرفی نماینده یا ارگانی است که در کنار دانشچویان به امور آن ها رسیدگی کند. به عنوان مثال وزارت علوم می توان وکیلی معرفی کند که پیگیری کارهای دانشجویان را انجام دهد و حداقل بار اداری رفت و آمد در راهروهای دادگستری را از روی دوش آن ها بردارد.

در این رابطه گفتگویی با یک از دانشجویان این پژوهشگاه داشته ایم که در ادامه می آید.

این دانشجو درباره نحوه اطلاع از تخلفات شاخص پژوه گفت: دی یا بهمن ماه 94 بود که دانشگاه اصفهان اطلاعیه ای منتشر کرد که همه دانشجویان شاخص پژوه مراجعه کنند و پس از مراجعه دانشگاه به ما گفت که متوجه شدیم پژوهشگاه شاخص پژوه از طریق آزمون داخلی دانشجو گرفته و این کار تخلف است و این پژوهشگاه حق چنین کاری نداشته است. این در حالی است که حدود 600 نفر از این طریق پذیرفته شده و فقط 120 نفر از طریق وزارت علوم به این پژوهشگاه معرفی شده و مجاز بودند. بر همین اساس ما از پژوهشگاه شاخص پژوه شکایت کردیم، اما اکنون بعد از گذشت یکسال هنوز بلاتکلیفیم و قوه قضاییه آنچنان که باید در این موضوع همت به خرج نمی دهد.

این دانشجو ادامه داد: من 5 بار به سازمان بازرسی استان و دوبار هم به دیوان عدالت اداری نامه نگاری کرده ام، اما تاکنون اثری نداشته است. به دفتر ریاست جمهوری هم نامه زده شده است، آنجا نامه را به سازمان بازرسی کل کشور ارجاع دادند، سازمان بازرسی کل کشور به سازمان بازرسی استان و الان نامه در سازمان بازرسی استان بایگانی است. واقعا تکلیف ما در این خصوص چیست؟

وی درباره هزینه ای که به پژوهشگاه توسط این دانشجویان پرداخت شده است، گفت: دانشجوها بین 20 تا 45 میلیون پرداخت کردند. اما هنوز هیچ مرجعی به ما جواب نمی دهد. حرف ما بیشتر با دادگستری است.

وی درباره نحوه پیگیری این پرونده در وزارت علوم عنوان داشت: یک بحث هم با وزارت علوم داریم که چرا آن ها تکلیف ما را مشخص نمیکنند.  فرض کنید من دانش آموزم و میروم مدرسه غیر انتفاعی، بعد از 4 سال، اگر مشخص شد این مدرسه غیرقانونی ثبت نام و فعالیت کرده است، شما دانش آموزان را رها می کنید و می گویید از اول تحصیل کنید؟ وزارت علوم می گوید به ما ربطی ندارد و محمود زاده می داند. در صورتی که ما همان زمان از دکتر رامشت- رئیس قبلی دانشگاه اصفهان- پرسیدیم و او این موسسه را تایید کرد و به ما گفت ثبت نام کنید.

این دانشجوی پژوهشگاه شاخص پژوه ادامه داد: در جلسه آزمون حتی یک فردی را هم به ما نشان دادند که کارت چسبانده بود و گفتند که او نماینده وزارت علوم است.

وی در پایان گفت: دادگستری الان بعد از یکسال هیچ جوابی به ما نداده است و تا حالا هم سه بازپرس در این پرونده عوض شده است. بازپرس سوم به ما می گوید که این پرونده 2000 صفحه است و من وقت نکردم مطالعه کنم. درخواست ما از قوه قضائیه این است که هرچه سریعتر به این شکایت ها رسیدگی کند.




منبع : رویش نیوز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار