نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که برخی از انواع چربی نه تنها مضر نیست بلکه برای بهبود سلامت بدن لازم است. دانشمندان تحقیقات خود را بر روی دو دسته اصلی چربی های اشباع نشده موسوم به «چربی های سالم» یعنی چربی های تک سیر شده (MUFAs) و چند غیر اشباع (PUFAs) متمرکز کرده‌اند.
کد خبر: ۳۸۲۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰ 21 February 2017

به گزارش تابناک : چربی ‌های چند اشباع شده حاوی اسید چرب امگا۳ هستند که به تنظیم سوخت و ساز بدن کمک کرده و نقش بسزایی در همه چیز از جمله سلامت قلب و ایجاد حس شادی و سلامتی دارند. چربی‌ های تک سیر شده در کاهش کلسترول بد و افزایش نوع خوب آن نقش ایفا می کنند. این نوع چربی‌ ها همچنین چربی ‌های خطرناک شکمی را که با بی نظمی ‌های متابولیکی در ارتباط است هدف قرار داده و آن ها را می شکنند.


به نکات مهمی اشاره می کنیم که ضرروت استفاده از چربی های سالم در وعده های غذایی تان را دو چندان می سازد:


در کاهش وزن با مشکل روبرو هستید
شاید مضحک به نظر برسد ولی واقعیت این است که برای چربی سوزی به خوردن چربی نیاز دارید. کاترین زراتسکی از محققان کلینیک مایو در روچستر مینه سوتا می‌گوید خوردن مقدار کمی از چربی های اشباع نشده در هر وعده غذایی می تواند به شما حس رضایت بیشتری در مدت زمانی طولانی تر بدهد و در نتیجه ماده غذایی کمتری می خورید.


همیشه احساس گرسنگی می کنید
اگر بلافاصله پس از ترک میز غذا احساس گرسنگی می کنید، احتمالا نوع چربی مناسبی را برای پر کردن گرسنگی خود انتخاب نکرده‌اید. اگر زود گرسنه می شوید چربی های سالم بدن تان را افزایش دهید. بنابر نتایج یک تحقیق که در مجله امریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، تاثیر خوردن انواع مختلف چربی بر میزان سیری و مواد غذایی دریافتی مورد بررسی قرار گرفته است.

نتایج این تحقیق نشان می دهد افرادی که چربی ‌های اشباع نشده استفاده می کردند احساس سیری طولانی تری پس از هر وعده غذایی داشتند. خوردن فیبر بیشتر و یا افزایش مواد غذایی حاوی پروتئین بدون چربی می تواند شما را مدت طولانی تر سیر نگاه دارد.


بدون دلیل پوست تان خشک است
اگر دلیل خشکی پوست تان نور خورشید، آب و هوا و کمبود لوسیون نیست، ممکن است دلیل این امر نداشتن چربی‌ های سالم در وعده غذایی تان باشد. دلیل خشکی بی دلیل پوست تان کمبود چربی های سالم است. به گفته جسیکا وو، متخصص پوست در لس آنجلس و مولف کتاب «به تغذیه پوست خود بها دهید» تمامی سلول‌ های پوستی شما در غلافی از چربی قرار دارند که از پوست شما در مقابل خشکی زیاد و کمبود آب و حتی مواد مضر در محیط حفاظت می کنند.


کم انرژی هستید
دکتر حسین اردهالی، پزشک ایرانی و متخصص قلب در دانشگاه نورث وسترن ایلینوی می گوید قلب ۷۰ درصد از سوخت مورد نیاز خود را از طریق چربی‌ها کسب می کند. هر گرم چربی ۹ کالری برای بدن شما فراهم می کند که این مقدار بیش از کالری دریافتی از خانواده کربوهیدرات ها یا پروتئین‌ هاست. اگر زود خسته می شوید  چربی های سالم بدن تان کم است. بنابر این اگر دائم احساس خستگی و کمبود انرژی می کنید احتمالاً باید از وعده‌های غذایی حاوی چربی مفید استفاده کنید.
حواس پرت هستید

۶۰ درصد مغز شما از چربی است و برای کارایی بهتر به چربی‌ های تک سیر شده نیاز دارد. حواس پرتی خود را با خوردن چربی سالم از بین ببرید. این چربی را می توانید در غذاهایی مانند روغن زیتون، روغن آفتابگردان و آجیل‌ ها و کره بادام زمینی پیدا کنید.
ویتامین‌ هایی که می خورید درست عمل نمی کنند

شما اطمینان دارید که ویتامین های A و D و E و K می خورید اما احساس می کنید چندان در روند بهبود سلامت شما عمل نمی کنند. جذب ویتامین بدن تان را با خوردن چربی سالم بالا ببرید. واقعیت این است که هر نوع این چهار ویتامین برای جذب و کارایی به چربی نیاز دارند. بنابر این با نخوردن چربی های سالم شانس جذب ویتامین ها را از دست ندهید.
دائم احساس سرما می کنید

اگر شما دائم احساس سرما می کنید احتمالاً یک لایه از غشای چربی محافظ خود را از دست داده‌ اید. برای درمان این عارضه باید مصرف آواکادو، آجیل و دانه ها و دیگر مواد غذایی حاوی چربی مفید را افزایش دهید.

 

منبع: آشپزباشی

برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار